Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dragkroksplattan till traktorn har lossnat....  (läst 2709 gånger)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
Dragkroksplattan till traktorn har lossnat....
« skrivet: 29 dec-09 kl 11:08 »
Hallå. Jag körde ju fast min MF135 för ett tag sen, och lyckades nog med konsstycket att få hela den sänkbara plattan till dragkroksanordningen att lossna. Är det nån som vet vad jag menar? Jag har dessvärre ingen aning om vad den heter... Nu hänger den löst i de två bakre kedjorna, samt fästat i en "gångjärnsanordning" längst fram till vänster, allt sett bakifrån. Det verkar vara några låsbultar som har försvunnit, det finns ju fyra hål i plattan. Går det att laga smidigt? Vad heter det jag skall beställa i så fall? I nuläget så lyckas jag inte lyfta upp plattan så pass att den ligger dikt an mot sitt normala fäste, utan den hängel och dinglar ca 5-8 cm nedanför hela tiden. När trepunkten är nedsänkt så släpar den nästan i backen.

Jag kan försöka ta foto på eländet ifall det underlättar.
//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Dragkroksplattan till traktorn har lossnat....
« Svar #1 skrivet: 29 dec-09 kl 11:15 »
Är det inte bara vajern som lossnat ?

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Dragkroksplattan till traktorn har lossnat....
« Svar #2 skrivet: 29 dec-09 kl 11:51 »
Kolla nedladdningsbara handböcker och sprängskisser på t ex maskinisten.net, traktordelar.nu, Ohlssons i Ellös.

andtol

  • Gäst
SV: Dragkroksplattan till traktorn har lossnat....
« Svar #3 skrivet: 29 dec-09 kl 12:00 »
Jag laddade ner en verkstadshandbok till en MF 35 för ett tag sen men hittar den inte nu. Byter datorer för ofta...  :(

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Dragkroksplattan till traktorn har lossnat....
« Svar #4 skrivet: 29 dec-09 kl 12:01 »
Så länge inte låsningen tar så följer plattan lyftarmarna , det ska den göra .
Så det är låsningen som inte går i .
Kan det ligga skit på plattan eller runt låsningen så det inte funkar ?
Gör rent allt från skit , lyft lyftarmarna i topp , ta ett spett och försök att knycka upp plattan och se om den går i lås då .
De fyra hålen du pratar om har ingen funktion för detta , låsningen av hitshen sitter närmare traktorkroppen .

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Dragkroksplattan till traktorn har lossnat....
« Svar #5 skrivet: 29 dec-09 kl 12:23 »
Tackar för snabba svar!! Jag har ju en MF135 Special, om det nu ändrar saken.. Jag laddade ner både manualer och sprängskisser men de ser inte ut som på min traktor. Jag har liksom en oval platta som verkar vara i ett stycke. Jag skall se om jag lyckas få fast den med ett spett. Efter lite rengöring i kylan. Det sitter ju en del jord på den nu efter att jag drogs loss av min syrras svärfar. Skall det endast sitta en gångjärnsarm på hitchen? Det sitter ju som sagt en på vänster sida längst fram, men ingen på höger. Jag kan inte förstå hur den kan hållas stabilt så som det ser ut nu. Det är väl inget som har rykt av hoppas jag?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Dragkroksplattan till traktorn har lossnat....
« Svar #6 skrivet: 29 dec-09 kl 12:28 »
Jag tror du har samma platta som på tex MF 185 , Den  sitter löst i gångärn fram för att vid lyft centreras mellan två ganska låga tappar
Det är förmodligen skiten som är i vägen för att plattan ska nå så högt att låsningen går i .
Gör rent och prova igen .

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Dragkroksplattan till traktorn har lossnat....
« Svar #7 skrivet: 29 dec-09 kl 12:33 »
Jag skall kolla detta på en gång. Tänk om det är så enkelt... Med tanke på att mitt pumphelvete gick sönder julafrons kväll så vore jag tacksam ifall något kunde lösas smidigt för en gångs skull! Tack alla återigen.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Dragkroksplattan till traktorn har lossnat....
« Svar #8 skrivet: 01 jan-10 kl 14:07 »
Jaha, det var ju inte så enkelt som man hade hoppats. Det visade sig att den ÖVRE plattan hade lossnat från sin infästning i traktorn. Så det är både den övre och undre plattan till dragkroken som dinglar löst. Ringde Olsson i Ellös men de kunde inte hjälpa mig, ringde ett par traktordemonteringar, och de hade inte heller några bultar till detta just nu..

Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Dragkroksplattan till traktorn har lossnat....
« Svar #9 skrivet: 01 jan-10 kl 14:22 »
Du måste ha haft en väldans otur !
Vilka krafter det måste ha varit , såvida inte det finns gamla skador .

Prova Dufvenbergs utanför Härnösand , de kan kanske hjälpa .
(hoppas de finns kvar , var ett tag sen jag var i kontakt med dem)
Annars borde en verktygsmakare/verkstadsmekaniker kunna göra bultar.
Fick nya pinnbultar gjorda till fjäder paketet i toppstångsfästet gjorda på det sättet .
Lycka till .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 2 användare
xaelanar, surris91

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser