Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svampodling  (läst 2291 gånger)

torgny

  • Gäst
Svampodling
« skrivet: 03 dec-04 kl 09:10 »
Hej!
Har en gammal gruva i Coober Peedy, kunde odla svamp dar, ty temperaturen underjorden dar gar inte over 25 grader aven om det blir 50 utomhus!
Om nagon har vett nog att rada om vilken art skulle ga bra dar med halm+godsel (mest far godsel tillgangligt dar)
Svamp ar gott, men Jag vill garna prova nagot nytt som ar annu inte pa marknaden i Australien.Champinjoner av tva sorter har saljs mest,men Jag vill hitta en ny svamp som da blir en unik produkt fran Coober Pedy.
Opalerna tar slut snart, sa vi behover en ny ,unik industri.
Tacksam for goda rad.
Torgny Palsson

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Svampodling
« Svar #1 skrivet: 03 dec-04 kl 09:27 »
Har en gammal gruva i Coober Peedy, kunde odla svamp dar, t
Om nagon har vett nog att rada om vilken art skulle ga bra dar med halm+godsel (mest far godsel tillgangligt dar)

De odlar shii-take i Kirunagruvan. Sedan flera år.
http://www.kirunasvampen.se/

De har en viss information på sin webbplats hur man odlar och så vidare. Men skriv gärna dit och fråga.

Sanna

  • Gäst
Re:Svampodling
« Svar #2 skrivet: 03 dec-04 kl 16:13 »
Hej Torgny!

Shii-take skulle jag också rekommendera! Inte nog med att det är en mycket god svamp, den är tydligen ovanligt nyttig också! Det pågår forskning kring dess effekter; immunförsvarshöjande och blodtryckssänkande, om jag inte minns fel. Kan kolla upp var jag läste det om du är intresserad.

Själv har jag just köpt en liten låda med Shii-takemycel (heter det så?) och ska just starta en odling av det något mindre slaget... :)

Lycka till med gruvan!

Sanna

Camilla

  • Gäst
Re:Svampodling
« Svar #3 skrivet: 03 dec-04 kl 16:18 »
Det finns några svampodlingslänkar på länksidan som kanske kan vara till nytta. Lycka till!
http://www.alternativ.nu/linker/index.php?cat=50


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare
skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser