Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  paperclay  (läst 7375 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
paperclay
« skrivet: 18 aug-08 kl 10:32 »
Någon som jobbar med "pappers-lera"?
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Alissa

  • Inlägg: 71
SV: paperclay
« Svar #1 skrivet: 31 aug-08 kl 21:05 »
Har papperslera hemma och jobbar med det ibland . Vad vill du veta?

Mvh / Alissa

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: paperclay
« Svar #2 skrivet: 01 sep-08 kl 12:58 »
Hur är den att tillverka små (5-6cm) figurer i?
Vilken tempkurva är att rekomendera?
Hur högt skröjar man leran?
Vilka glasyrer är att rekomendera?
Finns det någon Guldglasyr som fungerar bra?
Vilken vit glasyr är bra på?
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Alissa

  • Inlägg: 71
SV: paperclay
« Svar #3 skrivet: 02 sep-08 kl 17:22 »
Jag skickar ett meddelande till dig!

koko

  • Gäst
SV: paperclay
« Svar #4 skrivet: 06 sep-08 kl 18:49 »
Om du gör pappersleran själv, vilket fungerar mycket bra, så bränner du efter hur leran du använder ska brännas. Jag har blandat 30% pappersslamma med lerslamma. Torka på gipsplatta.

En del råglaserar med papperslera, men det har jag aldrig testat.
Har dokumenterat min pappersleramakning på min blogg!

Men Alissa, kan du inte berätta om dina kunskaper här? Den här Keramikfliken är så seg på inlägg! Är jätteintresserad eftersom papperslera är ett sånt härligt material. Kanonuppfinning.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: paperclay
« Svar #5 skrivet: 10 sep-08 kl 19:00 »
ja berätta på tråden hur ni gör  :D
paperclay har jag aldrig testat! men låter spännande.

Alissa

  • Inlägg: 71
SV: paperclay
« Svar #6 skrivet: 13 sep-08 kl 02:51 »
Hej på er,

Jag har inte alls den stora erfarenhet av papperslera som t.ex. du Jenny har och jag har aldrig blandat till papperslera själv. Jag köpte Cebex paperclay med porslinslera och experimenterade med den ett tag för några år sedan för att lära känna den. Det känns smått otroligt att man t.ex. kan bygga vidare på en form som redan torkat.

Till er som inte vet någonting alls om papperslera kan jag nämna att jag hört att de inte är lämpliga till drejning. Hur är din erfarenhet Jenny? Den lera jag köpte passar inte som drejlera, vilket Cebex upplyser om. Däremot är den super att jobba med för skulpturala former och för kavling o ringling. Inspirerad av det du skriver Jenny ska jag blanda till egen papperslera för att testa hur den känns. Max 50% papper i leran är vad jag hört, stämmer det? Går egenblandad lera att kavla så tunn som porslinsd:on?

Bra hemsida Jenny! För er som inte redan vet det finns även en sida för oss som gillar att arbeta i lera som heter "Keramik iFokus". Amatörer som superproffs samsas där och inställningen till varandra är generös. Där kan ni ställa frågor och läsa svar och man lär sig massor av att läsa om andras erfarenheter. Rekommenderas!

För er som undrar om silverlera också är ett slags lera kan jag berätta att det är det inte. Silverlera är renaste silver (s.k. finsilver med egen stämpel) som blandats ut med vatten och ett bindemedel för att kunna hanteras som lera. När silverleran bränns försvinner vattnet och bindemedlet och kvar blir 99,9% silver, dvs. det man gjort blir silverhårt och med polering får man fram silverglansen. Silvret kan även kombineras med (t.ex. målas på) keramik o glas. Silverlera rekommenderas för er som gillar silver!

Må gott alla!



koko

  • Gäst
SV: paperclay
« Svar #7 skrivet: 17 sep-08 kl 22:26 »
Tack tack!
Jag blandade med ca 30% pappersslamma, mer verkar vanskligt, men kan visst gå. Det kan ju inte bli värre än att det blir galet...! Och det gör kanske inte så mycket, det är ju genom experiment vi lär oss nya sätt att göra saker på.
Ganska tunt verkar man kunna kavla, kanse beror på hur väl man mosat i hop pappersgröten?

Annars är det en superskän känsla att jobba i papperslera, svårt att beskriva. Men jag skulle inte vilja dreja i den, den verkar alldeles för "seg". Passar bäst till olika byggtekniker.

Ps. I love Keramik i Fokus 8)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser