Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mf 168  (läst 9797 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Mf 168
« skrivet: 20 dec-09 kl 22:33 »
Jag har köpt en MF 168 och tyvärr har jag fortfarande inte fått instruktionsboken av den förra ägaren så den lär väl aldrig komma.
Men här finns ju kunskap.....
Nu till frågorna.

2 spakar för lyftarmarna ,hur funkar de ?? vet inte om jag gör rätt när jag drar upp båda till ca mitten.

2 lampor till vänster som blinkar när jag lägger i växel ???.(försvinner efter ca 10-15 min)
En lampa till höger som alltid är tänd vid start ,är väl tändningslampan antager jag så den skall väl vara tänd??.

Generatorn laddar inte är den kass  (kol)??? är det en växelströmsgenerator (kort och tjock).

Mvh    Gröngölingen på traktorer.

Ps
En fråga till när jag ändå håller på, har en minitraktor Gutrod 2500.
Stendöd när jag vrider nyckeln,bra batteri,kördes in och parkerade och sedan startdöd.Har startmotorn lagt av???.Kan man koppla startmotorn direkt på ett batteri och kolla om den går ???.
Ds

Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Mf 168
« Svar #1 skrivet: 20 dec-09 kl 22:43 »
Om generatorn är kort och tjock, gavlar av aluminium och man kanske ser litegrann av statorns plåtpaket mellan dem, så är det en växelströmsgenerator. Likströmsgeneratorer är alltid avlånga och generatorhuset är ett tjockväggigt stålrör som antingen brukar vara rostigt eller svartmålat. Gavlarna kan vara av antingen gjutjärn eller aluminium.

En del engelska växelströmsgeneratorer från 70-talet har en lösning med plana släpringar som inte fungerade så bra, det blev ofta varmgång vid mittkolet så det smälte fast i kolhållaren och inte kunde röra sig. Somliga påstår att problemet egentligen "bara" är att de där generatorerna är ovanligt känsliga för om det råkar droppa eller stänka olja så den tar sig in till kol och släpringar. Det var tydligen stora problem på vissa engelska bilar (Vauxhall Viva) där oljedropp från ventilkåpan hamnade rakt på generatorn. Det förekom både engelska (Lucas) och amerikanska (Delco) generatorer på de bilarna men det var bara de engelska som fick släpringsproblem.
Om det är problem med kol och släpringar så är det inte säkert att laddningskontrollampan tänds, det beror på hur laddningsregulatorn är konstruerad.

Beträffande Gutbrod minitraktorn: Har du några fler uppgifter om den? Ser startmotorn ut som en vanlig personbilsstartmotor med solenoid på sidan av? I så fall: prova att bygla anslutningen för manöverström till solenoiden (flatstift eller liten polskruv) till den grova pluskabeln och se efter om startmotorn går.
Jag antar att du redan har kollat att det finns spänning i batteriet och att anslutningarna är ok hela vägen från batteri till plus på startmotorn respektive till chassijord/motorblock.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Mf 168
« Svar #2 skrivet: 22 dec-09 kl 20:55 »
Ja du, båda hydraulspakarna är inte helt lätt att förstå. Så länge du bara är ute efter att lyfta och sänka dem utan att använda dragkraftsregleringen ("the ferguson system") för plogar så ställer jag på min 175:a (det är en "generation" före 168:an, så jag hoppas det sitter likadant på din) den yttre spaken längst bakåt och har den inre spaken också längst bakåt (nedsänkt) och strax före "constant pumping" då är den upplyft.

Man brukar ha en laddningslampa, den lyser när "tändningen" (eller strömmen ö.h.t.) är tillkopplad men inte laddas (dvs. generatorn går inte, t.ex. för att traktorn är avstängd eller annat). När traktorn är igång så ska den vara släckt.



Det nog främsta forumet för traktorer på svenska är maskinisten.net, där finns också en downloadsektion med manualer till mycket. Jag har rotat lite till lämpliga nedladdningar. Man måste registrera sig (för mig gick det inte att ladda ner förens någon dag efter (fast jag inte hade skrivit i forumet då, som det stod).
Jag hittar ingen 168 instruktionsbok men du kan nog "hanka dig fram" på föregångarens modell till det mesta, fast instrumentpanel osv. är nog till viss del olika och jag har för mig kraftuttaget var oberoende på 168:an (kopplingen till det regleras av en spak och en växlas det med, motorvarvtal/av/drivhjulsberoende).
Annars har Olssons i Ellös instruktionsbok till 168:an, 361,25 kr med moms + frakt. <- dyrt (de är de alltid)
http://www.oeparts.se/ Reservdelar->Massey Ferguson->MF168->Litteratur. Billigare är dansken på http://www.traktorbogen.dk/ (125 kr med moms + frakt), boken är på svenska.

Men testa dessa först alltså till vad du kan behöva titta i:

MF 165 handbok (förklarar bl.a. hur hydraulspakarna fungerar): http://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=232
Hydraulikhandbok (engelska, generationen före): http://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=318

MF 168 sprängskisser: http://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=402
En Verkstadshandbok: http://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=343
En annan (?) verkstadshandbok: http://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=343
Elschema: http://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=233

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Mf 168
« Svar #3 skrivet: 25 dec-09 kl 13:23 »
Jag beställde verkstadshandboken till min MF 165 av Hans-Peter Perdersen, dansken som Aqualize talar om. Snabb leverans och hyfsat pris. En felleverens av en bok som en granne hade beställt av honom gick enkelt att ordna upp till allmän belåtenhet.
Därför tycker jag att han förtjänar litet reklam;)

Sprängskisser finns att ladda ned på www. annatefka.com.
Klicka på "onderdelen boeken" till vänster och sedan på Massey-Ferguson.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Mf 168
« Svar #4 skrivet: 26 dec-09 kl 19:05 »
 :D  Tack för alla utförliga svar.
Nu är jag hemma och lite ledig också så nu skall jag kolla upp detta.
Mf en laddar inte men den gick bra att starta idag inför ensilage körning och PLOGNING fasiken vad mycket snö .
Kör man på dagtid utan lampor så tar det väl knappast någon ström.

Gott Nytt Traktor år.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Mf 168
« Svar #5 skrivet: 27 dec-09 kl 11:57 »
Nej inte mycket. Är det magnettändning drar det inget alls, och om det är elektrisk (tändspole/fördelare) så är strömförbrukningen ändå marginell. Det är nog bra att ladda batteriet dagligen ändå, speciellt om traktorn är lite tjurig vid starten. Batterier bör vara så nära fulladdade som det går när det är kallt.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Mf 168
« Svar #6 skrivet: 27 dec-09 kl 22:28 »
Nej inte mycket. Är det magnettändning drar det inget alls, och om det är elektrisk (tändspole/fördelare) så är strömförbrukningen ändå marginell. Det är nog bra att ladda batteriet dagligen ändå, speciellt om traktorn är lite tjurig vid starten. Batterier bör vara så nära fulladdade som det går när det är kallt.
Tändningen till gamla dieselmotorer är heller inte särskilt elberoende...

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Mf 168
« Svar #7 skrivet: 28 dec-09 kl 06:49 »
Tändningen till gamla dieselmotorer är heller inte särskilt elberoende...

Det stämmer... ;)
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Mf 168
« Svar #8 skrivet: 06 jan-10 kl 23:06 »
Kan rekommendera den här boken:

http://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=416

Fick med den till vår MF 135:a, och den förklarar hydrauliken rätt så bra, måste jag säga.

Fick även med en plastsnurra ("Hydraulstickan") där man ställer in vad man vill göra så visar den hur spakarna ska stå. Bra om man inte orkar tänka. :)
Funkar med MF 135, 165, 175, 175S, 178, 168, 185 och 188.

/P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
Nörd Otaku

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser