Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kraftuttag för långt?  (läst 16257 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #20 skrivet: 14 jun-09 kl 09:03 »
Tack!  Bra att veta.  Då har jag väl inte gjort såååå tokigt ändå.  Jag brukar sätta fast den i traktor och redskap, och sen leka försiktigt med hydraulspaken.  Och muttra över att jag ännu en gång inte förebyggt problemen.

  Men jag upplever lite språksvårigheter här.  'kraftuttag' är för mig den lilla knoppen som sitter i själva traktorn och snurrar, medan den (oftast) gula stång som förmedlar vridmomentet till redskapet, den med en kardanknut i varje ände, den kallar jag 'kraftöverföringsaxel'.  Och båda är jag så rädd för att jag i princip aldrig klättrar in bakifrån i traktorn.  Och för slåttermaskinen är jag så rädd att jag stängt för med matsäcks- och verktygslådor på höger sida, så att det inte går att kliva ut där.  Ja, ja, kalla mig nojig och fjantig om ni vill, men jag har haft en sjukdom som drabbade minnet, och som gjorde mig trött.

  Så jag hoppas att Annika inte är ensam när hon kör de första gångerna med alla de små trekantiga knivarna!  Bara för att lugna mina franska nerver!



En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #21 skrivet: 14 jun-09 kl 09:15 »
Jag tittar en gång till på bilden.  Har Du låst dn högra ringsprinten?  Akta fingrarna, den är en fjäder.  Sen får Du kolla att tryckstången (som visst också egentligen heter nåt annat, men den där översta järnpinnen) är lagom lång.  Det ser Du när Du börjar lyfta med hydraulerna.  På min traktor brukar hydraulpumpen låta illa om jag försöker fortsätta lyfta när hydraularmarna nått sitt högsta läge.  Men det hör Du ju, och kan sänka en millimeter.  Sen ska knivbalken ställas in, så att den varken "står på skalle" eller klipper uppåt i luften.  I båda fallen blir det dåligt slaget.

Vad säger Ni mera kunniga?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #22 skrivet: 14 jun-09 kl 20:18 »
Vid ytterligare en titt på bilden ser jag att det fattas två länkar som skall hakas på den gaffel, häkta eller vad man skall kalla det som sitter en bit ut från tryckstångsfästet. Och alldeles riktigt ringsprinten är inte nerfälld, den kommer att hoppa av första rundan!
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #23 skrivet: 14 jun-09 kl 21:51 »
Länkar på en tryckstång?  Nu blir jag nyfiken!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #24 skrivet: 14 jun-09 kl 22:06 »
Jag tror K.A.J. menar ett par avlastningskättingar, som fästs i "krokar" på var sida om tryckstången.
Bra på gamla traktorer som saknar lägesreglering av hydraularmarna, dom går antingen upp eller ner och behåller inte ett mellanläge.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #25 skrivet: 14 jun-09 kl 22:16 »
Aldrig sett; nu blir jag nyfiken på allvar, men måste koppla ner nu.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #26 skrivet: 14 jun-09 kl 22:25 »
Nu har vi kapat kraftöverföringsaxeln. Den var alldeles för lång, gick att dra ut till sin dubbla längd. Nu sitter den på plats. Nu är frågan vad ni menar med ringsprinten??? Det finns ingen fjäder.

Kättingar finns det på slåtterbalken, de ska alltså fästas i krokarna på järnpinnen? Hur spända ska kättingarna vara? Jag får ta nya bilder i morgon och fråga er experter. Tur jag har er att fråga :)
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #27 skrivet: 14 jun-09 kl 22:47 »
Jag har frågat ungefär samma sak i den här tråden..
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=52132.15

De svaren kanske kan ge något svar..

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #28 skrivet: 14 jun-09 kl 23:11 »
Kättingarna ska helt riktigt fästas i krokarna på toppstången .Dom är till för att hela maskinen ska hänga stadigt vid körning , maskinen ska hänga så högt som möjligt fast slåtterbalkens släpsko måste vila ordentligt på marken . Om strängarna blir för stjocka så vill gräset snurra in i vevstaken som driver kniven då har jag hängt en kraftig gummi matta under hela maskiner det har funkat bra . Lycka till med slåttern  :) !

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #29 skrivet: 14 jun-09 kl 23:26 »
Tack Gångtrött för länken!  Min ser helt annorlunda ut, inte konstigt att jag begrep noll.

Och det jag kallar tryckstång heter alltså toppstång?  Språkförbistring ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #30 skrivet: 14 jun-09 kl 23:27 »
Aha, det var bra Gångtrött, i din tråd ser jag precis hur kedjorna ska sitta. Men hydralarmarna (tror jag det heter) sitter på utsidan, vi var tvungna att trycka in dem med hela vår kraft på insidan för piggarna var för tjocka på utsidan. Men det går väl bra ändå?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #31 skrivet: 14 jun-09 kl 23:30 »
Olika stora traktorer har olika mått på hydraularmarna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #32 skrivet: 14 jun-09 kl 23:40 »
Tryckstång är inte fel heller ! Det är två ord för samma sak  :) 

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #33 skrivet: 15 jun-09 kl 09:24 »
Kallas nog lite olika i olika landsdelar här i Göinge kallar vi det för tryckstång och lyftarmar. Men toppstång och hydraularmar förstår man ju också vad det är.

Det finns olika storlekar på tryckstångsfäste och lyftarmsfäste. På David Brown-Case är det två storlekar vändbart för olika redskap. De tappar Du har på Ditt slåterskär är eventuellt vändbara om det skulle underlätta att sätta på och ta av skäret.
« Senast ändrad: 15 jun-09 kl 22:24 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #34 skrivet: 15 jun-09 kl 09:33 »
Hurra för alla nyfikna nybörjare som ställer de frågor jag aldrig skulle komma på!  Så fick jag lära mig nåt nytt, alltid kul!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #35 skrivet: 16 jun-09 kl 08:10 »
Det finns lyfttappar i olika storlekar att köpa så att man kan byta ut dessa.... det absolut bästa är om man har lyftarmar med fånghake, men det vete tusan om det finns att få tag i till din traktor.

Med fånghake är det bara att backa bak och lyfta när lyftarmarna är under tapparna så sköter sig resten själv.
Men fåghaken tror jag är en ganska modern uppfinning, och av någon märklig anledning är det fortfarande inte standard när man köper ny traktor utan är tillval  :o

Men som sagt var så går det att byta lyfttapparna, eller ibland så kan man vända på dom.

Det är ju för det mesta lättar att få på redkapet med tapparna på utsidan, men det får ju inte vara så brett att bakhjulen är i vägen så detta måste du kontrollera innan du gör något åt lyfttapparna.

Man ska se till att göra enkelt för sig... man måste ju få lite tid över för att sitta på verandan också.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #36 skrivet: 16 jun-09 kl 08:36 »
Man ska se till att göra enkelt för sig... man måste ju få lite tid över för att sitta på verandan också.
Eller köra med slåttermaskin - en av mina absoluta favoriter!!  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #37 skrivet: 16 jun-09 kl 11:59 »
Tapparna på min traktor går inte att ta av. De var för tjocka på utsidan så vi fick pressa in dem på insidan. Den där halmåneformade grejen tog emot men till sist gick det.

Nu är kedjorna på plats, ser det rätt ut? Vågar man lyfta upp allt och justera klipparen nu? På Onsdag börjar mannens semester då kör vi, det får bära eller brista. :P
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #38 skrivet: 16 jun-09 kl 12:12 »
Det är nog bara att testa.
Kedjorna kan behöva justeras i längd för att maskinen ska hamna på rätt höjd.
Kolla att kniven går lätt fram och tillbaka, tryck fett i alla nipplar och använd smörjkannan ofta på slåtterbalkens glidytor.
« Senast ändrad: 16 jun-09 kl 19:00 av Foppas fot »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #39 skrivet: 16 jun-09 kl 18:44 »
Glöm inte låsringen till den högra hydraularmen!  Och ha så trevligt, hoppas att gräset klipps av som det ska, inget annat blir avklippt, och sen det torkar så att djuren kan äta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser