Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ungtupp med currysås och korntopp  (läst 10811 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Ungtupp med currysås och korntopp
« skrivet: 09 nov-03 kl 22:42 »
Datum: 2 september, 2002 ;


Har man höns som ruvar får man alltid för mycket tuppar framåt hösten, som man får slakta av innan vintern. Och det finns ju mycket man kan göra av kyckling/tupp, men en god och enkel klassiker är ju tupp med currysås. Låt för det första tupparna hänga i tre dagar.
Salta ganska rejält både inuti och utanpå tuppen. Lägg i en så trång järngryta som möjligt och häll pyttelite vatten på botten, bara så att det inte bränns. Koka på svag värme med tätslutande lock och kolla ibland så att inte vattnet kokat bort. Tuppen är färdig när den är så mör att köttet nästan ramlar av benen av sig själv, det kan ta runt 2-3 timmar. Ta upp tuppen, rensa bort skinn och ben och lägg tillbaks de fina köttbitarna i spadet som bildats (lägg gärna det mörka och det ljusa köttet i varsin ända av grytan så att alla enkelt kan ta lite av varje). Koka upp en gång så att köttet blir ordentligt varmt och sila sedan av spadet och gör en sås av det, som du kryddar med curry och vitpeppar.
Servera med kokt potatis, korntopp och gärna en inlagd grön tomat. Och sallad och någon kokt grönsak förstås. Korntoppen gör man av kokt korn (se nedan) som man pressar ner hårt i ett decilitermått och sedan knackar ut på tallriken.

 Petter  
petter@alternativ.nu

(Inlägg flyttat från gamla "kokboken" av admin)


Helenan

  • Gäst
Re:Ungtupp med currysås och korntopp
« Svar #1 skrivet: 31 jul-07 kl 12:00 »
Hej!

Tänkte koka min tupp men den är nog drygt ett år gammal. Jag har inget svalt rum att hänga den i kan den ligga i kylen istället?

Receptet på korntopp har visst försvunnit. Är det någon som kan det?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Corax

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser