Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  problem med läckande traktor  (läst 6428 gånger)

Slättahultarn

  • Inlägg: 130
problem med läckande traktor
« skrivet: 12 jan-10 kl 07:21 »
min traktor läcker glykol det är väl inga stora mängder men det blir en rejält grön fläck i snön iallafall.
Läckage är väl inte problemet i sej utan att jag är rädd att vår hund och katt får tycke för det gröna.

Kan man tillsätta något illaluktande i glykolen som inte skadar motorn eller skall jag ersätta glykolen med något annat.
Dessutom är all glykol giftig?

just nu har jag täckt över fläcken med snö men det kommer en ny med jämna mellanrum

pålle

  • Gäst
SV: problem med läckande traktor
« Svar #1 skrivet: 12 jan-10 kl 07:34 »
min traktor läcker glykol det är väl inga stora mängder men det blir en rejält grön fläck i snön iallafall.
Läckage är väl inte problemet i sej utan att jag är rädd att vår hund och katt får tycke för det gröna.

Kan man tillsätta något illaluktande i glykolen som inte skadar motorn eller skall jag ersätta glykolen med något annat.
Dessutom är all glykol giftig?

just nu har jag täckt över fläcken med snö men det kommer en ny med jämna mellanrum
   nja någe allternativ harjainte men det vore väll bätre att laga skylett så du slipper att fylla på glykol och vatten  finns ju någe som heter skylar tätning prova det får du se .   mvh

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: problem med läckande traktor
« Svar #2 skrivet: 12 jan-10 kl 07:52 »
Håller med Pålle. Prova kylartätning

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: problem med läckande traktor
« Svar #3 skrivet: 12 jan-10 kl 08:12 »
Propylenglykol är inte särskilt giftig (inte värre än att den är godkänd som livsmedelstillsats, förekommer bl a som mjukgörare i muffins). Men tyvärr är den något dyrare i tillverkning än den giftiga etylenglykolen, så det förekommer fortfarande mycket giftig glykol på marknaden.
De sista åren före EU-inträdet, då den s k substitutionsprincipen gällde för kemikalier i Sverige, var etylenglykol i stort sett borta från marknaden men de senaste 15 åren har den kommit tillbaka.

För närvarande är det framför allt på OKQ8 och Coop man kan hitta giftfri propylenglykol, men läs det finstilta på dunkarna för säkerhets skull innan du köper.

Tänk på att propylenglykol har annan densitet än etylenglykol så man kan inte använda samma sorts glykolprovare för båda kylarvätskorna (om den inte har en skala för vardera sorten). Undvik att blanda etylenglykol och propylenglykol i systemet, det är bäst att skölja ur ordentligt, fylla systemet med rent vatten och köra med det några timmar emellan.

Men allra bäst är det ju att åtgärda läckan. Ta först reda på var läckan finns. Om det är frågan om t ex läckande vattenpump, någon dålig slanganslutning eller liknande så hjälper det inte med kylartätning men desto lättare att fixa ordentligt. Om det är kylaren som läcker och den är uppbyggd med kopparlameller som är tennlödda så går den ofta att reparera. Aluminiumkylare med ändstycken av plast är däremot hopplösa om de har börjat läcka, de brukar inte gå att få pålitligt täta med kylartätning heller.

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: problem med läckande traktor
« Svar #4 skrivet: 12 jan-10 kl 12:55 »
Som sagt är ju det bästa att täta läckan, men om det inte är några större mängder det handlar om, som dessutom läcker från ett enda ställe kunde man kanske tänka sig någon sorts uppsamlingskärl med ett relativt finmaskigt nät uppepå. Då kanske kylarvätskan går att hälla tillbaks i kylaren också förutom att man undviker att andra får den i sig.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: problem med läckande traktor
« Svar #5 skrivet: 12 jan-10 kl 16:25 »
Ett helt annat tips är att blanda i sprit i stället för glykol .
Glykol har också förmåga att krypa , så om läckan är liten (hur otroligt det än låter) kan bli tät med sprit .

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: problem med läckande traktor
« Svar #6 skrivet: 12 jan-10 kl 19:02 »
De flesta tätningsmedel har en tråkig egenskap i att överskottet lägger sig längst ner i alla utrymmen..

Jag skulle testa med kanel eller vitpeppar som första alternaiv..
Kornen flyter runt i systemet och om hålet inte är för stort så pluggar det igen hålet..

Swedol har en lylartätning som funkar på samma sätt med större korn. Dock bra mycket dyrare än en burk kanel  ;)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

putte mu

  • Inlägg: 0
    • Värmland
SV: problem med läckande traktor
« Svar #7 skrivet: 13 feb-10 kl 11:55 »
pröva med ingefära i pulverform ,det brukar funka :)
puttemu

Stoinudden

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: problem med läckande traktor
« Svar #8 skrivet: 06 mar-10 kl 19:00 »
Såg ett avsnitt av Bosse bildoktorn där han knäckte i ett ägg i en kylare som läckte :o Men vem vet var i kylsystemet den omeletten hamnar ;)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: problem med läckande traktor
« Svar #9 skrivet: 08 mar-10 kl 19:11 »
Sök efter läckan och reparera den ordentligt.

Såna där nödlösningar brukar bara ställa till ett elände något år senare då man blir tvungen reparera riktigt.
Då min traktor gjorde sådär var det tätningarna kring axeln på vattenpumpen som var slut. Det var ganska enkelt att byta pump och så var problemet löst en gång för alla.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser