Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorsåg  (läst 3202 gånger)

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Motorsåg
« skrivet: 14 okt-09 kl 07:30 »
Min motorsåg Jonsereds 2045,den har några år på nacken,men är inte speciellt sliten.Under hösten vete fan vad som hänt med sågen,den bara krånglar.Inställningen av munstyckena efter konstens alla regler gör att sågen dör vid pådrag,skulle den mot förmodan gå så orkar den knapt dra runt kedjan.När jag öppnade munstyckena flera varv då kunde man såga lite om den fick varva ur i mellanåt.

Tacksam för svar ................Gud välsigne min elsåg jag köpte på Jula för 300 Kr,får köpa en lång förlängningssladd.Det kan vara ett vettigt alternativ för motorsågar och jag hör inte ihop.Jag ger mig fan på att jag slitit mer för att starta  motorsågar än jag skulle slitit med att såga för hand.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Existens?

  • Gäst
SV: Motorsåg
« Svar #1 skrivet: 14 okt-09 kl 08:17 »
När dom väl börjar krångla så kan det ju vara ett elände att få dom på rätt kurs igen så att säga. Det låter ju som att du behöver justera upp bränslemängden för högfart lite.. Men det handlar ju alltid om att testa med små skruvningar, ett halvt varv i stöten.  Är alla grunder i ordning? Rent luftfilter, eventuella bränsleslangar hela osv.. Kanske måste faktiskt förgasaren lämnas in för renovering.

Jag får väl erkänna att när sågarna här börjar krångla så byter jag in mot en ny, jag orkar inte lägga tid på sånt. Gallrar mest och då har jag en Huskvarna från deras ekonomiserie, funkar kanon.

Lägger sällan nån vidare tid på att starta tycker jag, 3-4 ryck sen är dom igång, men det gäller ju att veta tekniken för att starta en motorsåg, annars kan man ju stå och dra hur länge som helst.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Motorsåg
« Svar #2 skrivet: 14 okt-09 kl 19:58 »
På många motorsågar är "insugningsröret" mellan förgasaren och cylindern/vevhuset av plast. Om motorn har blivit överhettad någon gång (t ex för att fläkt och kylflänsar är igenkläggade av sågspån), kan den där plastbiten mjukna och tappa formen så att motorn sedan kan suga tjuvluft förbi den.

Annars är det vanligt att man måste plocka isär förgasaren fullständigt för rengöring om motorn går allmänt dåligt.

Broberg

  • Gäst
SV: Motorsåg
« Svar #3 skrivet: 14 okt-09 kl 22:25 »
Det finns ett membran i förgasaren, kolla så att det är helt. Och så de vanliga grejerna som bensinfilter, slangar , slanganslutningar mm.
Mvh

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Motorsåg
« Svar #4 skrivet: 18 okt-09 kl 11:30 »
Det kan tydligen bli något knas med tankavluftningen på Jonsereds, även om de är relativt nya/gått lite.

Kolla det!.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 4 användare
xaelanar, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser