Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skev stekpanna  (läst 14988 gånger)

anlet

  • Inlägg: 91
    • Närke
Skev stekpanna
« skrivet: 30 okt-09 kl 11:18 »
Är det någon som varit med om att en 30 år gammal stekpanna av gjutjärn helt plötsligt blivit skev ? Jag menar att den planslipade botten inte ligger helt emot den planslipade  kokplattan. Går det att slå den tillrätta med en hammare och tjock träbit ?
För övrigt önskar jag alla en trevlig allhelgonahelg

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Skev stekpanna
« Svar #1 skrivet: 30 okt-09 kl 11:21 »
hm, du är härmed misstänkt för att ha kylt ner den under kranen medan den ff var het.
Sånt brukar förstöra metallen och få den att bli krum, precis som du beskriver.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Skev stekpanna
« Svar #2 skrivet: 30 okt-09 kl 12:41 »
Har för mig att gjutjärn går rätt av vid kraftigt våld. Möjligtvis det kan gå att värma upp järnet ordentligt och sedan låta det svalna på ett plant underlag.  ???

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Skev stekpanna
« Svar #3 skrivet: 30 okt-09 kl 14:13 »
Hej !
De kan slå sig om man använder fel platta också , mindre än stekpannan .

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Skev stekpanna
« Svar #4 skrivet: 30 okt-09 kl 15:12 »
Jag tror att du tjänar på att köpa en annan.
Finns  jättefina på loppis.
Hedemorahöns

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Skev stekpanna
« Svar #5 skrivet: 30 okt-09 kl 16:20 »
Som regel är det inget att göra åt en gjutjärnspanna som har blivit rejält skev. Men om man absolut försöka så kan man ju prova att värma upp den mycket kraftigt och låta den kallna mycket långsamt. T ex genom att gräva ner den bland kolen i en tänd utegrill (klotgrill), elda på en stund och sedan stänga draget så att grillen självslocknar, rör inte stekpannan eller grillen förrän det hela har kallnat. Ta bort eventuellt ömtåligt plast- eller trähandtag från pannan först.

brainghost

  • Inlägg: 140
    • Småland
SV: Skev stekpanna
« Svar #6 skrivet: 05 dec-09 kl 06:30 »
går inte att slå  tillbaka du måste fräsa den jäm eller köpa ny

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Skev stekpanna
« Svar #7 skrivet: 06 dec-09 kl 00:00 »
Erikshjälpen...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

pålle

  • Gäst
SV: Skev stekpanna
« Svar #8 skrivet: 06 dec-09 kl 00:05 »
Hej någon skrev fräsa här visst men det går aldeles ut märkt att svarva den jämn och så mvh

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Skev stekpanna
« Svar #9 skrivet: 06 dec-09 kl 19:28 »
Enklast är med en stor pansarfil.
Sen är det bara att fila för glatta livet en liten stund.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Skev stekpanna
« Svar #10 skrivet: 13 dec-09 kl 01:52 »
Då jag guick min verkstadsutbildning så fick jag lära mig att aldrig försöka mig på skärande bearbetning(svarv o fräs) i en stekpanna, det är för hårt.
Slipning kan kanske funka, men det skulle nog ta en jävla tid.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Skev stekpanna
« Svar #11 skrivet: 13 dec-09 kl 01:56 »
Men den plana ytan är ju svarvad från början, har järnet hårdnat med tiden då?
Vad jag minns från tiden jag jobbade som svarvare så är vanligt gjutjärn mycket lättsvarvat.

pålle

  • Gäst
SV: Skev stekpanna
« Svar #12 skrivet: 13 dec-09 kl 05:39 »
Hej .  Javet it vardu fick gådin vekstas utbldning men svarv i jutjätrn går utmärkt men kanche ite med dagens mackineroch stål .MVH

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Skev stekpanna
« Svar #13 skrivet: 13 dec-09 kl 11:18 »
Halaj!

Visst, inte mycket som är så gott att svarva/fräsa i som gjutjärn.
Korta spån, mjukt att köra i och dämpar vibrationer (sjunger inte) i viss mån.
Men är det verkligen gjutjärn i en stekpanna? Kan det inte vara gjutstål?
Som ju är en helt annan femma.
Folk har ju inte alltid så bra koll på korrekta benämningar.
Det heter ju t.ex. armeringsjärn. Vore de verkligen av järn skulle de vara helt värdelösa.
Så tror jag också att den korrekta benämningen är kamstål.

//T

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Skev stekpanna
« Svar #14 skrivet: 13 dec-09 kl 12:28 »
Jag tappade min gjutjärnsstekpanna i golvet för några år sen, så att den sprack.
Tror inte gjutstål hade gjort det, det är höghållfasta grejer har jag för mig.
Segjärn är också mycket stryktåligt gjutgods, finns många varianter av sånt.
Men som sagt, jag tror det är vanligt hederligt gjutjärn i stekpannor.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Skev stekpanna
« Svar #15 skrivet: 13 dec-09 kl 12:46 »
Om man jämför en stekpanna med tex ett motorblock så är ju skillnaden på materialet ohygglig. Klart det går att bearbeta gjutjärn, vore jävligt svårt att plana topplock annars.

Nån mer besserwisser som vill ha svar? Eller så kanske nån kan återkomma efter att de prövat att bearbeta en stekpanna?

pålle

  • Gäst
SV: Skev stekpanna
« Svar #16 skrivet: 13 dec-09 kl 12:56 »
Om man jämför en stekpanna med tex ett motorblock så är ju skillnaden på materialet ohygglig. Klart det går att bearbeta gjutjärn, vore jävligt svårt att plana topplock annars.

Nån mer besserwisser som vill ha svar? Eller så kanske nån kan återkomma efter att de prövat att bearbeta en stekpanna?
    ;D :P

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Skev stekpanna
« Svar #17 skrivet: 13 dec-09 kl 23:08 »
Det finns något som kallas vitt gjutjärn, som är så hårt att det inte går att bearbeta med skärande verktyg. Men det är ingen risk att man råkar på vare sig sådant eller gjutstål i en stekpanna, där rör det sig alltid om vanligt grått gjutjärn. Det ställs ju inga särskilda hållfasthetskrav på en stekpanna utan det främsta kravet på legeringen är att den ska fungera bra i gjuteriet och inte vara så spröd att det blir onödigt många reklamationer på pannorna.

Om gjutjärn har utsatts för mycket hög temperatur länge (t ex roster, baffelplåtar etc i eldstäder) så kan det "brännas" och blir då omöjligt att löda, svetsa och bearbeta. Men det är ingen risk att det händer med en stekpanna som har använts normalt.

Men om en stekpanna väl har blivit skev så är risken stor att det finns inneboende spänningar i den så att den slår sig på nytt ganska snart. Så även om man svarvar den plan igen så kommer den nog inte att hålla sig plan särskilt länge.
Därför tycker jag att man bör börja med att göra ett försök med "avspänningsglödgning" som jag föreslog tidigare i tråden, och plansvarva den först om detta inte hjälper.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Skev stekpanna
« Svar #18 skrivet: 13 dec-09 kl 23:28 »
Kan inte du fräsa  i en stekpanna och lägga upp en film på youtube?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Skev stekpanna
« Svar #19 skrivet: 19 dec-09 kl 07:23 »
Jag hade skaffat en annan, och skulle jag slänga den i glödande kol, kan man ju lika gärna smida sig något annat.   ;D
Köpte en för några tior på Emaus loppis.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 7 användare (2 dolda)
Corvus, Radar, Gröfre Slissing, Jona d, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser