Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klassning  (läst 12467 gånger)

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
Klassning
« skrivet: 22 aug-08 kl 13:23 »
Vad krävs för att man ska få E eller U klass på sina slaktlamm? Alltså, vad kännetecknar en uppfödning som lyckas med det - ras, utfodring, betestyp mm?

Jag känner mig jättenöjd med att ligga på R+ - R-, fettklass 3 i medel och slaktvikt 19-23 kg (medel 21kg) som i år på mina finullslamm.

Men kan jag nå högre? :)
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Klassning av lamm
« Svar #1 skrivet: 22 aug-08 kl 18:09 »
För att ha en rimlig chans att nå upp till en E klassning ska du ha Texel....

I klass U har Texel 35% mot Suffolks 5%...

Det är rasen som avgör när man börjar prata om E och U
Du kan inte få slaktkroppar med svällande former om inte djuren har gener för att utveckla svällande former.


Texel
« Senast ändrad: 23 aug-08 kl 10:25 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Klassning
« Svar #2 skrivet: 22 aug-08 kl 19:11 »
Ahaaa.....ja då fortsätter jag att vara nöjd med R då, för nån ras med svällande former vill jag inte ha...... ;)

Tack!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Putte E

  • Inlägg: 104
SV: Klassning
« Svar #3 skrivet: 22 aug-08 kl 22:40 »
vart på slaktmognads kurs på slakteriet igår och dom rek.suffolk eller texel om man ska upp i dom klassningarna även om tackorna inte är av den rasen så hjälper de att betäcka med dom raserna

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Klassning
« Svar #4 skrivet: 23 aug-08 kl 12:09 »
Och som vanligt är det bara slakterierna som ska tillfredsställas ???

Problemet är att Scan satt EUROP-skalan i system för prissättning. När den togs fram var den avsedd för att beskriva djurets utseende. Det var alltså fritt att betala högre för P än för E.

Förvånas över att alla ser det som en lag? Ingen som ifrågasätter eller protesterar. Bedömning utifrån smak och fettsyra-sammansättning t.ex? Det vill inte Scan höra talas om, för det passar inte i deras styckmaskiner.

Tycker svekhult-ias resultat låter väldigt bra. Börja inte blanda bara, för du får en helt annan fettsammansättning också.

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Klassning
« Svar #5 skrivet: 23 aug-08 kl 14:15 »
Birgit:

Det är ju slakterierna som köper det mesta av det kött som produceras. därför har dom naturligtvis stor inverkan på oss djuruppfödare.

Smak är ju en subjektiv sak och vad är det som säger att ett lamm klassat till P smakar bättre än ett klassat i E ? Inget anser jag.
Jag tycker att det är mycket trevligare med en rund fin lammstek (E) som innehåller mycket köttdelar än en smal liten stek med mest senor (P) !!
Smaken på köttet i tillagat tillstånd beror ju mest på kryddning och tillagningssätt.

Fettsammansättning finns det ju klassning för idag !!  KRAV och Ekologisk uppfödning ger ju en "bättre" fettsammansättning om man nu vill ha mer Omega-fetter tex.
Inte beror fettsammansättningen på ras ! Fettsammansättningen beror ju på vad djuren fått för foder !

RaggarBonden 8)
« Senast ändrad: 23 aug-08 kl 14:18 av RaggarBonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Klassning
« Svar #6 skrivet: 23 aug-08 kl 15:27 »
Det är ju inte slakterierna som äter upp allt kött...

I andra änden finns det kunder som betalar mer för en viss sorts kött, t ex lammkotletter som har medaljonger som är större än 50-öringar.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Klassning
« Svar #7 skrivet: 23 aug-08 kl 19:36 »
Faktum är att det egentligen bara är Scan som inte insett att konsumenterna numera efterfrågar kött MED fett i. Alla dessa oändliga matlagningsprogram har faktiskt gjort nytta där, och fler och fler konsumenter förstår vikten av att fett finns i köttet åtminstone vid tillagningen, för smaken och saftighetens skull.
Se tex Gröna Gårdar från Bohuslän, som betalar MER för kött med fett i - visserligen nöt men ändå. Trevlig text att läsa från deras hemsida;

"-Djuren ska vara slaktmogna och något fetare än vad man är van vid. Varje uppfödare ska noggrant välja ut vilka djur som skall slaktas, så som den gammeldags slaktaren gjorde.
-Djuren ska vara ca två år innan de slaktas. Detta är viktigt eftersom marmoreringen inte visar sig förrän djuret är vuxet.
-Den ideala slaktvikten ligger mellan 300 och 350 kg.
-Vi föredrar lättare köttraser som Aberdeen Angus och Hereford. De tyngre köttraserna är ofta för magra ("blanka") och dessutom tenderar de att bli för tunga. "

Man kan hoppas på att Scan vaknar på denna punkt också snart. Och ur djurhälsosynpunkt så har jag mycket hellre djur med 3+ eller 4- än 2, mina djur har det bra!

Ur smakhänseende så har blindtest gett utslag på att köttet från gotlandsfår och finull vara mycket smakligare än texel, dessutom!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Henning

  • Inlägg: 706
SV: Klassning
« Svar #8 skrivet: 23 aug-08 kl 21:19 »
Man ska inte skylla allt på  slakterierna. Efter EU-inträdet är vi tvungna att följa EUROP-skalan. Två goda skäl finns för det, Dels så ska köparna av köttet veta vad dom betalar för och dels ska producenten ha en rättvis betalning.

Det var värre med med fettskräcken innan EUROP infördes.

Sedan är jag den förste att hålla med om att inte form och fett inte är allt när det gäller kvalitte., Mörheten är beroende av snabbvuxenheten men å andra sidan smakar ett lamm lite mer då det är lite äldre. Fettsyrasammansättningen är beroende av utfodringen. Rasen har nog en viss betydelse men fåruppfödarna brukar hävda att deras ras är godast.

Vi kan nog inte begära att de stora slakteriern ska nischa in sig på olika raser eller uppfödningsmodeller. Vi har alltför små kvantiteter av lammkött.

Små företag lyckas ibland med att skapa efterfrågan för uddda produkter till konsumenternas glädje.

Det hjälper inte att skälla på SM eller andra stora slakteriföretag. De jobbar för mesta möjliga lönsamhet efter deras förutsättningar.

Om man vill vara bekväm och sälja lammen med minsta möjliga besvär så får man snällt anpassa sig.

jag har förvånats ibland hur blåögda uppfödare kan vara. Man väljer inte ras efter vad man har avsättning för.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Klassning
« Svar #9 skrivet: 23 aug-08 kl 21:32 »
Det kan möjligen vara blåögt att gnälla på slakterierna, som liten uppfödare är väl nischning och alternativa vägar till konsumenten enda vägen.

Man kan ju ändå inte låta bli att ÖNSKA att slippa fettavdrag på ett 3+ eller 4- lamm, då det inte är något som minskar köttets värde i disken som konsumentens önskemål ser ut.

Att man skulle vara blåögd när man väljer ras och inte låter avsättningen styra är väl dock lite hårt. Det finns ju andra saker som styr, att föda upp texel på naturbetesmarker är väl sådär tex. Förutom alla andra saker att väga in - modersegenskaper, ullkvalité mm

Man får betala priset gentemot Scan dock, och sedan bara.....önska........
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Klassning
« Svar #10 skrivet: 23 aug-08 kl 21:44 »
Det är en tydlig missuppfattning att den stora massan av köttkonsumenter vill ha fett kött !!

Ser man på det kött som går åt i köttdisken och det kött som blir kvar så är det ju så att det magra köttet går åt blixtsnabbt men det mer fettrand och insprängt fett i köttet blir kvar och måste ibland tom kasseras.

Jag vet då jag kör ut matvaror till en större butikskedja och det som kasseras är alltid det köttet med mest fett på. Och man kan dessutom kolla om man står vid köttdisken en fredag/lördag em och folk ska välja grillkött. Inte tar de fläskkare'n med lite extra fett på inte  :)

Så att fett kött är vad den vanlige konsumenten väljer stämmer inte i min värld.

De som vill ha mer fett i köttet är slakterierna för det är jättemycket enklare (snabbare) att stycka djur med extra fett, och då måste man intala folk att det är godare med fett kött.

De som köper kött av mig är jättenöjda då mitt kött i princip är fettfritt pga att jag har köttras med lite fett  :)  Och ingen ska säga att mitt ekologiska nötkött är smaklöst bara för att det inte är fett inte  ;D

RaggarBonden 8)
« Senast ändrad: 23 aug-08 kl 21:49 av RaggarBonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Klassning
« Svar #11 skrivet: 24 aug-08 kl 08:54 »

De som vill ha mer fett i köttet är slakterierna för det är jättemycket enklare (snabbare) att stycka djur med extra fett, och då måste man intala folk att det är godare med fett kött.


Det var ju en lustig teori.......eftersom man får avdrag from 3+........

Och säkerligen är det så att folk väljer magert kött i diskarna fortfarande, men det måste ju ändå ses som en positiv utveckling att fler och fler konsumenter efterfrågar kött med lite fett i. Lite fett i är ju INTE lika med osmakliga fettslamsor!

Fläskkarré med fett är ju dessutom mycket mindre lockande än nöt- eller lammkött med fett i, så det blir ju lite fel att jämföra.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Klassning
« Svar #12 skrivet: 24 aug-08 kl 10:29 »
Det är väl år ut och år in av antifettindoktrinering som gör att det fettlösa köttet säljer. Jag tror att kunder som bryr sig om vad de köper helst tar en köttbit med insprängt fett. Det gäller även fläsk.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Klassning
« Svar #13 skrivet: 24 aug-08 kl 12:05 »
Slakterierna vill ha kött uppfött på stora mängder kraftfoder, för det är lätthanterligt. Inte fett. Djur som bara äter gräs får ett mer svårhanterligt kött i industrihanteringen.
Att det skiljer i smak och fettsammansättning mellan raser har jag själv ganska stor erfarenhet av. Mina första får var Oxford Down. Näst intill oätliga, sedan finull/texel. Vissa hemska, andra ok. Sedan ren finull. De flesta bra. Nu gute och roslagsfår. Fantastiskt gott kött.
Det är också i fettet smaken sitter. Precis som "kofta"smaken hos dåligt fett! Just det dåligt fett. Det gäller grisar också! Naturligt fett är både nyttigt och gott, till skillnad från kraftfoderbaserat fett som har en tendens att smaka härsket! Subjektivt? Javisst 8) Men som sagt, jag har faktiskt prövat mig fram under många års tid för att dra slutsatsen ;)
Stora kotletter??? har jag aldrig mött krav på. Små som 50-öringar??? Man slaktar inte nyfödda lamm här i landet! Mycket fördomar uppenbarligen.
Henning: jag hade ingen invändning mot EUROP-skalan, den är jättebra på att beskriva hur ett får ser ut (eller nöt/gris). Det var betalningssystemet efter den, där det förutsätts att störst är bäst kvalité.  Dessutom är slakterierna inte ett dugg intresserade av kvalitén. Har diskuterat det med lammansvarig flera gånger. "Om fettsyrorna blir bättre vid grovfoderuppfödning och långsam tillväxt, är det inget konsumenten ska upplysas om" fick jag till svar.

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Klassning
« Svar #14 skrivet: 24 aug-08 kl 21:36 »
Slakterierna vill ha kött uppfött på stora mängder kraftfoder, för det är lätthanterligt. Inte fett. Djur som bara äter gräs får ett mer svårhanterligt kött i industrihanteringen.

Varför skulle kött från djur som ätit mest grovfoder vara svårhanterligt för slakterierna ?? Det är väl kött som kött fast de grovfoderuppfödda är ju mycket äldre eller mycket små vid slakttillfället förstås. Men det har ju inget med köttets kvalitet att göra utan det faktum att slakterierna helst vill ha djur av samma storlek och ålder till slakt.

Citera
Att det skiljer i smak och fettsammansättning mellan raser har jag själv ganska stor erfarenhet av. Mina första får var Oxford Down. Näst intill oätliga, sedan finull/texel. Vissa hemska, andra ok. Sedan ren finull. De flesta bra. Nu gute och roslagsfår. Fantastiskt gott kött.

Men nu får du väl ge dig !
Skulle Oxford Down kött ha sämre smak än Gute ??  Smaken på köttet beror ju mest på utfodringen, strukturen på köttet har däremot med ras att göra !! Oxford har möjligen lite grövre köttstruktur men oätlig är väl att ta i !?

Citera
Det är också i fettet smaken sitter. Precis som "kofta"smaken hos dåligt fett! Just det dåligt fett. Det gäller grisar också! Naturligt fett är både nyttigt och gott, till skillnad från kraftfoderbaserat fett som har en tendens att smaka härsket! Subjektivt? Javisst 8) Men som sagt, jag har faktiskt prövat mig fram under många års tid för att dra slutsatsen ;)

Det dåliga fettet du pratar om kommer inte från kraftfodret utan beror vanligen på för mycket havre i foderstaten vilket ger ett vekt fett som smakar sämre och har en sämre hållbarhet.

Citera
Stora kotletter??? har jag aldrig mött krav på. Små som 50-öringar??? Man slaktar inte nyfödda lamm här i landet! Mycket fördomar uppenbarligen.

Det som EUROP skalan anger är ju köttansättningen och därigenom storleken på styckdetaljerna. Jag äter hellre en lammkotlett från ett E-lamm än en kotlett från ett P-lamm om dom haft liknande uppfödning och slaktats vid samma vikt. E-lammets kotletter kommer ju att vara minst dubbelt så stora som P-lammets....

Citera
Henning: jag hade ingen invändning mot EUROP-skalan, den är jättebra på att beskriva hur ett får ser ut (eller nöt/gris). Det var betalningssystemet efter den, där det förutsätts att störst är bäst kvalité.  Dessutom är slakterierna inte ett dugg intresserade av kvalitén. Har diskuterat det med lammansvarig flera gånger. "Om fettsyrorna blir bättre vid grovfoderuppfödning och långsam tillväxt, är det inget konsumenten ska upplysas om" fick jag till svar.

Kvalite är återigen subjektivt. Jag vill kanske ha stora styckdetaljer medan du kanske vill ha en speciell smak på köttet. Den stora massan konsumenter vill nog ha ett smakneutralt kött med fina styckdetaljer därför betalas det bäst !!

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Klassning
« Svar #15 skrivet: 25 aug-08 kl 08:03 »
Först raggarbonden: Kött uppfött på stora kraftfodergivor ger en konsistens som är lätthanterlig i maskinstyckning. Naturligt kött blir inte lika fast i konsistensen och passar inte in. (skapar mer manuellt arbete).
Jo, Oxford Down har en helt annan smak p.g a bl.a fettsammansättning och när de sätter fettet med samma uppfödningsmetod. Har testat mina olika raser genom åren. Dessutom har familj och släkt varit utsatta för "testandet" också. Alla har dragit samma slutsatser.
Ja, slutsatsen är att Oxford Down smakar klart sämre (våran släktträff då + ett antal fårbekanta) Subjektivt? Naturligtvis 8)

Nej, dåligt fett = alltså låga omega-3 halter kommer både från havre och "kraftfoder". Det är just detta fett som också lättare får en härsken smak och är oaptitligt att äta. Enbart grovfoderbaserad uppfödning ger höga halter omega-3!
Köttansättning har inget med storlek på djuret att göra, utan hur det sätter kött i förhållande till sin storlek! Ett roslagsfår t.ex med en vuxenvikt på kanske 40-45 kg (2-årig bagge) kan ha välfyllda kotletter vid 4 - 5 mån. utan tillskottsutfodring. Men naturligtvis klassas den ner för att totalvikten är låg. Köttansättningen är det inget fel på! Kotletten är dessutom större än en 50-öring.

Smakneutralt - där slog du huvet på spiken! Höga kraftfodergivor gör som du skriver, köttet smakneutralt. Man vet inte om det är lamm, gris eller kyckling man käkar! Bra ???  ???  ???

Kvalité är för mig ett kött som smakar som sådant kött ska smaka och dessutom är nyttigt att äta och djuretiskt producerat = betesbaserad extensiv produktion.

Dessutom sparar ju detta på resurserna idag, när det behövs åkermark till annat. Är ju helt vansinnigt att föda upp djur på människoföda!

Var finns alla Alternativare???? som vänder sig mot industri- och intensivproduktion ???

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Klassning
« Svar #16 skrivet: 25 aug-08 kl 09:12 »
 Visst vänder jag mig mot industriproduktion, men VAR nånstans har du sett någon förorda det i den här tråden?
Ett fanatiskt framhävande av Lantraser som det enda rätta i alla lägen däremot gör ju att det antagligen är många som inte ids vara med och stödja dina påståenden. Allmogedjuren ÄR bra på sitt sätt, men det gör väl inte att ALLT annat är värdelöst?
I din produktionsmodell fungerar dom ju bra, men alla har väl inte samma situation som dig?
Allvarligt talat undrar jag vilka slakterier du pratar om? Vi har i det stora hela enbart gräsuppfödda djur och får alltid beröm för dom, jag har ALDRIG hört någon kommentar om svårstyckade djur.
För övrigt så är jag säker på att Fettskrämdgeten är på väg bort, så småningom kommer det att nå även slakterierna och grossisterna.
                                                Mvh
                                             Charlotte
 
« Senast ändrad: 25 aug-08 kl 09:26 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Klassning
« Svar #17 skrivet: 25 aug-08 kl 10:09 »
Fast om man konstaterar att köttras är enda vägen till RIKTIGT bra slaktavräkning (i kronor), med stora köttstycken, lite fett och snabb tillväxt - ja då är det ju industriproduktionen som styr, det går ju inte komma ifrån.

Det är väl då inte fel att hävda lantrasernas fördelar i smak, Omega-3 iom mer extensiv uppfödning, landskapsvård mm? Om inte lantrasägarna får tala för sin vara, hur ska man då kunna skapa opinion och kunskap som breddar kundens valmöjligheter?

Som sagt, jag önskar.......och tycker att debatten är ruskigt intressant.......och detta är väl ett bra forum för att få reda på hur andra resonerar och tänker?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Klassning
« Svar #18 skrivet: 25 aug-08 kl 10:22 »
Definationen av vad en s.k Industriproduktion är efterlyser jag då  ???

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Klassning
« Svar #19 skrivet: 25 aug-08 kl 10:30 »
Kostnadseffektiv produktion med fokus på kvantitet och kortast möjliga ledtid
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, malarmaster, Palle500, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser