Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kraftuttag för långt?  (läst 16260 gånger)

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
kraftuttag för långt?
« skrivet: 06 jun-09 kl 16:29 »
Nu har vi kämpat hela dagen med att få på slåtterbalken på traktorn och så är kraftuttaget för långt :(
Kan man kapa det själv? Är det rätt kopplat för övrigt? Vår okunnighet är pinsam :-[

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-09 kl 16:44 »
Kraftuttagen tror jag man kan få anpassa om man har en gammal traktor och nyare redskap fex, det finns otaliga längder på dedär grejerna. Mät hur långt det ska va och köp ett nytt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #2 skrivet: 06 jun-09 kl 16:45 »
Men om du sätter på det på traktorn först, passar det inte då?
Har aldrig använt av ett men jag antar att det ska "klämmas" mellan traktorn och redskapet för att sitta fast, om ni sätter på uttaget först och sen spänner fast balken?
« Senast ändrad: 06 jun-09 kl 16:47 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #3 skrivet: 06 jun-09 kl 17:32 »
Det är alltså själva uttagets splines som är för långa och inte passar ihop med axeln eller vadå? För axeln är väl teleskopisk och ska gå att anpassa till den längd man vill ha.
Estetiken framför allt

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #4 skrivet: 06 jun-09 kl 18:03 »
På bilden ser det ju ut som en axel som längden ändras på. Den behöver nog bara smörjas så den lossar. 

Dessa axlar måste förresten vara justerbara, eftersom avståndet mellan kraftuttag på traktor och redskapet ändras hela tiden, beroende på lutning mellan traktor och redskap, om man lyfter/sänker redskapet etc.

Axel av detta slag brukar består av ett lite mindre rör som sitter i ett större. Sedan är det två "åsar"  på den mindre som passar i "dalar" i den större. På länge oanvända sådana brukar de rosta så de sitter fast.

Likaså brukar låspinnen som sitter på axelns splines vara fast. (Den som ser till att axeln inte hoppar av traktorns kraftuttag).

Lycka till!




Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #5 skrivet: 06 jun-09 kl 18:10 »
När jag använde slåtterbalk, så satt det någon slags skena med en fjäder mellan aggregatet och traktorns lyftarm, det hade att göra med en skyddsfunktion om knivbalken fastnade i något, så "vek" sig knivarmen bakåt. Det var bara att backa, så kom det rätt igen, och man kunde åtgärda stoppet. Ser inte om det finns något sådant på bilden.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #6 skrivet: 06 jun-09 kl 18:34 »
Tack för snabba svar. Axeln är teleskopisk och går att föra in och ut, det går inte in mer än på bilden. Det lättaste är nog som Kimma säger, köpa nytt. Fast min man är envis och ska testa att kapa det med vinkelslipen först ::)

Någon skyddsfjäder finns inte. Ska se om jag hittar gamla bilder på slåtterbalkar och se vad det kan vara.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #7 skrivet: 06 jun-09 kl 21:24 »
Det går helt utmärkt att kapa av med vinkelslipen oftast måste man kapa både inner o ytter axel
för att det inte ska ta i drivknuten i ändarna . Hissa maskinen o tästa var axeln ska vara kortast o
kapa den några cm kortare .

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #8 skrivet: 06 jun-09 kl 22:20 »
Ja det syns tydligt på bilden att den är för lång. Man brukar få korta av de nya till en längd som är lagom för just det redskapet. Lite kritiskt med längden får inte bli för kort för då kan den släppa och börja "banka" runt och slås isönder. Lagom längd är när det är någon centimeters mellanrum när det är kortast mellanrum mellan traktor och redskap.

Se också upp med det uppåtböjda förlängningsdraget så det inte tar i axeln när redskapet är i sitt nedersta läge, bättre att ta av det när man kör med redskap på lyften!

Lycka till med förkortningen.  :)
« Senast ändrad: 06 jun-09 kl 22:30 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Existens?

  • Gäst
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #9 skrivet: 08 jun-09 kl 06:40 »
Ja, det är bara att kapa, men som sagt, kapa inte onödigt mycket, bara så det går fritt oavsett om maskinen är uppe eller nere, för vem vet, rätt vad det är byter man taktor och då kanske det är för kort istället om man kapat onödigt mycket.
Och som Kaj var inne på, vrid draget för vagnar åt sidan, så ni inte riskerar att axeln tar i där.
Annars, sen när man kör så är de flesta redskap konstruerade så att kraftuttagsaxeln ska gå hyfast vågrätt, eller med en liten neråtlutning, när det  är i arbetsläge.  En viss indikator på när man har redskapet i lagom höjd med andra ord..
« Senast ändrad: 08 jun-09 kl 06:42 av Existens? »

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #10 skrivet: 08 jun-09 kl 09:42 »
Vid nogrannare titt på bilden ser det ut som om axeln inte är ihoptryckt tillräkligt eller har tidigare ägare inte kapat axel och skyddshölje lika! Drag isär och kolla detta.

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #11 skrivet: 08 jun-09 kl 12:17 »
Man brukar alltid få anpassa längden på K-axlarna efter vad man har för traktor... liten traktor = korta axlar.
Så kapar man av alla axlarna... och så byter man traktor så blir man ledsen sen när dom är för korta  ;D

Man brukar rekommandera att axlarna sitter ihop minst 10 cm i deras mest utdragna läge, annars är det fritt fram att kapa med vinkelslipen. Försök att kapa ungefär lika mycket på båda axel halvorna.

Skulle axeln vara för kort så finns det förlängningar att köpa, finns även då sådana som fungerar som övergångar mellan olika storlekar på tapparna (den korta biten som sticker ut från traktorn eller från redskapet) då det finns olika grovlekar på dessa.

Axeln ska kunna dras isär och skjutas ihop obehindrat så axeln får inte vara vare sig för lång eller för kort, den ska vara så lång att den håller ihop (1dm eller mer "överlapp") och så kort att den inte slår i "botten" när den skjuts ihop.

Att köpa nya K-axlar kostar minst 1500-3000 per axel (långa axlar för stora effekter är dyrare än korta axlar för låga effekter), ska det vara extra långa med vidvinkel m.m. så kan dom gå lös på 10 000 - 15 000 för en K-axel, så man brukar anpassa dessa själv istället för att köpa nytt.

Är lite avundsjuk... här uppe dröjer det ett tag till innan det är dags att plocka fram slåtteraggregatet  :'(

Pong

  • Inlägg: 596
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #12 skrivet: 08 jun-09 kl 12:34 »
Kraftuttaget ser inte ut att vara tillräckligt ihoptryckt.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #13 skrivet: 08 jun-09 kl 14:27 »
Kom på en annan nybörjargrejj också... när du ställer av redskapet så ska du alltid dra isär och dela på K-axeln för annars har dom en osviklig förmåga att kärva.

När du sedan ska hämta redskapet så trycker du på lite olja på K-axeln innan du sätter ihop de två "halvorna", på så sätt har du inga problem med kinkiga K-axlar sen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #14 skrivet: 13 jun-09 kl 15:51 »
Har axeln rostat eller kärvat i för långt läge?  Flera var ju inne på det, och jag tycker också det ser så ut, men jag är väl inte så kunnig.  Om det är jobbigt att få loss halvorna, så kan nog traktorn hjälpa till:  Lyft upp redskapet och se om inte axeln går på.  Sänk mycket försiktigt, kanske det lossnar!  Ja, med lite olja först, då.

Ha så trevligt i höskörden!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #15 skrivet: 13 jun-09 kl 18:01 »
Smörjfett är bättre än olja när det gäller att hålla axeldelarna fria från rost.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #16 skrivet: 13 jun-09 kl 18:10 »
Jag tänkte närmast på rostlösare, om de redan sitter fast.  För att inte ha sönder den med traktorns kraft.  Är jag fel ute?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #17 skrivet: 13 jun-09 kl 18:26 »
Smörjfett är alltså bäst för att förebygga att kraftöverföringsaxeln rostar ihop.
Har den redan fastnat är såklart olja bättre, gärna dieselolja som penetrerar rosten bättre än smörjolja.
Jag tror också det är ganska lätt att sabba lagren i kardanknutarna om man försöker lossa fastrostade delar med traktorn eller annat grövre våld.
« Senast ändrad: 14 jun-09 kl 21:07 av Foppas fot »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #18 skrivet: 14 jun-09 kl 00:04 »
Okej då ska jag sluta med den metoden.  Tack!
Fast ... hur gör man i stället, då?  Mina muskler räcker inte!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #19 skrivet: 14 jun-09 kl 00:33 »
Okej då ska jag sluta med den metoden.  Tack!
Fast ... hur gör man i stället, då?  Mina muskler räcker inte!!!


Huvudsaken är att man inte slår på kardanknutarna, dom kan bli skeva eller lagren kan som sagt skadas.
Bra att vara ute i god tid, då kan man försöka hälla i rostlösningsolja eller diesel i skarven och låta det stå och dra, ju längre desto bättre.
Ibland kan det finnas ett hål vid ena knuten där man kan hälla i olja.
I svårare fall kan man försöka slå ut pinnbultarna som håller kardanknutarna på plats, eller åtminstone lossa den knut som sitter på den ihåliga axeldelen.
Då kan man sen knacka mot det massiva axeldelen, med ett rör eller liknande.
Man måste tänka sig för vid val av mothåll, det blir lätt deformationer på rördelen av k-axeln.
Viktigt att fila bort alla grader före hopmontering.
En annan grej som kan hända är att en hoprostad kraftöverföringsaxel kan trycka sönder axellåsning med mera på traktorns kraftuttag, om den är för lång och man hissar upp hydraulen utan att ha koll.
« Senast ändrad: 14 jun-09 kl 21:06 av Foppas fot »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #20 skrivet: 14 jun-09 kl 09:03 »
Tack!  Bra att veta.  Då har jag väl inte gjort såååå tokigt ändå.  Jag brukar sätta fast den i traktor och redskap, och sen leka försiktigt med hydraulspaken.  Och muttra över att jag ännu en gång inte förebyggt problemen.

  Men jag upplever lite språksvårigheter här.  'kraftuttag' är för mig den lilla knoppen som sitter i själva traktorn och snurrar, medan den (oftast) gula stång som förmedlar vridmomentet till redskapet, den med en kardanknut i varje ände, den kallar jag 'kraftöverföringsaxel'.  Och båda är jag så rädd för att jag i princip aldrig klättrar in bakifrån i traktorn.  Och för slåttermaskinen är jag så rädd att jag stängt för med matsäcks- och verktygslådor på höger sida, så att det inte går att kliva ut där.  Ja, ja, kalla mig nojig och fjantig om ni vill, men jag har haft en sjukdom som drabbade minnet, och som gjorde mig trött.

  Så jag hoppas att Annika inte är ensam när hon kör de första gångerna med alla de små trekantiga knivarna!  Bara för att lugna mina franska nerver!



En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #21 skrivet: 14 jun-09 kl 09:15 »
Jag tittar en gång till på bilden.  Har Du låst dn högra ringsprinten?  Akta fingrarna, den är en fjäder.  Sen får Du kolla att tryckstången (som visst också egentligen heter nåt annat, men den där översta järnpinnen) är lagom lång.  Det ser Du när Du börjar lyfta med hydraulerna.  På min traktor brukar hydraulpumpen låta illa om jag försöker fortsätta lyfta när hydraularmarna nått sitt högsta läge.  Men det hör Du ju, och kan sänka en millimeter.  Sen ska knivbalken ställas in, så att den varken "står på skalle" eller klipper uppåt i luften.  I båda fallen blir det dåligt slaget.

Vad säger Ni mera kunniga?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #22 skrivet: 14 jun-09 kl 20:18 »
Vid ytterligare en titt på bilden ser jag att det fattas två länkar som skall hakas på den gaffel, häkta eller vad man skall kalla det som sitter en bit ut från tryckstångsfästet. Och alldeles riktigt ringsprinten är inte nerfälld, den kommer att hoppa av första rundan!
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #23 skrivet: 14 jun-09 kl 21:51 »
Länkar på en tryckstång?  Nu blir jag nyfiken!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #24 skrivet: 14 jun-09 kl 22:06 »
Jag tror K.A.J. menar ett par avlastningskättingar, som fästs i "krokar" på var sida om tryckstången.
Bra på gamla traktorer som saknar lägesreglering av hydraularmarna, dom går antingen upp eller ner och behåller inte ett mellanläge.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #25 skrivet: 14 jun-09 kl 22:16 »
Aldrig sett; nu blir jag nyfiken på allvar, men måste koppla ner nu.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #26 skrivet: 14 jun-09 kl 22:25 »
Nu har vi kapat kraftöverföringsaxeln. Den var alldeles för lång, gick att dra ut till sin dubbla längd. Nu sitter den på plats. Nu är frågan vad ni menar med ringsprinten??? Det finns ingen fjäder.

Kättingar finns det på slåtterbalken, de ska alltså fästas i krokarna på järnpinnen? Hur spända ska kättingarna vara? Jag får ta nya bilder i morgon och fråga er experter. Tur jag har er att fråga :)
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #27 skrivet: 14 jun-09 kl 22:47 »
Jag har frågat ungefär samma sak i den här tråden..
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=52132.15

De svaren kanske kan ge något svar..

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #28 skrivet: 14 jun-09 kl 23:11 »
Kättingarna ska helt riktigt fästas i krokarna på toppstången .Dom är till för att hela maskinen ska hänga stadigt vid körning , maskinen ska hänga så högt som möjligt fast slåtterbalkens släpsko måste vila ordentligt på marken . Om strängarna blir för stjocka så vill gräset snurra in i vevstaken som driver kniven då har jag hängt en kraftig gummi matta under hela maskiner det har funkat bra . Lycka till med slåttern  :) !

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #29 skrivet: 14 jun-09 kl 23:26 »
Tack Gångtrött för länken!  Min ser helt annorlunda ut, inte konstigt att jag begrep noll.

Och det jag kallar tryckstång heter alltså toppstång?  Språkförbistring ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #30 skrivet: 14 jun-09 kl 23:27 »
Aha, det var bra Gångtrött, i din tråd ser jag precis hur kedjorna ska sitta. Men hydralarmarna (tror jag det heter) sitter på utsidan, vi var tvungna att trycka in dem med hela vår kraft på insidan för piggarna var för tjocka på utsidan. Men det går väl bra ändå?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #31 skrivet: 14 jun-09 kl 23:30 »
Olika stora traktorer har olika mått på hydraularmarna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #32 skrivet: 14 jun-09 kl 23:40 »
Tryckstång är inte fel heller ! Det är två ord för samma sak  :) 

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #33 skrivet: 15 jun-09 kl 09:24 »
Kallas nog lite olika i olika landsdelar här i Göinge kallar vi det för tryckstång och lyftarmar. Men toppstång och hydraularmar förstår man ju också vad det är.

Det finns olika storlekar på tryckstångsfäste och lyftarmsfäste. På David Brown-Case är det två storlekar vändbart för olika redskap. De tappar Du har på Ditt slåterskär är eventuellt vändbara om det skulle underlätta att sätta på och ta av skäret.
« Senast ändrad: 15 jun-09 kl 22:24 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #34 skrivet: 15 jun-09 kl 09:33 »
Hurra för alla nyfikna nybörjare som ställer de frågor jag aldrig skulle komma på!  Så fick jag lära mig nåt nytt, alltid kul!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #35 skrivet: 16 jun-09 kl 08:10 »
Det finns lyfttappar i olika storlekar att köpa så att man kan byta ut dessa.... det absolut bästa är om man har lyftarmar med fånghake, men det vete tusan om det finns att få tag i till din traktor.

Med fånghake är det bara att backa bak och lyfta när lyftarmarna är under tapparna så sköter sig resten själv.
Men fåghaken tror jag är en ganska modern uppfinning, och av någon märklig anledning är det fortfarande inte standard när man köper ny traktor utan är tillval  :o

Men som sagt var så går det att byta lyfttapparna, eller ibland så kan man vända på dom.

Det är ju för det mesta lättar att få på redkapet med tapparna på utsidan, men det får ju inte vara så brett att bakhjulen är i vägen så detta måste du kontrollera innan du gör något åt lyfttapparna.

Man ska se till att göra enkelt för sig... man måste ju få lite tid över för att sitta på verandan också.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #36 skrivet: 16 jun-09 kl 08:36 »
Man ska se till att göra enkelt för sig... man måste ju få lite tid över för att sitta på verandan också.
Eller köra med slåttermaskin - en av mina absoluta favoriter!!  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #37 skrivet: 16 jun-09 kl 11:59 »
Tapparna på min traktor går inte att ta av. De var för tjocka på utsidan så vi fick pressa in dem på insidan. Den där halmåneformade grejen tog emot men till sist gick det.

Nu är kedjorna på plats, ser det rätt ut? Vågar man lyfta upp allt och justera klipparen nu? På Onsdag börjar mannens semester då kör vi, det får bära eller brista. :P
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #38 skrivet: 16 jun-09 kl 12:12 »
Det är nog bara att testa.
Kedjorna kan behöva justeras i längd för att maskinen ska hamna på rätt höjd.
Kolla att kniven går lätt fram och tillbaka, tryck fett i alla nipplar och använd smörjkannan ofta på slåtterbalkens glidytor.
« Senast ändrad: 16 jun-09 kl 19:00 av Foppas fot »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #39 skrivet: 16 jun-09 kl 18:44 »
Glöm inte låsringen till den högra hydraularmen!  Och ha så trevligt, hoppas att gräset klipps av som det ska, inget annat blir avklippt, och sen det torkar så att djuren kan äta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #40 skrivet: 17 jun-09 kl 23:35 »
Idag körde vi. Det gick jättebra. Lite krokigt och lite missar här och där i början men å vad vackert det blev. Mannen körde så bra. Han tyckte det var så roligt så jag fick inte köra men det gjorde inget. Det var nästan för bra för att vara sant. Slåtterbalken har stått oanvänd i evigheter i maskinhallen men fungerade ändå så bra. Tack alla snälla människor för hjälpen.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #41 skrivet: 18 jun-09 kl 00:54 »
Hälsa från mej att jag tycker Du ska få vara med och leka också!  Du behöver nog också öva.  För visst är det härligt kul att köra med slåttermaskin!  :D :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #42 skrivet: 18 jun-09 kl 10:15 »
Hur ser det ut, har Ni börjat klippa mitt i fältet? Man brukar börja med en ytterrunda och kör sedan samma håll in mot mitten, för att inte "köra" ner mer än nödvändigt. Sedan vänder man och tar ytterrundan till sist för den kan vara besvärlig med stopp och risk för att skada kniven! Då är det bra att ha det mesta hugget. Syns inte riktigt på bilden hur Ni har gjort.
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #43 skrivet: 18 jun-09 kl 10:50 »
Hrm, ja vi körde bara lite fram och tillbaka i en hage för att testa :-[ Det skulle ändå komma regn idag så vi slog inte jättemycket. På Lördag är det allvar då ska vi slå på riktigt, det ska komma många soliga dagar efter det. Och jag ska väl också försöka mig på att slå lite :)
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #44 skrivet: 18 jun-09 kl 11:46 »
Ja, god jakt, då, jag menar, god skörd!  På oregelbundna fält med stenar och trassel kan man få god användning för sin hjärna, för sitt strategiska tänkande!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Numera, larbri, Själv är bäste dräng, peterm, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser