Halaj!
Den cylinder som är längst bort från svänghjulet är alltid nr 1 oavsett motorkonfiguration.
//T
Inte helt självklart. Peugeot och en del andra franska motortillverkare räknade förr cylinder 1 som den som finns närmast svänghjulet.
Och om det rör sig om en boxermotor eller V-motor finns det ingen självklar numrering alls. En del tillverkare räknar udda cylindernummer på ena sidan och jämna på andra, medan andra börjar räkna på ena sidan och fortsätter sedan på den andra. Ibland är cylindernumreringen eller tändföljden uppmärkt på motorn - t ex ingjutna siffror i topplock eller insugningsrör, eller inpressade siffror i täckplåtarna om det är en luftkyld motor.
De flesta fördelare har en markering för vart fördelarrotorn ska peka för cylinder 1. Antingen ett streck eller körnslag i kanten av fördelarhuset, eller också är tändkabeluttaget märkt på något sätt i fördelarlocket.
Om det rör sig om att ta bort fördelaren från en motor där man själv ska sätta dit den efteråt så spelar det egentligen ingen roll i vilket läge den står, om man bara gör en ordentlig ritning över hur fördelarrotorn pekar, hur fördelarhuset är vridet och i vilket läge vevaxeln står (förmodligen finns det ett övre dödpunkts-märke på svänghjulet eller remskivan som ska stå mitt för ett fast märke).