Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krånglande trimmer!  (läst 29384 gånger)

Axelis

  • Inlägg: 34
Krånglande trimmer!
« skrivet: 08 aug-09 kl 21:07 »
Körde med trimmern idag, en Stihl 3 år gammal. Har ej användts mycket och har fungerat utmärkt. Efter ca. 1 timma så stannar den bara och vägrar starta. Inte ett livstecken i skiten! >:(
Nån som har nåt tips?? Eller är det tippen som gäller....

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #1 skrivet: 08 aug-09 kl 21:22 »
Tändstiftet?
« Senast ändrad: 08 aug-09 kl 21:26 av Gångtrött »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #2 skrivet: 08 aug-09 kl 23:12 »
Finns det gnista? Får den bränsle (luktar det bensin ur ljuddämparen efter startförsök)?

Om det inte finns gnista, prova med ett annat tändstift eller bränn ren det gamla med gasollampa om det är mycket sotigt och oljigt.
Finns det fortfarande ingen gnista så kolla i första hand hur det är med stoppknappen och allt kablage för tändsystemet, och i andra hand kan du misstänka tändspole, tändmodul (brukar kallas CDI-box i småmotorbranschen) eller spolarna vid svänghjulet. Kolla också att inte tändkabeln har kortslutning mot jord, t ex för att någon vass plåtkant har skurit igenom isoleringen.

Om den inte verkar få bränsle, prova om det går att få igång den med startgas eller genom att "snapsa" med några droppar bensin in i förgasaren. I så fall är det "egentliga" felet något som har med bränsleförsörjningen att göra och bör vara rätt lätt upptäckt om man tittar närmare på sakerna. T ex trasig eller igensatt bränsleslang (kolla också ev slangar inne i tanken), stopp i bränslefilter eller förgasarmunstycke, kärvande nålventil i förgasaren osv. Ytterligare en möjlighet är förstås om det skulle vara vatten i bränslet.

Pastorn

  • Inlägg: 501
    • -
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #3 skrivet: 09 aug-09 kl 11:13 »
har du provat igen efter att den kallnat?

Axelis

  • Inlägg: 34
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #4 skrivet: 09 aug-09 kl 13:01 »
Kan det va så enkelt som tändstiftet..?
Har provat efter den kallnat utan positivt resultat.

Pastorn

  • Inlägg: 501
    • -
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #5 skrivet: 09 aug-09 kl 13:19 »
eller nån kabel som skakat loss..

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #6 skrivet: 09 aug-09 kl 13:48 »
Eller är det tippen som gäller....

Snarare verkstan....

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #7 skrivet: 09 aug-09 kl 14:08 »
Kan det va så enkelt som tändstiftet..?
Har provat efter den kallnat utan positivt resultat.
Bara testa.. Har du ingen gräsklippare eller motorsåg du kan låna ett tändstift från? Annars kostar de ju inte många kronor på macken.

Axelis

  • Inlägg: 34
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #8 skrivet: 09 aug-09 kl 21:57 »
Det finns gnista. Verkar som det kan vara nån vajsing med bränsletillförseln...

Broberg

  • Gäst
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #9 skrivet: 09 aug-09 kl 22:09 »
Kanske en massa skit i tanken, eller söndrigt förgasarmembran, eller tjuvluft vid anslutningar, dålig bensinslang etc.

Existens?

  • Gäst
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #10 skrivet: 11 aug-09 kl 12:34 »
Just dålig bensinslang har jag hört är ett vanligt fenomen, så den suger luft.. Byter just på min, som stannar så fort man dra på gas..får se om det hjälper..

PeterTh

  • Inlägg: 27
    • www.norrdal.se
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #11 skrivet: 11 aug-09 kl 19:29 »
Jag skulle sätta en peng på bränslefiltret som sitter i ändan av slangen i bensintanken. Byt det.

Mvh
Peter

Broberg

  • Gäst
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #12 skrivet: 11 aug-09 kl 22:08 »
Jag förutsatte förresten i tidigare svar, att luftfiltret är rent.

Broberg

  • Gäst
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #13 skrivet: 11 aug-09 kl 22:13 »
Rätt vanligt är också att justerskruvarna vibrerar ut (på grund av för klena fjädrar) så att motorn får för mycket bensin = dåligt "ax" och lågt fullvarv.

putte345

  • Inlägg: 30
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #14 skrivet: 14 aug-09 kl 19:00 »
släng fanskapet o köp jonsered ;) ;)

Broberg

  • Gäst
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #15 skrivet: 14 aug-09 kl 19:51 »
Citera
släng fanskapet o köp jonsered
Eller Husqvarna då? Precis samma maskiner, bara färgen som skiljer. Ta den återförsäljare, med egen verkstad, som ligger närmast.
Om du nu tänkte byta, för Stihl är då fan inte sämre än Jonsered och Husqvarna, det är mer en smaksak om utförandedesign och mindre skillnader i reglage och sånt..

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #16 skrivet: 15 aug-09 kl 00:13 »
Man kan nämna att även Stiga och Partner är mer eller mindre identiska med Jonsered och Husqvarna. Det har också förekommit trimrar och liknande av "OEM-märken", t ex Cotech, som är av precis samma konstruktion men bara har fått annan färg och lite annan design på några plastbitar. Tittar man närmare på maskinerna ser man att typskyltarna ser exakt likadana ut och alla har samma logga som är gemensam för hela Electroluxkoncernen. De kan vara tillverkade lite var som helst i världen, t ex Sverige, Italien eller USA. Produktionen flyttas dit det för tillfället är förmånligast med tanke på valutakurser, tullar, handelsavtal och sånt.

putte345

  • Inlägg: 30
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #17 skrivet: 15 aug-09 kl 15:07 »
 :o ::) du va insatt i det där med grästrimmer tillverkning

Existens?

  • Gäst
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #18 skrivet: 15 aug-09 kl 16:44 »
Jag fick igång min nu iaf.. bränsleslangen i tanken var helt uppfrätt och sög bara luft, bytte den och det gick lite bättre. Sen bytte jag även bensin, för jag hade för mycket olja i den andra, nu funkar den perfekt igen..

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #19 skrivet: 15 aug-09 kl 22:23 »
:o ::) du va insatt i det där med grästrimmer tillverkning

Jag kan väl inte rå för att jag är nyfiken och tittar lite närmare på de prylar man råkar se i affärer? :)

putte345

  • Inlägg: 30
SV: Krånglande trimmer!
« Svar #20 skrivet: 16 aug-09 kl 20:06 »
Jag kan väl inte rå för att jag är nyfiken och tittar lite närmare på de prylar man råkar se i affärer? :)

är man inte nyfiken så får man inget veta
blev lite impad bara :D :D :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser