Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hund biten  (läst 7384 gånger)

Inga-Lena

  • Gäst
hund biten
« skrivet: 05 okt-08 kl 15:23 »
Jag vet inte om detta är rätt ställe att fråga men jag provar.
Kan man anmäla att en hund bits till någon annan myndighet än polisen. Registreras sådant någon annan stans?
Bakgrund till frågan:
Igår blev min man biten av grannens, vuxna dotters, hund. Vi är medskyldiga till saken eftersom vår hund var lös och det skedde strax utanför tomtgränsen. Så polisanmälan är meningslös. Vi (maken, jag och barnen, tvillingar på 4½år)  spenderade lördag kväll och delar av natten på Huddingeakuten! Hans hand är helt uppfläkt mellan tummen och pekfingert.
Grannen har varnat oss för hunden, en tik, den hatar verkligen andra tikar. (Och de har nyligen också skaffat en hanhund som hatar hanhundar och som bitit ihjäl minst en hund.)
När tiken är på besök (med eller utan ägare) har de ringt och varnat och bett oss tom. hålla vår tik inne! Vi är bofasta i ett litet fritidsområde med stora tomter. Vi har 5000m2 stor tomt och grannen 4000m2 stor tomt. Vår tik brukar ofta vara lös men går i lång lina när grannen och andra "sommargäster" är här. Detta bara pga grannes hund! De är så rädda att vår hund skall komma dit och vilja hälsa. När de är här, bara måste de ta sin promenad förbi oss och sedan till nästa granne som bor sist på vägen (vädplanen är på deras tomt)! Och den grannen har en liten Terrier herre! Vi har ju lite andra djur också: 30 höns, kaniner varav 3 kaninmammor med kullar och 2 kattfrässar.
Igår var katastrofen ett faktum! Paret, med 2 hundar, kommer promenerande och maken är ute och hälsar. Då drar tiken omkull damen! Maken frågar hur det gick och då kommer vår "Kicka" nyfiket gåede och vill hälsa ( blvit lössläppt av sonen). Stoor miss, hon blir direkt anfallen och maken följer första instinkt och försöker dra bort vår hund. Då sätter grannes tik tänderna i hans hand! Han springer in men blödande hand och vår hund följer med in! Jag hjälper honom och klär barnen, stänger spisen och packar in oss alla i bilen för att åka 7 mil till akuten! Vi har vägbom och nere vid den är våra grannar och tikens ägare som är påväg därifrån i bil (hunden och ägaren skall åka). Grannfrun släpper ut oss genom bommen. Hon i det närmaste skrattar när maken sitter med handen i en handduk uppe i huvudhöjd!
Herrn och frun åkte hem i morse vid 7.30 tiden. De har inte på något sätt försökt få veta hur det gått! Omtänksamma människor, eller hur.
Detta blev långt hoppas någon orkar läsa..... :-\

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: hund biten
« Svar #1 skrivet: 05 okt-08 kl 15:37 »
Jag skulle polisanmäla ändå, hunden verkar följa nett mönster där agressionen gradvis höjs och det är väl bara en tidsfråga innan någon annan blir biten... >:(...Sen undrar man lite över grannarnas reaktion, tycker dom att en räkning för sveda och värk är lika roande tro ::) ???..

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: hund biten
« Svar #2 skrivet: 05 okt-08 kl 18:02 »
Har man en aggresiv hund som man vet om ska den bära minkorg.
Felet är inte erat utan deras.
Ingen tvekan anmäll dom.
Vad händer om hunden drar om kull ägaren igen / kommer lös eran hund kommer och barnen är ute???
 Anmäll!
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: hund biten
« Svar #3 skrivet: 05 okt-08 kl 18:05 »
Om det alls går att prata med dina grannar så skulle jag be dom hägna in sin tomt. Sedan skulle jag hägna in även den egna tomten, så hunden är trygg där iallafall. Tyvärr kan man ju inte förbjuda folk att vara ute med sina hundar. Sedan får du försöka få barnen att förstå att de INTE får släppa lös den egna hunden själva. En polisanmälan kan man ju alltid göra. Frågan är väl bara om någonting kommer att hända efter din anmälan, sedan får man kanske väga nackdelarna med att ev bli livstids osams med sina grannar :-\
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: hund biten
« Svar #4 skrivet: 05 okt-08 kl 19:57 »
Jo, fast osams blir man väl ändå när deras hund biter en? Skulle inte acceptera det alls. Anmäl! Då är ju polis förberedd om något mer händer.

Korphed

  • Inlägg: 7
SV: hund biten
« Svar #5 skrivet: 05 okt-08 kl 21:21 »
Givetvis skall ni göra anmälan till polisen, kan också vara en god ide att hägna in den egna tomten dels för att skydda Er hund men också för att låta henne slippa gå i lina vilket inte är så trevligt.
Er granne bör nog ha en munkorg på sin hund om hon är så argsint på andra tikar. Om det nu är så att deras nya hund är hanillsk kan det nog vara så att de inte bör ha någon hund överhuvudtaget.
En av mina tidigare tikar var ganska tikilsken efter lite dåliga erfarenheter som unghund, men det gick att "bota" med hjälp av en duktig instruktör på brukshundsskolan. Hon gillade fortfarande inte andra tikar men kunde möta dem på promenaderna utan att göra utfall.

Lusa

  • Gäst
SV: hund biten
« Svar #6 skrivet: 06 okt-08 kl 00:39 »
I denna händelsen är inte ni "medbrottslingar" i vad som hänt. Det gäller strikt ägaransvar och ägaren till hunden som bet är ensam skyldig till vad som hänt i en polisanmälan. Det spelar ingen roll om eran hund var lös och gick fram eller inte.

Vargerik

  • Gäst
SV: hund biten
« Svar #7 skrivet: 06 okt-08 kl 00:52 »
Anmäl! Att vara i luven på en del är en naturlig del av livet. Sök inte upp groll, men sätt emot om du känner dig felbehandlad, konflikträdsla må man övervinna, bara slätstrukna har inga fiender! Charge!

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: hund biten
« Svar #8 skrivet: 06 okt-08 kl 09:52 »
Ja, det är en jobbig situation. Det tråkiga är att man aldrig kan ändra på andra utan bara på sig själv, och är det verkligen värt allt skit man kommer få med grannarna? Dom är ju uppenbarligen medvetna om hundens beteende. Jag skulle försöka prata med dom ändå, först. Har en gång varit tvungen att göra en polisanmälan mot människor genom en förening som jag satt som ordförande i. Genom det har jag fått en hel hög med människor som hatar mig på halsen. Det är sannerligen inte roligt, även om det inte är människor jag umgicks med, eller bor i närheten av... :(
Sedan ska man oxå veta, att om man ger sig in i ett hundslagsmål, så blir man troligen biten!
Jag hade nog gjort samma sak, man vill ju skydda sin hund, men där är det inte ägarens fel att hunden bet.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Inga-Lena

  • Gäst
SV: hund biten
« Svar #9 skrivet: 06 okt-08 kl 13:51 »
Tack för alla "peppande" svar!
Vi funderar på att ringa försäkringsbolaget och fråga hur vi skall göra.
Och grannosämja... jag känner ingen vänskap  efter detta. Och de bor ju inte permanet utan är "sommargäster" och har sin bostad på annan ort.
Hunden är de inte riktiga ägare till heller, utan det är deras vuxna dotter som äger den egentligen. Men eftersom det hände när hunden var i grannarnas "vård" har de ansvaret tror jag.
Det jag känner som det viktigaste är att hunden försvinner från området. Tänk den dag den kommer lös, vad händer då med  barnen, hunden och våra andra djur?? :-\

Vilse

  • Gäst
SV: hund biten
« Svar #10 skrivet: 06 okt-08 kl 20:29 »
Foerst ville jag saaeja anmael inte.
dom hade ju hunden i koppel och det gick snett.
sen vill jag saeja: anmael!
dom har inte fullgjort sin plikt at ta hand om den som blivit biten eller ens fraaga.
sen saejere jag anmael inte: foer man kan bli biten naer man separarer tvaa hundar som slaass och hunden har ju inte gaatt foer att bita en maenniska (?)
sen saejer jag aenmael inte foer jag tror inte dom komer tillbaka med hunden igen!
sen saejer jag anmael foer dom ska ha sin hund paa sin tomt och inte ens be grannar haalla sina hundar inne!
varna att hunden aer daer aer en sak men inte be hundar stanna inne.
sen saejer jag att om hon skrattade,,hon kanske var skitnervoes o skrattade isatellet foer att graata?! det haender med en del maenniskor.
saa svaart!

en del maenniskor haaller sej undan av raedsla foer represalier och tror at tom dom fraagar saa foerstorar dom det hela.
vaenta en dag eller tvaa och vaeg argumenten saa du inte aaangrarditt beslut.

men det kan inte vara fel att tala om at det var hundbett men i stridens hetta!
foer det aer inte en maennisko attack.
var noga med at poengtera detta om ni goer polisanmaelan.


jag kanner med er men jag kaenner ocksaa med hundaegarna,,
men vet inte allt saa det aer svaart att saeja me aen att vaeg foer och emot!  :)


vaeg noga!

Inga-Lena

  • Gäst
SV: hund biten
« Svar #11 skrivet: 06 okt-08 kl 20:54 »
Foerst ville jag saaeja anmael inte.
......................................
sen vill jag saeja: anmael!
...........................................
..........................................
vaeg noga!

Ja, vi väger och väger.... det är så svårt.

ledup

  • Inlägg: 331
SV: hund biten
« Svar #12 skrivet: 06 okt-08 kl 21:17 »
En hund som angriper eller med svårighet kan fås att avbryta ett anfall av människor, hundar eller andra djur räknas som kamphund oavsett ras. Som ägare är du enligt lag skyldig att låta en sådan hund bära munkorg.

Så säger lagen vilket innbär att ni borde anmäla eller kräva att hunden bär munkorg.
Skadan måste ju leda till sjukvårdskostnader oxå?!?

ledup

  • Inlägg: 331
SV: hund biten
« Svar #13 skrivet: 06 okt-08 kl 21:21 »
Hm kom och tänka på att ni kanske kan göra en anmälan till miljö och hälsoskyddsnämden (heter det så än?!?) det har väll något att göra med hållningen av hundar ?!?. Detta måste ju räknas som en brist i hundhållningen?
Sen kan ni ju räkna med att inte mycket händer även om ni anmäler, det brukar behövas ett fleratl anmälningar innan myndigheten reagerar....

Vargerik

  • Gäst
SV: hund biten
« Svar #14 skrivet: 06 okt-08 kl 21:36 »
En hund som angriper eller med svårighet kan fås att avbryta ett anfall av människor, hundar eller andra djur räknas som kamphund oavsett ras. Som ägare är du enligt lag skyldig att låta en sådan hund bära munkorg.

Så säger lagen vilket innbär att ni borde anmäla eller kräva att hunden bär munkorg.
Skadan måste ju leda till sjukvårdskostnader oxå?!?


Finns det en standardbeskrivning på kamphundar även om dom inte är pitbull eller liknande styggelse? Jag tycker denna hund i största allmänhet verkar labil, men å andra sidan är det första man lär sig att "inga kroppsdelar emellan hundar som slåss" , jag fick en gång ett hugg i låret av min egen hund när jag försökte gå emellan.

Vilse

  • Gäst
SV: hund biten
« Svar #15 skrivet: 06 okt-08 kl 23:26 »
En hund som angriper eller med svårighet kan fås att avbryta ett anfall av människor, hundar eller andra djur räknas som kamphund oavsett ras. Som ägare är du enligt lag skyldig att låta en sådan hund bära munkorg.

Så säger lagen vilket innbär att ni borde anmäla eller kräva att hunden bär munkorg.
Skadan måste ju leda till sjukvårdskostnader oxå?!?


med svaarighet kan faas att avbryta ett slagsmaal,,
svaart att vara objektiv daer!!


min granne hade en hund som gick loes dygnet runt,,javisst jag bor i ett land daer vissa har konstig hundhaallning.

en kvaell naer jag hade doerren staengd foer det var kallt och hade brasan igaang,,vi skulle ut foer en sista pinkning och naer jag oeppnar doerren saa aer grannens hund paa vaar graesmatta och gnager paa min gamla hanhunds stora kobenknota!
Jag  har kostaengeel med taggtraad o eltraad och 7 wirar runt hela fastigheten och foer att komma in i traedgaarden saa hade han hoppat eller krupit under traedgaardsstaketet.
Jycken bor ett par hundra meter bort och har inget at goera i vaar traedgaard men antagligen hungrig.
Jag kan i aerlighetens namn inte saeja vem som startade slagsmaalet,,jag var liksom inte beredd och iklaedd nattlinne!
Dom slogs saa "fjaedrarna roek"!
Baegge hanhundar och min hanhund var antagligen lite foerbenad daa det var en inkraektare som brukar rusa up o ner laengs vaarat staket o skaella paa mina hundar (mina hundar svarar inte paa hans intensiva skaellning och grannen bryr sej inte!)
Jag hade problem at separera dom,,men jag vil inte klassa min hanhund som kamphund,,han gjorde bara vad en hund goer i en saadan situation.
situationen aer ofta en sak man maaste titta noga paa innan bedoemning kan goeras.

saa mycket att vaega in!!

men en sak aer saeker om min hund hade dragit ivaeg med mej och bitit naans husse under slagsmaaal saa hade JAG koert till sjukan och JAG hade kollat att allt var ok!!
jag hade varit jaedrans aangerfull och velat goera raett foer mej.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: hund biten
« Svar #16 skrivet: 07 okt-08 kl 07:51 »
Ja, Vilse, det är ju kanske så man ser skillnad på bra och dåliga hundägare? Att en hund kan göra något man inte räknat med är en sak, men att köra huvet i sanden och leka osynlig i förekommande fall är oacceptabelt.
Fast att en hund går lös dygnet runt (under rätt förutsättningar) behöver inte vara dålig hundhållning. Mina boskapsvaktare gör det t.ex. Men de springer inte omkring, utan lever med sina får. Folk kan t.om gå in i hagen utan problem. Tiken hälsar, hanhunden backar mot fåren och skäller. Däremot om någon skulle skada fåren, då kan jag inte förutsäga vad de gör eftersom detta inte hänt någon gång. Vad jag vill ha sagt är att allt beror på vilken typ av hund det är och dess fostran. Vissa hundar har låg attacktröskel, de bör inte gå lösa, andra hög.
Däremot är det ofta problem med två hanhundar i varandras revir, om de inte tidigare känner- och har accepterat varandra.

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: hund biten
« Svar #17 skrivet: 07 okt-08 kl 13:24 »
Har man en hund som är så intollerant mot andra tikar och sen skaffer ytterligare en hund som inte kan acceptera andra hanar har man ett problem.
Det är ju 'snällt' att de ringer och varskor er när hundarna ska komma till era grannar. De borde satt upp staket runt tomten för länge sen om nu hundarna har detta beteende då ni, om jag fattat det rätt, är bofasta på platsen och har hund + div. andra djur. Detta inte bara för att skona er från hundarna utan även resten av de boende oi området. Ska de sen ut och gå på promenad med hundarna ska de ha munkorg.
Oftast reagerar man med att vilja dra bort sin hund om den blir attackerad. Risken är då stor att man blir biten.
Denna hundägaren som uppenbarligen vet om problemet med sina hundar har en skyldighet att skydda allmänheten och även deras husdjur från dessa hundar.
Att granntanten sen när hon öppnar grinden åt er och då ser din make med handen invirad i en handduk nästan skrattar är respektlöst. Hon om nån borde vara väldigt intresserad av hur det är med din man. Det var ju dessutom hon som höll i hunden när det small. (var det inte så?)

Det spelar ingen roll om de är bra eller dåliga hundägare. De hade lämnat över hunden till en annan person som inte klarade att hålla den.

Detta är egentligen inget att tveka om. ANMÄL!!!
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: hund biten
« Svar #18 skrivet: 07 okt-08 kl 13:42 »
I lagen står det att man är skyldig att ersätta skador som ens hund orsakar, men polisen kan inte tvinga någon att betala, det får hundägarna lösa själva, vanligen via sina försäkringsbolag. Däremot kan polisen förelägga om koppeltvång med munkorg eller, antar jag, djurförbud. Vill den andre ha ett skadestånd får h*n starta ett civilrättsligt mål.
För ett tag sen hände det fruktansvärda att min hund bet en grannhund  :( :( Den andre hundägaren gjorde en polisanmälan. Min hund är defenitivt inte aggressiv, han är väldigt social och älskar både människor, andra hundar - och katter. Men dessa två hundar tycker väldigt illa om varandra, båda gör utfall mot varandra när de möts. Polisen kom fram till att det var en olyckshändelse, men jag ska naturligtvis ersätta den andre hundägaren för veterinärkostnaderna.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Vilse

  • Gäst
SV: hund biten
« Svar #19 skrivet: 07 okt-08 kl 20:32 »
det som skraemmer mej aer om man anmaeler i onoedan,,typ anmaeler en hund som normalt inte goer det den gjorde och det var ytterligheter.
men naatt jag inte kan med aer folk som inte tar sin del i det hela.

jag hittade en gaang en hund som sprang loes mitt i en storstad i sverige.
hunden sprang i morgonrusningen i taet trafik i en rondell under en motorvaeg!
jag klev av min buss och kallade in hunden, stor respektingivande ras, jag aer hundvan och aelskar hundar saa jag kom rejaelt foersent till jobbet den haer dagen, inte alls :)
ringde polisen men dom hade inte tid att haemta jycken pga flera trafikolyckor i morgonrusningen,,och sl's personal var paa plats men dom vaagade inte ens ta i jycken som jag nu hade "kopplat" upp med hjaelp av en soender riven disktrasa fraan ett naerliggande lunchrum.
jag hade jycken i ett antal timmar tills polis kunde haemta den.
dagen efter ringde jag polisen foer att hoera om dom hittat aegaren.
(det var en fin jycke och jag kunde taenka mej att adoptera om ingen kraevde den)
jodaa aegaren hade kommit sent pa kvaellen, jag fick numret till aegaren och ringde.
aegaren hade haft naan som promenerat hunden dagtid naer hon jobbade och hundvakten hade dillat naan historia om at naan hade snott hunden!
jag var misstaenkt hundtjyv!!!!!!
aegaren trodde jag kidnappat hennes jycke och ville ha hittepeng.
jag fick foerklara at jag suttit paa bussen och sett hunden och klivit av bussen och missat jobbet den dagen.
hundaegaren sa: saa bra daa! naesta gaang kanske det aer naan som hittar din hund och sen la hon paa!
jag fick inte ens ett kort!
jag har sagt att den dagen naan hittar naan av mina hundar och ser efter saa bjuder jag paa middag paa stan och blommor och en flaska gott!







 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser