Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ängamat  (läst 2080 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Ängamat
« skrivet: 09 nov-03 kl 22:40 »
Datum: 2 september, 2002 ;

En enkel och god redd grönsakssoppa som man kan variera allt eftersom vad man har i landen. Har man en god kött- eller grönsaksbuljong i botten så gör det mycket och man behöver då inte ha så mycket grönsaker i att soppan blir ”grytig”. Kom ihåg: koka alltid buljong på benen innan du slänger dem och spara alltid spadet när du kokt grönsaker.
Bryn finhackad lök i en järngryta och häll sedan på små bitar av morötter, blomkål, sockerärtor, vaxbönor, persilja, mm och sedan buljongen eller salt och vatten så det knappt täcker. Istället för att sedan reda med mjöl kan du nu riva ner några råa potatisar. När grönsakerna börjar bli mjuka, häll på mjölk och så mycket grädde du vill. Smaka av med salt och vitpeppar. Krydda ev med timjan eller koriander och mejram. När soppan känns klar, ta av den från plattan och rör i lite grädde och en äggula. Koka inte upp igen utan låt snarare svalna något innan servering. Strö lite färsk timjan över varje upphälld tallrik om du har
 

Petter  
petter@alternativ.nu

(Inlägg flyttat från gamla "kokboken" av admin)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 2 användare
mommo, Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser