Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cykeldriven generator  (läst 25778 gånger)

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #40 skrivet: 22 jan-19 kl 23:41 »
På Brigadmuseet i Karlstad finns det en kommunikationsradioanläggning för två mans besättning. En trampar och en pratar.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Cykeldriven generator
« Svar #41 skrivet: 22 jan-19 kl 23:52 »
Trampor och generator,,det är ja fokuserad på just nu,, gör nya test dagligen,, bygger om och kopplar om sladdarna,, lär mig nåt nytt hela tiden !
 Just nu skriver ja på en NY HP laptop som är laddad med  pedalkraft,
 Generatorn kommer troligen från en skrotat AC,  ,,  den  är 12 polig med permanetmagnet.. altså  lågt varvtal,, den ger  ca max 140 volt,,   kan efter att monterat en extra kabel   koppla in den  fas till nolla,, ger mindre  volt då eller mellan fas till fas,, mer  kraft,, men ta fram förstoringsglaset,, läs det oläsliga på mobilladdaren,, eller lapptopladdaren,,, Ja  den  klarar 100 volt till 230 volt. så det är inte så noga   hur många volt generator levererar..men att ladda en dator  är svettigt,
något mer jag lärt och kommit på,, (jag har mycket grejer i mina skåp)  det  är att nätdelen  i  oftast äldre PC  kan  ställas om 110 volt och 230 volt, kopplar jag en   pc nätdel  till min generator så kan ja få ut 5 Volt och 12 volt,,  stabilt..   på  kontakten som går till datorns  moderkort  så finns den en grön  kabel,, anslut den till nån svart på kontakten så startar nätdelen !
 att bygga är att lära sig nått nytt

« Senast ändrad: 22 jan-19 kl 23:58 av Per Johnsson »

Palle500

  • Inlägg: 116
Cykeldriven generator
« Svar #42 skrivet: 23 jan-19 kl 01:16 »
Sven Yrvind, känd jordenrunt ensamseglare. Kör med tramgenerator på sina seglatser, inget annat håller i stormarna!
https://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer/yrvind/rvinds-verkstad-el-via-muskelkraft-och-tysk-kontakt.html

Sen har vi den svenska trampgeneratorn till RA200 radion kallas  för grisen

Edit
Per johnsson du behöver läsa på lite hur man laddar batterier från solceller med MPPT teknik. Den tar effektivt vara på alla spänningstoppar så att det blir bra verkningsgrad på det du bygger.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Cykeldriven generator
« Svar #43 skrivet: 23 jan-19 kl 08:44 »
Det stämmer att äldre datornätdelar brukar vara omkopplingsbara mellan 115 och 230 V (likriktaren på primärsidan får gå som spänningsdubblare i 115 V-läget och som vanlig likriktarbrygga i 230 V-läget).  Men sedan över 10 år tillbaka har vi ju haft krav på effektfaktorkompensering i bl a datornätdelar, och den vanligaste lösningen för denna (s k aktiv PFC) innebär att man på köpet får ett brett inspänningsområde, en stationär dator, laptopladdare eller liknande som är tillverkad efter ca 2003 klarar som regel 100-240 V utan omkoppling.
Den där tekniken för aktiv PFC är för övrigt i stort sett densamma som i solcellsregulatorbranschen marknadsförs som MPPT, det är bara en frågan om att samma slags kretsar styrs på olika sätt som är optimerat för respektive användningsområde.

En nackdel med alla permanentmagnetgeneratorer är att de brukar få stora tomgångsförluster eftersom det inte går att styra magnetiseringen. Även om man bara behöver ta ut en låg effekt magnetiseras den som om den skulle belastas för fullt, så statorplåten blir ständigt mättad och det blir onödigt mycket virvelströms- och ommagnetiseringsförluster. I praktiken märker man det på att generatorn går tungt även om man inte tar ut någon ström ur den.
Ska man ha en generator som inte alltid belastas fullt, är det bättre att ha en maskin med fältlindning och låta spänningsregulatorn dra ner magnetiseringsströmmen vid låg last.

Tramp- och vevdrivna generatorer är bara användbara om man har arbetskraft över som inte kan sysselsättas med något annat nyttigt för stunden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #44 skrivet: 23 jan-19 kl 09:58 »

Tramp- och vevdrivna generatorer är bara användbara om man har arbetskraft över som inte kan sysselsättas med något annat nyttigt för stunden.

Nja, som nödgenerator tycker jag de har sin plats. En gammal cykel och en bilgenerator kan stå hur länge som helst i uthuset, och vid kris har du något som kan ladda. Det tar inte så lång tid innan man trampat tillräckligt för att starta en bil.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #45 skrivet: 23 jan-19 kl 11:17 »
Jag har sett bilder från skyddsrummen i andra världskriget där folk hade en cykel som riggades upp så man kunde trampa så generatorn fick lampan att lysa.   Ibland kan det vara livsavgörande med lite lyse om än svagt.  Och utan eldfängt bränsle och giftiga avgaser.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #46 skrivet: 23 jan-19 kl 15:34 »
Ja, och man skall komma ihåg att vi visserligen inte är några supereffektiva högeffektsmotorer, men om man använder benen och lägger sig på en rimlig belastning så kan vi hålla på rätt länge.

piggetröska

  • Gäst
SV: Cykeldriven generator
« Svar #47 skrivet: 23 jan-19 kl 20:48 »
Många i tråden refererar till trampgeneratorn som hörde till förvarets radio RA 200. Vad jag kan se på internet så var senaste gången det fanns annons på en sån 2016.

Det finns diverse billiga handvevade generatorer för sisådär 300-500kr, men frågan är vilken hur kvalitén är.

Laddaute.se har en handvevad 30W, ser rejälare ut, skall vara vattentålig.

Om man vill bygga själv har jag hittat:
 www.pssurvival.com/PS/Generators/Hand_Cranking/Converting_A_Portable_Cordless_Drill_To_A_Hand_Crank_DC_Gen_2005.pdf

 

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Cykeldriven generator
« Svar #48 skrivet: 23 jan-19 kl 23:14 »
Mycket kan ja fixa med,men inte allt, och kanske behöver  ja inte  veta  hur alla  delar funkar,, jag bara  konstaterar att  det går att ladda mobiler och laptop med  mitt projekt.jag har inte testa om det går att driva frysboxen eller min smart tv,Jag vet inte hur mycket  watt det  går att få ut
Det funkar det är klart, kanske  borde ja lägga upp en bild på bygget !
angående permanetmagner så har ja läst  på olika forum att det är bästa och enklaste ,magneten är en kraft som jag  inte behöver tillföra
Och  permanetmagneter ger obetydligt motstånd obelastad,, snurrar man lite  på axeln med fingrarna  hugger det lite, se går det att ta reda på om det är permanetmagneter,
kopplar  man in  någon elapparat  nån belastning då blir det emk i spolarna  det går tungt   som om magneten hakar fast lindningarna
jag har ont om plats i min lägenhet, men om jag hittar nån billig krosstrainer så vill ja testa att sätta generator på den  ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Cykeldriven generator
« Svar #49 skrivet: 24 jan-19 kl 08:44 »
Ett tips är att inte tro alltför mycket på vad som står om generatorbyggen på olika forum, mycket av det som skrivs på nätet är skrivet av folk som inte har en aning om de enklaste naturlagar eller den klassiska elmaskinläran.
Ta istället och damma av fysikböckerna från högstadiet och gymnasiet och repetera allt som står om ellära och magnetism där, till att börja med. Fortsätt med t ex Elkraftteknisk Handbok (tror det är band 2 av 4 som behandlar elmaskinlära) och Hans Mogensens elmaskinläroböcker. Om du verkligen vill gå på djupet kan jag rekommendera de elmaskinböcker som skrevs av E. Arnold då förra seklet var ungt.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Cykeldriven generator
« Svar #50 skrivet: 24 jan-19 kl 23:29 »
Helge Bohlin
Elektricitetslära och Elektroteknik

Åttonde upplagan
utgiven av Norstedts  - Stockholm  1960

Jag   har den boken och har läst i den,men  jag är inte nån utbildad   El tekniker,,
Glöm teorin  ,det är mycket roligare  att bygga ihop nåt och testa sig fram,
 enklaste lösningen är oftast bäst, 
Jag trampar  motorn som nu är generator snurrar den ger ström och laddar min laptop
 och detta har jag byggt ihop  i en hyreslägenhet till en kostnad på 100 kr
På alla forum finns det   högutbildade  som    är negativa,
Jag anser  att jag har profession på  motionscykel med  trefasgenerator och permanetmagnet

det finns inte så mycket svenska bilder eller filmer på svenska sidor  som visar detta !

kanske ska jag skriva om min solföljare,, den är lite mer avancerad,  och egentligen lika meningslös som en trampgenerator,,   men kul  att bygga !


piggetröska

  • Gäst
SV: Cykeldriven generator
« Svar #51 skrivet: 25 jan-19 kl 02:15 »

Glöm teorin  ,det är mycket roligare  att bygga ihop nåt och testa sig fram,
 enklaste lösningen är oftast bäst, 

meningslös som en trampgenerator,,

Det är väl inte meningslöst med en trampgenerator, många skriver i den här tråden. Kanske för att som jag de vill ha en möjlighet till reservel eller tillfällig el där det annars inte finns.

Att testa sig fram och hålla det enkelt o billigt är väl inte fel . Men det kan ju vara intressant att veta om det funkar t e x 15-20 gånger i 20-60 minuters användning per gång. Så att man vet att mackapären är att lita på om det gäller och inte bara var en kul grej som nu inte vill funka som den gjorde för två år sedan.

Du är inte ensam om på forumet att bo i lägenhet. Så när man satt ihopa mackapären vill man kanske förvara den i ett redan trångt vindsutrymme. Om den får plats? Ifall på landet, tål den spindelväv och musbesök?

Det är sådana aspekter som gör att en färdigtillverkad mindre handvevad generator också är ett alternativ.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #52 skrivet: 25 jan-19 kl 08:53 »
En hopfällbar minicykel borde vara ett bra ämne att starta ett kompaktbygge med. Oneklingen läckert om man kan få den riktigt kompakt eftersom den förmodligen blir stående länge mellan varven.

Tror att det finns en del bra, men dyra, grejer i cykelvärlden. Har en kamrat som tävlingscyklar, och det är otroligt vad de kan koppla ihop med sina cyklar när de sitter hemma och tränar.

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Cykeldriven generator
« Svar #53 skrivet: 25 jan-19 kl 16:32 »
För enstaka tillfällen skulle det nog vara fiffigast att använda en intakt vanlig cykel, som man ju ändå har till hands eller alltid kommer att kunna skaffa.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

  • Gäst
SV: Cykeldriven generator
« Svar #54 skrivet: 25 jan-19 kl 17:43 »

En hopfällbar minicykel borde vara ett bra ämne att starta ett kompaktbygge med.



Bra uppslag!  För att föra det vidare, kanske enbart vevpartiet från vilken gammal cykel som helst?

Förebilden jag tänker på:
www.youtube.com/watch?v=WVrwxhUI7pE
      =K-Tor Powerbox

Klippet är en presentation- och recension av produkten. Ej känt om den går att köpa i Europa, köp från Usa kan bli dyrt.

Enligt klippet så funkar den bäst som bordsmonterad.

Att montera ett friskuret vevparti från cykel på en bordsplatta är någorlunda görligt. Men vad använda för generator? En cykelnavdynamo ger enligt många i tråden för lite ström (6volt, 3W). Skulle en 12V skruvdragare vara ett alternativ, som anslutes till en laddregulator typ Kemo M-172N (för cykel, men skall tåla upp till 70V) eller ger den också för lite ström (800 milliampere)?  Målet är att få ut ström via usb.

« Senast ändrad: 25 jan-19 kl 23:48 av piggetröska »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Cykeldriven generator
« Svar #55 skrivet: 25 jan-19 kl 22:22 »
Skruvdragarmotorer är ju permanentmagnetmotorer som i och för sig fungerar utmärkt som generatorer. De kan leverera rejält med ström också. Om du vill få bättre verkningsgrad och livslängd, skulle jag dock föreslå att du använder en gammal bilgenerator (växelströmsgenerator) istället. Eftersom du bara kommer att ta ut en bråkdel av bilgeneratorns märkeffekt, så är det förmodligen lämpligt att köra den med betydligt lägre spänning än den egentligen är byggd för, så blir tomgångsförlusterna mindre.  T ex kan du ta en 24 V-generator och låta den arbeta på 12 V genom att sätta dit en 12 V laddningsregulator.

En annan permanentmagnetmotor som är mycket mer välbyggd än skruvdragarmotorer, är de motorer som sitter i Philips/Whirlpool tvättmaskiner från 80-talet och kanske tidigt 90-tal.  Som generator borde den kunna lämna några A och maximalt ca 200 V vid omkring 10000 r/min.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Cykeldriven generator
« Svar #56 skrivet: 27 jan-19 kl 00:12 »
Jag igen,, Nu har jag ställt undan mitt reservelverk ,den står i en   vanlig garderob, 40  gånger 40 centimeter och 110 cm högt,
jag har   skrivit att jag gort olika test  för att se vad som kan fungera,, och  batteribormaskinen,, den  går tungt att dra runt,, motorn är högvarvig och  det    kan finns en och två  små planetväxlar  i  borrmaskinen,, nej  det funkar inte.. 
 Om man har lite verktyg och är  lite händig så man  kan ordna  nån transmission så vinner  stavmixern ,den har en DC motor  , ta isär stavmixer ta bort likriktaren,, så har  du en dc generator som ger ca 20 volt vid 2000 varv,, det  gör att det går att ladda ett   12 volts bilbatteri,,  ordna något litet hjul på denna stavmixermotor, ca några cm i diameter,, och sedan  att ett cyckeldäck ska driva det runt

Och detta med bilgenerator,, det går enligt mig totalt bort om   det nu inte handlar om ett  vattenkraftverk, jag har testad det,men det va många  år sedan,,  vindkraft,,,  byggde egen vinge och  transmission,, prova att linda om denna   bilgenerator för att få högre spänning.. .. detta va  ca 20 år sedan  och ja vet mer idag, och erfarenheten stavas PERMANENTMAGNET 
jag va till  skroten  häromdagen och hitta en till  elmotor,, den va större en min första,, det står på den att det är en DC motor, .. 960 varv  det är en lågvarvig  12 polig  3 fasmotor   perfekt för   en hemafixare  som vill testa  och bygga ihopp nåt, den har en permanentmagnet,,, och detta är det som skiljer den från en bilgenerator,, bilgeneratorn är 12 polig  lågvarvig,men den kräver ström  för att ge strömm.. så finns det nån metalskrot där du bor,, gå ditt och fråga om de har elmotorer att sälja,, , kanske hittar  du nåt guldfynd,,  för  killopris, min  elmotor   kostar nog 2000 kr  ny,,
 ja kanske ska köpa 150 amp 12 batteri,, för  7 kr killot

piggetröska

  • Gäst
SV: Cykeldriven generator
« Svar #57 skrivet: 27 jan-19 kl 01:23 »
Nu är batteridriven borrmaskin och batteridriven skruvdragare inte riktigt samma maskin. Den senare måste inte ha växel men kanske är trög ändå!?

När jag kollar på stavmixer så finns de från 99kr / 170W  till 1000kr/1000W.
Var ligger den som du använt effektmässigt?

Obs! Avsikten är inte laddning av bilbatteri utan usb laddning av telefon ficklampa o s v

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Cykeldriven generator
« Svar #58 skrivet: 27 jan-19 kl 01:51 »
Skruvdragare utan växel... det låter märkligt!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Cykeldriven generator
« Svar #59 skrivet: 27 jan-19 kl 09:02 »
Det finns alltid en kuggväxel mellan motorn och chucken i t ex borrmaskiner och skruvdragare, men om man säger att den är utan växel brukar man mena att den bara har en enda fast utväxling och saknar växelreglage.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser