Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på färgvariationer  (läst 71274 gånger)

arnesson

  • Inlägg: 79
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #20 skrivet: 10 dec-08 kl 06:36 »
Svart till Schaman
Ja, det liknar två av mina. Kanske att mina är lite mörkare på både näbb och fötter.
Har man och tre barn. Boende i sö halland. Mindre än en mil till småland och skåne. Har hund, katt, myskankor och en massa fiskar.

ome

  • Inlägg: 74
    • Småland
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #21 skrivet: 13 jan-09 kl 19:26 »
honan till vänster.. vad kan man kalla hennes färgkombination tro?

någon som har en med liknande färgsättning till salu så är jag intresserad.. ;D
MiniGrisar, Katter, Ko och höns av raserna brahma, silkes.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #22 skrivet: 14 jan-09 kl 00:16 »
Jättesvårt att se på fotot men det verkar som båda ankorna har "silver" i sig vilket kan ge blått om man parar med t.ex. en svartvit drake. Blir alltid så glad att få se fina ankbilder och hoppas att fler varianter dyker upp här i forumet ;D
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #23 skrivet: 14 jan-09 kl 00:19 »
Fast den högra kan också vara svart/vit och det svarta skimrar i ljuset på fotot. ;)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #24 skrivet: 14 jan-09 kl 00:30 »
Apropå färgvariationer...

Satt häromkvällen och studerade ett stort antal bilder på myskankor från hela världen. Den vilda myskanden är ju som regel in huvudsak svart/mörk med mörkt huvud. En klar majoritet av de tama myskankorna har vitt i sig och oftast ljust huvud på ett eller annat vis. Läste någon annanstans att det "vita" är något som alltid varit omtyckt av de som avlar myskankor och just därför skulle det var dominerande hos den tama myskankan. Inget vetenskapligt inlägg det här men visst är det fascinerande med variationerna hos myskankan?

En helt annan fråga

Är det någon här som vet var det blir för färg/variation om man parar en vit hona med gråa(riktigt grå) inslag med en svart/svartvit eller blå drake? Tror typen av honan kalla Creme hos vissa i världen och lavender av andra.

När jag ändå är i farten..

Ni som har stamboksförda(genbank) myskankor: Finns det några udda färgkombinationer eller är merparten svartvit/vit/svart?
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

ome

  • Inlägg: 74
    • Småland
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #25 skrivet: 15 jan-09 kl 18:35 »
Den högra honan är svart vit. :) det skimrar bara lite av blixten.
men hon till vänster är för ett "otränat öga" brun och vit.. är det vad man kallar för blå då??
är kul att lära sig lite om de olika benämningarna.  ;D
vad för slags färgkombination av hane ska jag använda mig av för att ha större chans till att det blir liknande kombination..? :D
MiniGrisar, Katter, Ko och höns av raserna brahma, silkes.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #26 skrivet: 16 jan-09 kl 23:33 »
Sorry, svårt att se på fotot som du förstår.

Blå är mig veterligen en gråskimrande nyans. Det finns varianter, ljusare och mörkare blå. Silver däremot är betydligt klurigare att definiera men det finns och ger blå avkomma ihop med svart. Silver kan se ut lite som blå(grå) men enligt min uppfattning skimrar det mot silver bort från det blå.

Internationellt finns det dessutom något som defineras som "self" färgas, t.ex. self-blue. Detta är en riktigt mysko kombination som jag inte fattat hur de har fått fram men den lär baseras på en genetisk avvikelse. Färgen upplevs av mig vara utan kontraster på ankorna och kan även kallas pastell och av vissa lavendel. Tror inte den finns i Sverige ännu men den finns i Holland och i England samt i nordamerika vad jag kunnat läsa mig till.

Sen kan nog ankor bära gener av olika slag utan att det syns just på den ankan. Exempelvis kan ankor bära brunt anlag men ändå vara t.ex. svarta. Det är en djungel detta med genetik och trots allt så vete sjutton om inte våra svenska varianter är fina precis som de är. :)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Bokdungen

  • Inlägg: 436
    • Skåne
    • Bokdungen.se
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #27 skrivet: 17 jul-09 kl 08:29 »
Här är lite bilder på våra myskisar. Draken har inga stjärtfjädrar så han ser lite rolig ut, han är lika glad ändå ;D. Det har börjat växa ut, men det verkar ta tid.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #28 skrivet: 17 jul-09 kl 10:10 »
Lite bilder på Myskisar:



Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #29 skrivet: 17 jul-09 kl 11:16 »
Här kommer en bild på vår ljusbruna drake som finns omnämnd so "Andi" tidigare i tråden.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #30 skrivet: 17 jul-09 kl 11:22 »
Vår ljusbruna drake parades med vår finaste blå dam och några i kullen har mönstret "Barred" (tvärrandiga) vilket är ytterst sällsynt i vårt land men tycks förekomma då och då. Det som är speciellt med nyfödda tvärrandiga ällingar är att de är helt gula med lite färg på stjärtfjädrarna samt har mörk näbb. När de växer till sig framträder ett tvärrandigt mönster i olika färger som lär mestadels försvinna när de ruggat första gången. Sen kan de få i princip vilken färg som helst i blått, svart eller brunt. Häftigt eller hur 8)

« Senast ändrad: 17 jul-09 kl 11:37 av Schaman »
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #31 skrivet: 19 jul-09 kl 23:07 »
Två bilder till på en av de tvärrandiga. 5 veckor gammal.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #32 skrivet: 19 jul-09 kl 23:14 »
2 andra varianter från samma kull. Vad tror ni om dessa?  ???

Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #33 skrivet: 21 jul-09 kl 22:21 »
Jag tror du har de sötaste ällingarna ( efter oss förståss  ;D ) men framför allt den största kunskapen om vad som kan tänkas bli för färger efter ruggning.. ;D

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #34 skrivet: 22 jul-09 kl 12:19 »
Jag tror du har de sötaste ällingarna ( efter oss förståss  ;D ) men framför allt den största kunskapen om vad som kan tänkas bli för färger efter ruggning.. ;D

Tack det var snällt sagt  :-[  :)
Skall inom kort uppdatera bilderna på de sista ällingarna för de ser väldigt spännande ut i utvecklingen.

Kul om fler kunde lägga in bilder på olika färger och mönster, t.ex. de bruna och viltfärgade som omnämns på olika ställen, så får vi alla mer referensbilder att jämföra med...
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #35 skrivet: 12 aug-09 kl 12:26 »
mina nyaste inköp.....så stolt och glad......




Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

kiso

  • Inlägg: 28
  • Ankbild
    • Blekinge
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #36 skrivet: 13 aug-09 kl 08:29 »
Jag kan inte lägga in bilder här, alla mina bilder är större än 150 kb.
Hur ska jag göra, jag har också fina bilder jag vill visa er.
bor på landet i Blekinge. Har tjurar tillsammans med sambon, sen "mina" "smådjur" som: 4 vuxna katter o 3 kattungar, 1 kanin (vädurar), 4 vuxna myskankor och 21 ällingar, 10 vuxna hönor, 1 vuxen tuppar och 14 kycklingar, 1 beagle.

gibbonso

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #37 skrivet: 23 aug-09 kl 18:24 »
Jag kan inte lägga in bilder här, alla mina bilder är större än 150 kb.
Hur ska jag göra, jag har också fina bilder jag vill visa er.
lägg in bild här http://sv.tinypic.com/ och öppna den sedan. ta högerklick och kopiera bildadress tror jag det står och klistra in det emellan
Gris- och bibonde

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #38 skrivet: 24 aug-09 kl 00:24 »
Gernsö: Jättefina myskankor, draken ser spännande ut :)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #39 skrivet: 25 aug-09 kl 05:24 »
tack, ska bli spännande att korsa honom med en vit dam.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser