Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket är tändstift nr 1?  (läst 8375 gånger)

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Vilket är tändstift nr 1?
« skrivet: 02 jan-10 kl 12:58 »
Står i vinterkylan och ska skruva bort fördelardosan på min Grålle. Jag har fått anvisning att rotorn ska peka mot tändstift nr 1 när jag plockar bort fördelardosan, men vilket tändstift är det? Jag skulle gissa på det tändstift som är närmast vattenpumpen/fläkten, men jag vet inte.

Är det någon annan som vet?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Vilket är tändstift nr 1?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-10 kl 16:09 »
Halaj!

Den cylinder som är längst bort från svänghjulet är alltid nr 1 oavsett motorkonfiguration.

//T

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Vilket är tändstift nr 1?
« Svar #2 skrivet: 02 jan-10 kl 21:13 »
Och var sitter svänghjulet i förhållande till fläkt, vattenpump och växellåda?

Jag antog att tändstift nummer 1 var den som satt längst fram närmast fläkt och vattenpump, men det hjälpte inte, jag fick inte bort fördelardosan i alla fall. Ville inte ta i för kung och fosterland innan jag har pratat med någon som kan.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Vilket är tändstift nr 1?
« Svar #3 skrivet: 02 jan-10 kl 21:33 »
Svänghjulet sitter på motorns bakre gavel, mot kopplingen.
Har du provat att ladda ner handböcker från maskinisten.net?
Där finns det mesta för Grålle skulle jag tro.
Det krävs att man registrerar sig innan man kan ladda ner filer.

http://www.maskinisten.net/downloads.php?cat=19&sid=e766963fbef50c850e9d36a7567ffa68

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vilket är tändstift nr 1?
« Svar #4 skrivet: 02 jan-10 kl 23:16 »
Halaj!

Den cylinder som är längst bort från svänghjulet är alltid nr 1 oavsett motorkonfiguration.

//T

Inte helt självklart. Peugeot och en del andra franska motortillverkare räknade förr cylinder 1 som den som finns närmast svänghjulet.

Och om det rör sig om en boxermotor eller V-motor finns det ingen självklar numrering alls. En del tillverkare räknar udda cylindernummer på ena sidan och jämna på andra, medan andra börjar räkna på ena sidan och fortsätter sedan på den andra. Ibland är cylindernumreringen eller tändföljden uppmärkt på motorn - t ex ingjutna siffror i topplock eller insugningsrör, eller inpressade siffror i täckplåtarna om det är en luftkyld motor.

De flesta fördelare har en markering för vart fördelarrotorn ska peka för cylinder 1. Antingen ett streck eller körnslag i kanten av fördelarhuset, eller också är tändkabeluttaget märkt på något sätt i fördelarlocket.

Om det rör sig om att ta bort fördelaren från en motor där man själv ska sätta dit den efteråt så spelar det egentligen ingen roll i vilket läge den står, om man bara gör en ordentlig ritning över hur fördelarrotorn pekar, hur fördelarhuset är vridet och i vilket läge vevaxeln står (förmodligen finns det ett övre dödpunkts-märke på svänghjulet eller remskivan som ska stå mitt för ett fast märke).

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Vilket är tändstift nr 1?
« Svar #5 skrivet: 03 jan-10 kl 00:07 »
OK, om man markerar fördelardosan bara för sig själv, det är gott och väl. Är det bara att dra upp den sedan? För den satt bra hårt...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

brainghost

  • Inlägg: 140
    • Småland
SV: Vilket är tändstift nr 1?
« Svar #6 skrivet: 03 jan-10 kl 06:14 »
vad är det du ska göra?

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Vilket är tändstift nr 1?
« Svar #7 skrivet: 03 jan-10 kl 17:13 »
Inte helt självklart. Peugeot och en del andra franska motortillverkare räknade förr cylinder 1 som den som finns närmast svänghjulet.

Och om det rör sig om en boxermotor eller V-motor finns det ingen självklar numrering alls.

Halaj!

Dessa fransmän... Skall alltid göra sig märkvärdiga.  ::)

Jodå. De flesta V8 t.ex. har fyra vevslängar där två vevstakar delar släng. Stakarna sitter inte i ett plan utan sitter offset (bredvid varandra) på slängen. Den ena är då längre bort från kraftuttaget än den andra och är cyl 1.

//T

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Vilket är tändstift nr 1?
« Svar #8 skrivet: 04 jan-10 kl 11:44 »
vad är det du ska göra?

Jag ska åka på kurs och renovera förgasare och fördelardosa. Då ska jag ha med mina mekar-objekt.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

brainghost

  • Inlägg: 140
    • Småland
SV: Vilket är tändstift nr 1?
« Svar #9 skrivet: 09 jan-10 kl 08:45 »
Håller med "gammelsur" inte så svårt sätt i en skruvmejsel  eller trädsticka i tändstiftshålet så ser du när kolven vänder o att rotorn pekar åt  tändkablens håll är rätt, går inte att misslyckas......

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Vilket är tändstift nr 1?
« Svar #10 skrivet: 09 jan-10 kl 13:54 »
Jag ska prova det nästa gång jag kommer till traktorn. Tack för alla tips!

Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vilket är tändstift nr 1?
« Svar #11 skrivet: 21 jan-10 kl 17:53 »
Jag brukar stoppa ner ett finger i tändstiftshålet om det det går.
Sedan vrider man runt motorn tills man känner att det blir tryck från kompet mot fingern.
Då är det bara att ta bort fingret och stoppa ner en svetstråd/ skruvmejel eller liknade.
Vrid sedan på motorn till svetstråden precis skall vända. Då står kolven längs upp och rotorn i fördelarlocket pekar mot den tändkabeln som får gnista.

Märk och ryck upp fördelaren. 

brainghost

  • Inlägg: 140
    • Småland
SV: Vilket är tändstift nr 1?
« Svar #12 skrivet: 04 feb-10 kl 08:42 »
Helt rätt "rosten" svårare är det inte...........

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vilket är tändstift nr 1?
« Svar #13 skrivet: 07 feb-10 kl 09:37 »
Jag lärde mig att göra så efter att jag hade vänt en fördelare 180 grader fel. ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser