Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klassning  (läst 12469 gånger)

agge

  • Inlägg: 231
SV: Klassning
« Svar #40 skrivet: 29 aug-08 kl 10:56 »
Tycker denna tråden börjar bli intressant.

Jag har tidigare funderat på hur ni får avsättning för de små lantraslammen om de vuxna djuren ligger på ca 40 kg. hur gamla är då deras lamm när de går till slakt?
En annan fundering ( som egentligen ska vara på getsidan) vad händer med alla killingpojkar ? har aldrig sett nåt getkött på marknaden.

Själv har jag texel blandning mest för deras lugna egenskaper o för att de passar våra beten och tidig slaktmognad trots att vi föder upp dem som beteslamm. Vi har tidigare haft finull passade inte oss med dessa stora lammkullar mm.

Camillur

  • Inlägg: 58
SV: Klassning
« Svar #41 skrivet: 29 aug-08 kl 10:58 »
Jag, och säkert många med mig, har med stort intresse följt denna diskussion. Har själv haft Värmlandsfår i ett år nu och kan inget om slakt eller klassning därför är det spännande att få ta del av olika syn på det.
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Klassning
« Svar #42 skrivet: 29 aug-08 kl 11:00 »
  Bockkillingarna kan jag svara för: På vissa Getgårdar avlivas de när de är nån dag. (De flesta jag känner till). >:(
På vissa gårdar föds dom upp och köttet tas tillvara och vidareförädlas på gården :)
                              Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Klassning
« Svar #43 skrivet: 29 aug-08 kl 14:14 »
Jag har hört liknande Charlotte. Fast det är ju skrämmande, för kött av killing är ju väldigt gott och inte olikt lamm.
Sedan finns ju de som kastrerar dem och skänker bort dem. De tenderar då att bli något slags vandringspokaler >:(

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Klassning
« Svar #44 skrivet: 29 aug-08 kl 14:23 »
 Nu ska jag absolut inte säga att det är alla...
Men den största getgården i närheten gick t o m ut och berättade om det i en tidningsartikel. Jag tycker det är ett fruktansvärt slöseri med liv >:(
                                            Mvh
                                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Henning

  • Inlägg: 706
SV: Klassning
« Svar #45 skrivet: 30 aug-08 kl 12:43 »
Just så går det till i den rationella djuruppfödningen. Det är inte bara bockkillingar. Många jerseytjurkalvar avlivas. Har ni funderat på var tuppkycklingar av värpraser tar vägen eller hönskycklingar av broilerras. Viktigast är väl att avvlivningen går smärtfritt till. jag är tveksam när det gäller kycklingar. Man gör foder av dem och utomlands är det nog inte frågan om avlivning innan de nått kvarnen. Här i sverige, vet jag inte. Vi har ju våra regler...

Visst kan man se det som slöseri. Maten är för billig helt enkelt. Vi slänger 25 % av maten. Det hade vi nog inte gjort om den hade varit dubbelt så dyr.

Tråden skulle ju handla om klassning av kött - förlåt.

om ngn annan vill fortsätta diskussionen, gör det i en ny tråd.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Klassning
« Svar #46 skrivet: 30 aug-08 kl 17:07 »
Det här är väl lite baksidan av "industriproduktionen". Det är inte lönsamt att föda upp "fel" djur.

Lika lite som jag tycker det är rätt att folk håller allmogefår enbart som gosedjur, för att de inte vågar låta dem föröka sig, då de inte vet vad de ska göra med djuren de inte vill behålla >:( Det är heller inget bevarande.

Ja, samhället är sjukt, men det är nog en annan tråd!

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Klassning
« Svar #47 skrivet: 21 okt-17 kl 16:28 »
Fått mitt första protokoll från slakteriet...tydligen inga toppresultat men eftersom det är Värmlandsfår så får man väl vara nöjd. Är här någon mer med allmogefår som kan berätta om sina resultat?

Resultatet följer:
 2-årig bagge: R 4
3-årig tacka: R- 4
Tacklamm: O+ 2+
Bagglamm: O- 2-

Från tidigare år så vet jag att mina bagglamm har blivit mindre, då dom har fått gå i ett lite magrare bete tillsammans med avelsbaggen. Så är min betesplanering.

Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 6 användare
xaelanar, javill, Lucas Axman, Jon.b, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser