Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mink Terror  (läst 10083 gånger)

andersth

  • Gäst
Mink Terror
« skrivet: 06 feb-06 kl 22:24 »
Hej!

Nu  är minken här igen. Här är alltså på en liten gård på gotland. Vi har en liten fårflock, 4 st katter, 4 hästar, och fram tills i julas hade vi ett 20tal hönor och några tuppar. Nu efter minken´s terror återstår det bara 2hönor och en tupp. Dom har varit livrädda efter minkens slakt av deras kompisar, och nu har dom sökt sin tillflykt till stallet.
Vi har inte sett någon mink den senaste tiden och börjat slappnat av. men så ikväll upptäckte vi att det var en mink på besök. Stor och fet var den dessutom.
Vi har en fångstbur som fångar minken men den har inte ihjäl den.
Min fråga är hur ska jag ta död lättast på minken. Det bästa hade ju varit om det finns något bra sätt som inte kräver att jag behöver ta minken ur fällan. Elström har jag funderat på men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.
Är tacksam för alla snabba svar!
maila gärna!!
mailto:andersthuren@hotmail.com

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Mink Terror
« Svar #1 skrivet: 06 feb-06 kl 23:23 »
Jag vet inget om minkar men jag tycker absolut inte att du ska försöka bygga nån egen "elektrisk stol" ... det kommer inte att sluta väl för nån.

Känner du ingen jägare som kan komma och hjälpa dig ??

andersth

  • Gäst
Re:Mink Terror
« Svar #2 skrivet: 07 feb-06 kl 12:59 »
hade inte tänkt att bygga nån elektriskstol, inget jag ger mig in på så där bara. Tänkte mest kolla om det var nån som hade någon bra idé!

Neiklot

  • Gäst
Re:Mink Terror
« Svar #3 skrivet: 07 feb-06 kl 13:02 »
Fullkompligt vansinne att börja mixtra med ström till sånna grejor!  >:(

Finns väl någon med en bössa i närheten?

Grannen etc.?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Mink Terror
« Svar #4 skrivet: 07 feb-06 kl 13:06 »
Sälj den levande så får den som vill ha pälsen sköta jobbet.
Ett skott trasslar till pälsen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

leifhh

  • Gäst
Re:Mink Terror
« Svar #5 skrivet: 07 feb-06 kl 13:18 »
De gånger jag haft ihjäl infångade minkar så har jag helt enkelt sänkt fällan i ett vattendrag. Drunkningsdöden är snabb....

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Mink Terror
« Svar #6 skrivet: 07 feb-06 kl 22:16 »
Salongsgevär är väll det rätta?
Men om man nu måste göra något annat så går det att gasa.
Bilavgaser är bedövande och borde vara humant.
Nu får jag väll en massa ovet förstår jag..
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Mink Terror
« Svar #7 skrivet: 07 feb-06 kl 23:00 »
Hemma i Tyskland kör vi alltid med gas och det brukar funka bra.  ;)

Se till att bilen inte har katalysator bara ...

Edit:

Har inte kommunen nån jägare som kan komma och administrera dödshjälpen ?
« Senast ändrad: 07 feb-06 kl 23:01 av Vitis »

Neiklot

  • Gäst
Re:Mink Terror
« Svar #8 skrivet: 07 feb-06 kl 23:42 »
Huruvida gas är bättre än el vet jag inte..

Ett skott trasslar till pälsen ja: om du sätter skottet över ryggen.
En liten kula i skallen gör ingen större skada.

Alternativet är, om du är hård nog, att ha grova handskar och vrida nacken av den.

Mink är relativt lättflådda, men inte värt "mödan" om du inte vill ha det själv.
Ett skinn blir ingen rock nämligen..

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Mink Terror
« Svar #9 skrivet: 09 feb-06 kl 21:20 »
Katalysator har nog ingen inverkan. I så fall får du nog motivera  :)
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ekl

  • Gäst
Re:Mink Terror
« Svar #10 skrivet: 10 feb-06 kl 09:14 »
skaffa fällan "mink-ihjäl" , finns hos välsorterad jakthandel, eller kika hos gunnes viltvårdssnickeri i örkellljunga i småland
http://hem.passagen.se/traps, kostar 350 spänn, minken slås ihjäl direkt.
mvh

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Mink Terror
« Svar #11 skrivet: 10 feb-06 kl 12:23 »
Katalysator har nog ingen inverkan. I så fall får du nog motivera  :)

Kommer ihåg ett avsnitt av Trafikmagasinet där Ingmar Perstad drog en slang från avgasröret in i kupén och körde en runda för att visa hur effektiv en modern katalysatorrening är. Min bil (-94) ger ca 0,1% CO och 0,4-0,5% har jag sett anges som dödlig dos vid exponering under flera timmar.

Att gasa ihjäl nån med en modern katalysatorbil tror jag inte är en bra metod. Men det kanske inte är just katen som påverkar CO utan lambdaregleringen?

Har man en gammal traktor däremot kan man ha "riktigt roligt" ... tyskarna använde gamla dieselmotorer som CO-generatorer innan dom började producera Cyklon-B i större mängder men nu börjar jag komma lite off topic ....  

eka : Jag har inga mer konkreta belägg eller referenser att komma med.

Andersth : hur har det gått ? Har du fångat minken än ?

andersth

  • Gäst
Re:Mink Terror
« Svar #12 skrivet: 10 feb-06 kl 20:34 »
Kommer ihåg ett avsnitt av Trafikmagasinet där Ingmar Perstad drog en slang från avgasröret in i kupén och körde en runda för att visa hur effektiv en modern katalysatorrening är. Min bil (-94) ger ca 0,1% CO och 0,4-0,5% har jag sett anges som dödlig dos vid exponering under flera timmar.

Att gasa ihjäl nån med en modern katalysatorbil tror jag inte är en bra metod. Men det kanske inte är just katen som påverkar CO utan lambdaregleringen?

Har man en gammal traktor däremot kan man ha "riktigt roligt" ... tyskarna använde gamla dieselmotorer som CO-generatorer innan dom började producera Cyklon-B i större mängder men nu börjar jag komma lite off topic ....  

eka : Jag har inga mer konkreta belägg eller referenser att komma med.

Andersth : hur har det gått ? Har du fångat minken än ?


>>Nepp minken har ännu inte gått in i fällan. Det har varit synlig vid ett flertal gånger. Minken verkar ha gjort sig tillrätta uppe på ett av höloften. Vi började fundera på om minken kanske är dräktig för den är väldigt stor till storleken och nu kanske den har lagt sig till rätta mellan balarna?

Är det nån som vet om det går att ringa efter typ eftersöksjägare eller liknande? Som kan komma med hund och leta rätt på minken?

Neiklot

  • Gäst
Re:Mink Terror
« Svar #13 skrivet: 12 feb-06 kl 09:17 »
Vad hade du för bete i buren?

För minken går nog inte in i buren utan något gott att knapra på.


eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Mink Terror
« Svar #14 skrivet: 12 feb-06 kl 21:19 »
Ok Vitis. Det räcker gott. :)
Jag fick lite fel för mig och tänkte över möjligheten att gasen tränger undan luften med syrebrist som följd. Inte den biologiska kopplingen till syreupptagningen som det primära. Tackar för återkopplingen i hjärnkontoret.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Mink Terror
« Svar #15 skrivet: 12 feb-06 kl 22:33 »
eka : jag tänkte inte ens på den biten, men det kan ju inte vara mycket syre i avgaserna ... hmmm ... jag lämnar frågan öppen. Dock krävs det nog en tät säck utan annan luft så djuret kvävs snarare än förgiftas.

elgfrode

  • Inlägg: 4
  • Bor strax utanför Kinna. Gillar främst fiske matla
    • Västergötland
Re:Mink Terror
« Svar #16 skrivet: 17 feb-06 kl 01:14 »
Skaffa en GODKÄND SLAGFÄLLA!!! Va fan är detta för dravel om dränkning och gasning???  Dessa avlivningssätt kan leda till att man fälls för jaktbrott. Har du ej råd att skaffa en slagfälla eller känner en jägare så BÖR du hålla dig ifrån all form av minkbekämpning...
MVH
Mattias, och ja jag är jägare!
Matur er mannsins megin!

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Mink Terror
« Svar #17 skrivet: 17 feb-06 kl 10:20 »
Jo.... det är det, men det finns tillfällen där kunskapen är bra.

En påkörd fågel eller ekkore där man inte har ett tillhygge eller orkas se blod. Kanske avgasningsröret är snabbt, skonsamt och effektivt.

Det finns fällor som fångar möss levande. Hur fixar man det humanast utan bössa?


Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

elgfrode

  • Inlägg: 4
  • Bor strax utanför Kinna. Gillar främst fiske matla
    • Västergötland
Re:Mink Terror
« Svar #18 skrivet: 17 feb-06 kl 18:40 »
Ja då kanske ev möjligen, kan va bra att till gasningen... Ligger djuret kvar på vägen så kör över det en gång till, enkelt.

Varför fånga möss levande?   ???
Matur er mannsins megin!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Mink Terror
« Svar #19 skrivet: 17 feb-06 kl 19:10 »
Varför fånga möss levande?   ???

Det är mera sport att fånga levande möss  8)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

823 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser