Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grålle  (läst 11274 gånger)

brainghost

  • Inlägg: 140
    • Småland
grålle
« skrivet: 05 dec-09 kl 06:36 »
har en grålle men startar inte med startmotorn (den fungerar perfekt)men drar jag igång den så startar den på första metern?

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: grålle
« Svar #1 skrivet: 05 dec-09 kl 10:33 »

Är det benin eller disel ?            Kolla luftrenaren och gör rent från fukt o skit. Prova med startspray.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

brainghost

  • Inlägg: 140
    • Småland
SV: grålle
« Svar #2 skrivet: 05 dec-09 kl 13:11 »
bensin /fotgen

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: grålle
« Svar #3 skrivet: 05 dec-09 kl 20:09 »
Förmodligen spänningsfall i tändningslåset eller någonstans i anslutningarna mellan batteri och tändningslås. Startmotorn matas via ett relä (solenoid). Reläspolen drar en hel del ström (10-30 A), och är det lite dålig kontakt och övergångsmotstånd någonstans kan det räcka för att spänningen efter tändningslåset ska bli så låg att tändsystemet inte fungerar. Saken blir ju inte bättre av att batterispänningen sjunker när startmotorn går.

Se också över hela lågspänningssidan i tändsystemet - anslutningar till tändspole och fördelare, kolla noga att brytarspetsarna är rena och släta och att brytaravstånd/slutningsvinkel är rätt inställt. Om du har möjlighet till det, kontrollmät kondensatorn. För den delen, om brytarspetsarna är kraftigt brända (spets på den ena och "krater" på den andra) så är det ett säkert tecken på att kondensatorn inte är frisk.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
SV: grålle
« Svar #4 skrivet: 05 dec-09 kl 20:47 »
såg att torbjörn svarat, tänkte  skriva samma sak så jag låter bli, skriv gärna vad det var när du hittat felet det kan vara intresant att veta.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: grålle
« Svar #5 skrivet: 05 dec-09 kl 21:33 »
Kan också vara kabelbrott i startmotorn, har haft det 2 ggr på våran. Eller dåliga magneter.
Båda delar är lätt att laga, om man vet hur man gör  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: grålle
« Svar #6 skrivet: 10 dec-09 kl 10:50 »
Kabelbrott i startmotorn lär det väl inte vara om den som trådstartaren skriver fungerar perfekt.

Intressanta tips om elsystemet. Min Grålle vill inte heller starta, har ingen gnista alls, men fördelarlocket ser ut att ha blivit snett påsatt någon gång så att stiften som rotorn ska beröra har blivit nedlitna. Dessutom läcker det bensin om förgasaren, på insugssidan! Jag hittade en mek-kurs för just fördelare och förgasare på Grålleklubbens hemsida, som jag ska gå i februari. Där kan man också få köpa reparationssatser.

Dessutom är blocket sprucket och däcken dåliga... Kanske borde satsa på en annan traktor istället...

Här har jag skrivit om min Grålle på min blogg: http://ylven.blogspot.com/search/label/Gr%C3%A5lle
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: grålle
« Svar #7 skrivet: 10 dec-09 kl 12:48 »
Kabelbrott i startmotorn lär det väl inte vara om den som trådstartaren skriver fungerar perfekt.

Intressanta tips om elsystemet. Min Grålle vill inte heller starta, har ingen gnista alls, men fördelarlocket ser ut att ha blivit snett påsatt någon gång så att stiften som rotorn ska beröra har blivit nedlitna. Dessutom läcker det bensin om förgasaren, på insugssidan! Jag hittade en mek-kurs för just fördelare och förgasare på Grålleklubbens hemsida, som jag ska gå i februari. Där kan man också få köpa reparationssatser.

Dessutom är blocket sprucket och däcken dåliga... Kanske borde satsa på en annan traktor istället...

Här har jag skrivit om min Grålle på min blogg: http://ylven.blogspot.com/search/label/Gr%C3%A5lle


Traktorn startar inte med startmotorn som funkar perfekt...hur går det ihop ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

pålle

  • Gäst
SV: grålle
« Svar #8 skrivet: 10 dec-09 kl 13:00 »
Traktorn startar inte med startmotorn som funkar perfekt...hur går det ihop ???
  Har du kolla gnissta och bränsletill försell mvh

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: grålle
« Svar #9 skrivet: 10 dec-09 kl 14:24 »
Tror också på antingen solenoiden eller kolborstarna .

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: grålle
« Svar #10 skrivet: 10 dec-09 kl 23:53 »
Förmodligen spänningsfall i tändningslåset eller någonstans i anslutningarna mellan batteri och tändningslås. Startmotorn matas via ett relä (solenoid). Reläspolen drar en hel del ström (10-30 A), och är det lite dålig kontakt och övergångsmotstånd någonstans kan det räcka för att spänningen efter tändningslåset ska bli så låg att tändsystemet inte fungerar. Saken blir ju inte bättre av att batterispänningen sjunker när startmotorn går.

Se också över hela lågspänningssidan i tändsystemet - anslutningar till tändspole och fördelare, kolla noga att brytarspetsarna är rena och släta och att brytaravstånd/slutningsvinkel är rätt inställt. Om du har möjlighet till det, kontrollmät kondensatorn. För den delen, om brytarspetsarna är kraftigt brända (spets på den ena och "krater" på den andra) så är det ett säkert tecken på att kondensatorn inte är frisk.

Är det verkligen solenoid på alla Grållar. På den vi har har jag fått för mig att startmotorkretsen slås till helt mekaniskt när man för växelspaken till start (samtidigt förs också startmotorns drev mekaniskt mot kuggkransen). Jag har aldrig tagit isär och tittat, men eftersom det inte finns något "bihang" på startmotorn och det sticker upp två rejäla anslutningar ungefär ovanför kopplingen har jag antagit att det är en helmekanisk brytare. Någon som vet?

Orsaken till problemet kan dock likväl vara spänningsfallet som startmotorn orsakar. På vår blev det glapp i en av de två anslutningarna som jag antar går till startmotorns mekaniska brytare

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: grålle
« Svar #11 skrivet: 11 dec-09 kl 11:26 »
Vad skulle kolborstarna kunna ha att göra med det hela? Jag antar att det är kolborstar i både startmotor och generator. Startmotorn gick ju uppenbarligen bra och hur generatorn funkar spelar väl just ingen roll i uppstarten, såvida det inte blir kortis och all ström går åt där. Kan det bli kortis i kolborstarna om det är mycket koldamm tro? Men då borde det ju inte gå att starta genom att dra igång den.

Nej, jag tror på torbjörns förslag. Låt oss veta när du har funnit felet!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: grålle
« Svar #12 skrivet: 11 dec-09 kl 11:45 »
Batteri strömmen går via startrelä/solenoid till startdrevet , kraften från drevet drar runt lindningen inuti startmotorn för att alstra magnetiseringsström . Om kolborstarna är utslitna , räcker inte fjäderkraften till att trycka ut borstarna så dessa får kontakt med rotorn .
Då leds inte strömmen från startmotorn vidare ut ur startmotorn , Startmotorn ser ut att fungera med inte fullständigt .

Om det är fel på startreläet så slår inte kuggkransen in i drevet på motorn fullständigt och rotorn blir strömlös , men startmotorn ser ut att fungera då med ( detta förutsätter en startmotor med löst drev som kastas in i motorn , har grållen klokoppling sk fast koppling skulle inte st.motorn fungera )

pålle

  • Gäst
SV: grålle
« Svar #13 skrivet: 11 dec-09 kl 11:53 »
kan ochså vara sprukket fördelar lock har ja vareute för mvh

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: grålle
« Svar #14 skrivet: 11 dec-09 kl 12:20 »
Att batteriet är laddat ordentligt får man väl anta...? Startmotorn kan ju rotera men med aningen för lågt varv för att magneten skall orka generera gnista. Har grållen impulskoppling?
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Henrik.S

  • Inlägg: 44
SV: grålle
« Svar #15 skrivet: 11 dec-09 kl 18:45 »
Grållen har INGEN solenoid orginal, man har istället löst det med "gängor" med hög stigning på drevet. När startmotorn får ström skjuts drevet in i kransen innan det börjar snurra.

Skulle tippa på trött tändspole eller kondensator, lika varm som kall??
//Henrik

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: grålle
« Svar #16 skrivet: 12 dec-09 kl 20:27 »
Grållen har INGEN solenoid orginal, man har istället löst det med "gängor" med hög stigning på drevet. När startmotorn får ström skjuts drevet in i kransen innan det börjar snurra.

Skulle tippa på trött tändspole eller kondensator, lika varm som kall??


Jo, det är helt klart att den inte har någon solenoid monterad på startmotorn, men finns det inte ett kraftigt relä (solenoid) någonstans som styr startmotorströmmen?
Lösningen med slungdrev (bendixdrev) är inte unik för Grålle, utan det var standardlösningen inom brittisk fordonsindustri fram till 60-talet. Den används än idag på mycket små startmotorer för t ex utombordsmotorer och mc.

Men i just det här fallet, när startmotorn orkar dra runt motorn helt normalt, så ligger ju felet inte i den utan det rör sig, som sagt flera gånger i tråden, sannolikt om ett tändningsproblem.

Henrik.S

  • Inlägg: 44
SV: grålle
« Svar #17 skrivet: 12 dec-09 kl 22:27 »
Nja det är en kraftig kontakt på växellådan som aktiveras med växelspaken, ungefär som en huvudströmbrytare modell större  ;)  Hur går det med traktorn??
//Henrik

brainghost

  • Inlägg: 140
    • Småland
SV: grålle
« Svar #18 skrivet: 04 jan-10 kl 20:06 »
Jag har en självlagande traktor!!!!!Nu startar den hur lätt som helst även i -20,toppen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser