Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kraftuttag för långt?  (läst 16259 gånger)

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
kraftuttag för långt?
« skrivet: 06 jun-09 kl 16:29 »
Nu har vi kämpat hela dagen med att få på slåtterbalken på traktorn och så är kraftuttaget för långt :(
Kan man kapa det själv? Är det rätt kopplat för övrigt? Vår okunnighet är pinsam :-[

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-09 kl 16:44 »
Kraftuttagen tror jag man kan få anpassa om man har en gammal traktor och nyare redskap fex, det finns otaliga längder på dedär grejerna. Mät hur långt det ska va och köp ett nytt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #2 skrivet: 06 jun-09 kl 16:45 »
Men om du sätter på det på traktorn först, passar det inte då?
Har aldrig använt av ett men jag antar att det ska "klämmas" mellan traktorn och redskapet för att sitta fast, om ni sätter på uttaget först och sen spänner fast balken?
« Senast ändrad: 06 jun-09 kl 16:47 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #3 skrivet: 06 jun-09 kl 17:32 »
Det är alltså själva uttagets splines som är för långa och inte passar ihop med axeln eller vadå? För axeln är väl teleskopisk och ska gå att anpassa till den längd man vill ha.
Estetiken framför allt

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #4 skrivet: 06 jun-09 kl 18:03 »
På bilden ser det ju ut som en axel som längden ändras på. Den behöver nog bara smörjas så den lossar. 

Dessa axlar måste förresten vara justerbara, eftersom avståndet mellan kraftuttag på traktor och redskapet ändras hela tiden, beroende på lutning mellan traktor och redskap, om man lyfter/sänker redskapet etc.

Axel av detta slag brukar består av ett lite mindre rör som sitter i ett större. Sedan är det två "åsar"  på den mindre som passar i "dalar" i den större. På länge oanvända sådana brukar de rosta så de sitter fast.

Likaså brukar låspinnen som sitter på axelns splines vara fast. (Den som ser till att axeln inte hoppar av traktorns kraftuttag).

Lycka till!




Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #5 skrivet: 06 jun-09 kl 18:10 »
När jag använde slåtterbalk, så satt det någon slags skena med en fjäder mellan aggregatet och traktorns lyftarm, det hade att göra med en skyddsfunktion om knivbalken fastnade i något, så "vek" sig knivarmen bakåt. Det var bara att backa, så kom det rätt igen, och man kunde åtgärda stoppet. Ser inte om det finns något sådant på bilden.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #6 skrivet: 06 jun-09 kl 18:34 »
Tack för snabba svar. Axeln är teleskopisk och går att föra in och ut, det går inte in mer än på bilden. Det lättaste är nog som Kimma säger, köpa nytt. Fast min man är envis och ska testa att kapa det med vinkelslipen först ::)

Någon skyddsfjäder finns inte. Ska se om jag hittar gamla bilder på slåtterbalkar och se vad det kan vara.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #7 skrivet: 06 jun-09 kl 21:24 »
Det går helt utmärkt att kapa av med vinkelslipen oftast måste man kapa både inner o ytter axel
för att det inte ska ta i drivknuten i ändarna . Hissa maskinen o tästa var axeln ska vara kortast o
kapa den några cm kortare .

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #8 skrivet: 06 jun-09 kl 22:20 »
Ja det syns tydligt på bilden att den är för lång. Man brukar få korta av de nya till en längd som är lagom för just det redskapet. Lite kritiskt med längden får inte bli för kort för då kan den släppa och börja "banka" runt och slås isönder. Lagom längd är när det är någon centimeters mellanrum när det är kortast mellanrum mellan traktor och redskap.

Se också upp med det uppåtböjda förlängningsdraget så det inte tar i axeln när redskapet är i sitt nedersta läge, bättre att ta av det när man kör med redskap på lyften!

Lycka till med förkortningen.  :)
« Senast ändrad: 06 jun-09 kl 22:30 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Existens?

  • Gäst
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #9 skrivet: 08 jun-09 kl 06:40 »
Ja, det är bara att kapa, men som sagt, kapa inte onödigt mycket, bara så det går fritt oavsett om maskinen är uppe eller nere, för vem vet, rätt vad det är byter man taktor och då kanske det är för kort istället om man kapat onödigt mycket.
Och som Kaj var inne på, vrid draget för vagnar åt sidan, så ni inte riskerar att axeln tar i där.
Annars, sen när man kör så är de flesta redskap konstruerade så att kraftuttagsaxeln ska gå hyfast vågrätt, eller med en liten neråtlutning, när det  är i arbetsläge.  En viss indikator på när man har redskapet i lagom höjd med andra ord..
« Senast ändrad: 08 jun-09 kl 06:42 av Existens? »

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #10 skrivet: 08 jun-09 kl 09:42 »
Vid nogrannare titt på bilden ser det ut som om axeln inte är ihoptryckt tillräkligt eller har tidigare ägare inte kapat axel och skyddshölje lika! Drag isär och kolla detta.

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #11 skrivet: 08 jun-09 kl 12:17 »
Man brukar alltid få anpassa längden på K-axlarna efter vad man har för traktor... liten traktor = korta axlar.
Så kapar man av alla axlarna... och så byter man traktor så blir man ledsen sen när dom är för korta  ;D

Man brukar rekommandera att axlarna sitter ihop minst 10 cm i deras mest utdragna läge, annars är det fritt fram att kapa med vinkelslipen. Försök att kapa ungefär lika mycket på båda axel halvorna.

Skulle axeln vara för kort så finns det förlängningar att köpa, finns även då sådana som fungerar som övergångar mellan olika storlekar på tapparna (den korta biten som sticker ut från traktorn eller från redskapet) då det finns olika grovlekar på dessa.

Axeln ska kunna dras isär och skjutas ihop obehindrat så axeln får inte vara vare sig för lång eller för kort, den ska vara så lång att den håller ihop (1dm eller mer "överlapp") och så kort att den inte slår i "botten" när den skjuts ihop.

Att köpa nya K-axlar kostar minst 1500-3000 per axel (långa axlar för stora effekter är dyrare än korta axlar för låga effekter), ska det vara extra långa med vidvinkel m.m. så kan dom gå lös på 10 000 - 15 000 för en K-axel, så man brukar anpassa dessa själv istället för att köpa nytt.

Är lite avundsjuk... här uppe dröjer det ett tag till innan det är dags att plocka fram slåtteraggregatet  :'(

Pong

  • Inlägg: 596
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #12 skrivet: 08 jun-09 kl 12:34 »
Kraftuttaget ser inte ut att vara tillräckligt ihoptryckt.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #13 skrivet: 08 jun-09 kl 14:27 »
Kom på en annan nybörjargrejj också... när du ställer av redskapet så ska du alltid dra isär och dela på K-axeln för annars har dom en osviklig förmåga att kärva.

När du sedan ska hämta redskapet så trycker du på lite olja på K-axeln innan du sätter ihop de två "halvorna", på så sätt har du inga problem med kinkiga K-axlar sen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #14 skrivet: 13 jun-09 kl 15:51 »
Har axeln rostat eller kärvat i för långt läge?  Flera var ju inne på det, och jag tycker också det ser så ut, men jag är väl inte så kunnig.  Om det är jobbigt att få loss halvorna, så kan nog traktorn hjälpa till:  Lyft upp redskapet och se om inte axeln går på.  Sänk mycket försiktigt, kanske det lossnar!  Ja, med lite olja först, då.

Ha så trevligt i höskörden!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #15 skrivet: 13 jun-09 kl 18:01 »
Smörjfett är bättre än olja när det gäller att hålla axeldelarna fria från rost.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #16 skrivet: 13 jun-09 kl 18:10 »
Jag tänkte närmast på rostlösare, om de redan sitter fast.  För att inte ha sönder den med traktorns kraft.  Är jag fel ute?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #17 skrivet: 13 jun-09 kl 18:26 »
Smörjfett är alltså bäst för att förebygga att kraftöverföringsaxeln rostar ihop.
Har den redan fastnat är såklart olja bättre, gärna dieselolja som penetrerar rosten bättre än smörjolja.
Jag tror också det är ganska lätt att sabba lagren i kardanknutarna om man försöker lossa fastrostade delar med traktorn eller annat grövre våld.
« Senast ändrad: 14 jun-09 kl 21:07 av Foppas fot »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #18 skrivet: 14 jun-09 kl 00:04 »
Okej då ska jag sluta med den metoden.  Tack!
Fast ... hur gör man i stället, då?  Mina muskler räcker inte!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: kraftuttag för långt?
« Svar #19 skrivet: 14 jun-09 kl 00:33 »
Okej då ska jag sluta med den metoden.  Tack!
Fast ... hur gör man i stället, då?  Mina muskler räcker inte!!!


Huvudsaken är att man inte slår på kardanknutarna, dom kan bli skeva eller lagren kan som sagt skadas.
Bra att vara ute i god tid, då kan man försöka hälla i rostlösningsolja eller diesel i skarven och låta det stå och dra, ju längre desto bättre.
Ibland kan det finnas ett hål vid ena knuten där man kan hälla i olja.
I svårare fall kan man försöka slå ut pinnbultarna som håller kardanknutarna på plats, eller åtminstone lossa den knut som sitter på den ihåliga axeldelen.
Då kan man sen knacka mot det massiva axeldelen, med ett rör eller liknande.
Man måste tänka sig för vid val av mothåll, det blir lätt deformationer på rördelen av k-axeln.
Viktigt att fila bort alla grader före hopmontering.
En annan grej som kan hända är att en hoprostad kraftöverföringsaxel kan trycka sönder axellåsning med mera på traktorns kraftuttag, om den är för lång och man hissar upp hydraulen utan att ha koll.
« Senast ändrad: 14 jun-09 kl 21:06 av Foppas fot »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser