Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  1997 -2007  (läst 6219 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
1997 -2007
« skrivet: 19 jul-08 kl 00:18 »
1997 dödades ingen hund av varg i Sverige.
10 år senare så dödades 30 stycken.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: 1997 -2007
« Svar #1 skrivet: 19 jul-08 kl 13:48 »
1997 dödades ingen hund av varg i Sverige.
10 år senare så dödades 30 stycken.

Där har man svart på vitt att något måste göras åt problemet. 30st är ju 30 för mycket anser jag och ser man då till all annan oreda den ställer till med och vilka kostnader det medför så förstår jag inte att man inte har sett eller ser det som ett problem.Ska bli intressant att se nya siffror om ytterligare några år om inget görs.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: 1997 -2007
« Svar #2 skrivet: 19 jul-08 kl 15:27 »
Lite sport får det väl ändå vara.
Kommer man och muckar med skogens innevånare får man väl räkna med att det kan svida i skinnet.
Jycken får mat av husse bara genom att vifta på svansen, ska då vargen bara låta middagen försvinna ur sikte?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gugge (klehr65)

  • Inlägg: 846
    • -
SV: 1997 -2007
« Svar #3 skrivet: 19 jul-08 kl 15:34 »
Hmmmm..undrar hur många hundar som blivit trafikdödade under dessa år ? Förstår inte att man inte ser det som ett problem.......

Gugge (klehr65)

  • Inlägg: 846
    • -
SV: 1997 -2007
« Svar #4 skrivet: 19 jul-08 kl 15:52 »
Kollade lite statistik som kom från Agria. Mellan 2000-2005 trafikdödades 7508 hundar och av dem var 2/3 jakthundar. Sedan har ett betydande antal blivit skjutna till döds av jägarna.
Fast DET är ju förstås inget problem ::)

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: 1997 -2007
« Svar #5 skrivet: 19 jul-08 kl 17:49 »
Hmmmm..undrar hur många hundar som blivit trafikdödade under dessa år ? Förstår inte att man inte ser det som ett problem.......

Det är alltid ett problem hur hunden än försvinner.Det jag menar är att för drygt 10 år sedan så hörde man ganska sällan något om vargen överhuvudtaget pga att det inte fanns så mycket varg då,men sen dess har den ju ökat ganska rejält och ett bevis på det är ju bland annat attackerna och dödandet av jakthundar och andra djur.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: 1997 -2007
« Svar #6 skrivet: 19 jul-08 kl 20:17 »
När nu vargen finns så får man i framtiden räkna med att hundar kommer att bli dödade och skadade av varg liksom dom kommer att bli påkörda, drunkna eller i några fåtal fall bli skjutna.Men problemet med vargen är ju inte enbart att den tar hundar,det är ju bara en liten del av ett stort problem, och i de områden där det ännu inte finns varg är det väldigt lätt att sticka ut hakan och"romantisera"förekomsten av gråben.Men nu är den på väg i snabb fart söderut i landet och då tror jag att det så småningom kommer att bli en helt annan debatt om dess vara eller icke vara.Fler kommer att drabbas och då är det inte lika kul längre.Jämförelsen med att så många fler hundar blir påkörda än tagna av varg tycker jag är ganska löjlig men tyvärr så får man alltid den slängd i ansiktet så fort man pratar om varg, man kan ju vrida lite på det och fråga vad många mer bilar än varg det finns och sen fundera på varför fler hundar blir trafikdödade,och i den siffran med trafikdödade hundar får man tänka på att det finns ett stort antal "icke jagande hundar".Den svenska vargstammen är heller ingen"riktig"vargstam då den större delen består av inavel,och det är därigenom jag tror vi har problemet med dess i många fall oskygga beteende så en rejäl avskjutning och då menar jag rejäl vore enbart nyttigt om man nu prompt vill ha varg i skogen i framtiden.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: 1997 -2007
« Svar #7 skrivet: 19 jul-08 kl 20:32 »
Citera
Den svenska vargstammen är heller ingen"riktig"vargstam då den större delen består av inavel,och det är därigenom jag tror vi har problemet med dess i många fall oskygga beteende så en rejäl avskjutning och då menar jag rejäl vore enbart nyttigt om man nu prompt vill ha varg i skogen i framtiden.

Fiskare och jägare har ungefär samma trovärdighet tycker jag, det är oftast bara kortsiktigt egenintresse bakom argumenteringen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

guba

  • Gäst
SV: 1997 -2007
« Svar #8 skrivet: 19 jul-08 kl 20:38 »
Fiskare och jägare har ungefär samma trovärdighet tycker jag, det är oftast bara kortsiktigt egenintresse bakom argumenteringen.

Sant med ett litet undantag, fiskarna vill bara öka fisket allteftersom fångsten blir mindre utan några som helst åtgärder för att öka beståndet.

Jägarna "vårdar" viltstammen och kan faktiskt tänka sig att skjuta färre djur samt försöka skjuta "rätt" djur.

Förutom  när det gäller vargen, då är de lika goda kålsupare som fiskaren.

guba

  • Gäst
SV: 1997 -2007
« Svar #9 skrivet: 19 jul-08 kl 20:42 »
Kollade lite statistik som kom från Agria. Mellan 2000-2005 trafikdödades 7508 hundar och av dem var 2/3 jakthundar. Sedan har ett betydande antal blivit skjutna till döds av jägarna.
Fast DET är ju förstås inget problem ::)

 :oBara hos AGRIA :o

Varje hund som vargen tar så står det tre jägare och skjuter sin egen hund ::)
Fast DET är ju förstås inget problem ::)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: 1997 -2007
« Svar #10 skrivet: 19 jul-08 kl 20:48 »
Den svenska jägarstammen är heller ingen"riktig" jägarstam då den till större delen består av inavlade bössbärare,och det är därigenom jag tror vi har problemet med dess i många fall oskygga beteende så en rejäl avskjutning och då menar jag rejäl vore enbart nyttigt om man nu prompt vill ha jägare i skogen i framtiden.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: 1997 -2007
« Svar #11 skrivet: 19 jul-08 kl 21:20 »
Den svenska jägarstammen är heller ingen"riktig" jägarstam då den till större delen består av inavlade bössbärare,och det är därigenom jag tror vi har problemet med dess i många fall oskygga beteende så en rejäl avskjutning och då menar jag rejäl vore enbart nyttigt om man nu prompt vill ha jägare i skogen i framtiden.

;D Kanske ett par jägar-givor i skogen med nubbe o rödbetor kan få fram fina skottvinklar.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 1997 -2007
« Svar #12 skrivet: 20 jul-08 kl 10:18 »
Sedan har ett betydande antal blivit skjutna till döds av jägarna.
Fast DET är ju förstås inget problem ::)
Vill du vara vänlig att visa hur många dessa "betydande" antal är.
Eller är det bara något som du hittat på?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 1997 -2007
« Svar #13 skrivet: 20 jul-08 kl 10:21 »
:oBara hos AGRIA :o

Varje hund som vargen tar så står det tre jägare och skjuter sin egen hund ::)
Fast DET är ju förstås inget problem ::)

Har du några siffror på ditt påstående.
För jag hittar inga.
« Senast ändrad: 20 jul-08 kl 10:55 av Rosten »

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: 1997 -2007
« Svar #14 skrivet: 20 jul-08 kl 10:41 »
Den svenska jägarstammen är heller ingen"riktig" jägarstam då den till större delen består av inavlade bössbärare,och det är därigenom jag tror vi har problemet med dess i många fall oskygga beteende så en rejäl avskjutning och då menar jag rejäl vore enbart nyttigt om man nu prompt vill ha jägare i skogen i framtiden.

Oj oj oj den var det riktigt låg nivå på. Att jämföra människor med djur är lika dumt i vilket sammanhang det än är......

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: 1997 -2007
« Svar #15 skrivet: 20 jul-08 kl 11:45 »
Oj oj oj den var det riktigt låg nivå på. Att jämföra människor med djur är lika dumt i vilket sammanhang det än är......

Människan är ett djur, det är när hon glömmer det som det brukar gå snett.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

guba

  • Gäst
SV: 1997 -2007
« Svar #16 skrivet: 20 jul-08 kl 11:49 »
Har du några siffror på ditt påstående.
För jag hittar inga.
Ingen är så blind som den som inte vill se ::)

 Om man ser på Agrias statistik, Agria har ca 1/3 av alla hundförsäkringar i Sverige, inte bara jakthundar alltså.
År 2007 fanns ca 4 000 000 bilar i Sverige, 300 000 jägare och 180 vargar.
Bilismen dödade ca 3600 hundar.
Jägare 67 hundar.
Varg 30 hundar.

2007 var alltså ett lite "bättre" år ur jägardödade hundars synpunkt vilket förhållandet tidigare år legat närmare 1varg/3 jägare.

Statistiker vill gärna räkna procentuellt och då kan det se ut så här:
Bilismen  0,09%
Jägare  0,0223%,
Varg 16,67%

Det är ju det lustiga med statistik, eller olustiga, alla kan med samma siffror i olika skepnader påvisa att just deras tes är den rätta.
Men för en realist så kvarstå faktumet att jägarna skjuter nästan tre gånger fler hundar, en siffra som inte borde finnas då ett vapen aldrig borde avfyras om man inte till 100% vet vad som finns framför mynningen.

Hunden blir sjuk och får cancer eller liknade och råkar bli skjuten så att man får ut försäkringspengar för en frisk hund.
Fast å andra sidan så har det förklarats tidigare hur det går till i skogen och med försäkringsbedrägerier :o :o
« Senast ändrad: 20 jul-08 kl 13:05 av guba »

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: 1997 -2007
« Svar #17 skrivet: 20 jul-08 kl 12:08 »
Ingen är så blind som den som inte vill se ::)

 Om man ser på Agrias statistik, Agria har ca 1/3 av alla hundförsäkringar i Sverige, inte bara jakthundar alltså.
År 2007 fanns ca 4 000 000 bilar i Sverige, 300 000 jägare och 180 vargar.
Bilismen dödade ca 3600 hundar/år.
Jägare 67 hundar per år.
Varg 30 hundar.

2007 var alltså ett lite "bättre" år ur jägardödade hundars synpunkt vilket förhållandet tidigare år legat närmare 1varg/3 jägare.

Statistiker vill gärna räkna procentuellt och då kan det se ut så här:
Bilismen  0,09%
Jägare  0,0223%,
Varg 16,67%

Det är ju det lustiga med statistik, eller olustiga, alla kan med samma siffror i olika skepnader påvisa att just deras tes är den rätta.
Men för en realist så kvarstå faktumet att jägarna skjuter nästan tre gånger fler hundar, en siffra som inte borde finnas då ett vapen aldrig borde avfyras om man inte till 100% vet vad som finns framför mynningen.
Fast å andra sidan så har det förklarats tidigare hur det går till i skogen och med försäkringsbedrägerier :o :o

Vad det gäller att inte skjuta förrän man vet vad man skjuter på,där håller jag med dig till 100%.Men många av de jägardödade hundarna blir faktiskt utsatta för vådaskott och då framförallt ställande hundar vid t.ex älgjakt.En kulas riktning kan man ju inte göra något åt när den väl lämnat loppet och hur den vinklar och vart den tar vägen inne i älgen kan man inte förutse,vill det sig illa så kommer hunden i vägen för en sån kula hur försiktig man än varit.Men sen finns det och förekommer ofta Slarv!! och slarv i samband med vapen är ingen bra kombination.Tyvärr förekommer det allt för ofta och borde inte förekomma men som med mycket annat i vår värld så ställer den mänskliga faktorn till med mycket

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: 1997 -2007
« Svar #18 skrivet: 20 jul-08 kl 12:15 »
Det skulle vara intressant med statistik som bara omfattar områden där det finns både jägare och vargar. Då skulle man kunna jämföra vilka som är farligast för hundar lite rättvisare.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: 1997 -2007
« Svar #19 skrivet: 20 jul-08 kl 12:20 »
men som med mycket annat i vår värld så ställer den mänskliga faktorn till med mycket

Ja-a, den borde förbjudas!  ;)

Gugge (klehr65)

  • Inlägg: 846
    • -
SV: 1997 -2007
« Svar #20 skrivet: 20 jul-08 kl 13:01 »
Vill du vara vänlig att visa hur många dessa "betydande" antal är.
Eller är det bara något som du hittat på?
Enligt Agria 197 stycken ! Inte påhittat av mig.......som du så VÄNLIGT trodde >:(. Det kan väl hända att Agria har hittat på siffrorna för att det ska se roligare ut eller nåt. Men det får du faktiskt fråga Agria om !!

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: 1997 -2007
« Svar #21 skrivet: 20 jul-08 kl 13:08 »
Ursäkta!,,, men vad är det för "fyllon" till jägare som skjuter sin/andras hund/ar?
Försäkringbedrägeri, ::) "no comments!", men jag har aldrig varit med om att någon hund fallit offer för jägars kula.
Inte ens under "älgexplosionsåren" på 80 talet när det var knökfullt med älg och folk i jaktlagen.
Ibland hann man inte ens ut på passet så var det dax att vända om och börja slakta.
En riktig dundertabbe som Länsstyrelserna nu håller på att göra om, fast med rovdjursstammen!.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: 1997 -2007
« Svar #22 skrivet: 20 jul-08 kl 13:17 »
Jag har faktiskt varit med när en hund blev skjuten av jägare.
I början på 70-talet var jag med morsans polare som hade en stövare med, den fick upp ett harspår.
Så hördes ett skott nån kilometer bort, och det blev tyst på skallet.
Efter ihärdigt letande hittades senare ett förmultnat hundskelett under en igentippad rotvälta.
Behöver jag nämna att det var badjävlar som arrenderade den jaktmarken?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 1997 -2007
« Svar #23 skrivet: 20 jul-08 kl 13:38 »
Ingen är så blind som den som inte vill se ::)
Jag hade letat igenom hela Agrias hemsida innan jag skrev och frågade var du hittade informationen.
Då måste du lägga in en spydig kommentar istället för att hjälpa mig hitta informationen.

Jag vet fortfarande inte vart jag skall hitta den.

Så kan du försöka att sluta vara spydig och hjälpa mig istället.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 1997 -2007
« Svar #24 skrivet: 20 jul-08 kl 13:44 »
Enligt Agria 197 stycken ! Inte påhittat av mig.......som du så VÄNLIGT trodde >:(. Det kan väl hända att Agria har hittat på siffrorna för att det ska se roligare ut eller nåt. Men det får du faktiskt fråga Agria om !!
Du säger 197 stycken.
Guba säger 67 stycken.

På Agrias hemsida så hittar jag inget ???

Var finns infon. Kan du inte lägga upp en länk?

guba

  • Gäst
SV: 1997 -2007
« Svar #25 skrivet: 20 jul-08 kl 14:02 »
Jag hade letat igenom hela Agrias hemsida innan jag skrev och frågade var du hittade informationen.
Då måste du lägga in en spydig kommentar istället för att hjälpa mig hitta informationen.
 
Jag vet fortfarande inte vart jag skall hitta den.

Så kan du försöka att sluta vara spydig och hjälpa mig istället.


Om du inte känner någon som jobbar där och har alla siffror på papper, i datorn och skallen så ta och ring till AGRIA eller åk dit så skall du se att det löser sig med infon.
Allt finns inte på internet även om man kan tro det ibland.

Spydig kan jag inte se att jag varit, sånt brukar till 85,4% bero på den som tolkar det sagda.

Margit

  • Gäst
SV: 1997 -2007
« Svar #26 skrivet: 20 jul-08 kl 14:06 »
Det skulle vara intressant med statistik som bara omfattar områden där det finns både jägare och vargar. Då skulle man kunna jämföra vilka som är farligast för hundar lite rättvisare.


Precis. Statistik är lurigt.

Det är väl så att i de områden som har varg så blir antalet vargdödade hundar stort, förra året blev ett antal hundar rivna av varg i angränsande områden där jag jagar - inte så kul för de som blir av med sina "jaktkamrater".
Vargen dras till skällande hundar - en signal om att middagen är serverad. Å andra sidan kan man ju inte heller klandra vargen. Försök med vargpingla på hunden har gjorts, men med tveksamt resultat.

Jag förstår att folk som bor i vargtäta områden tycker det är tråkigt att inte våga släppa sina hundar - men visst är det lite egoistiskt tänkt.

http://www.jagareforbundet.se/news/vargen_farligare_an_.asp

En intressant länk - kanske inte helt neutral men ändå med fakta.
« Senast ändrad: 20 jul-08 kl 14:08 av Margit »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: 1997 -2007
« Svar #27 skrivet: 20 jul-08 kl 14:40 »
Jag har för mej även vissa jägare börjar fundera i banor av andra jaktmetoder, anpassade för vargtäta områden.
Då kanske jakthund inte är det optimala, om man säger så.
Det ska väl vara lite sport i det hela, alltså man ska ge bytet en god chans, för det är sällan någon behöver jaga för överlevnad i vårt samhälle.
Mer pyrschjakt och liknande alltså.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 1997 -2007
« Svar #28 skrivet: 20 jul-08 kl 16:21 »
Jag har för mej även vissa jägare börjar fundera i banor av andra jaktmetoder, anpassade för vargtäta områden.
Då kanske jakthund inte är det optimala, om man säger så.
Det ska väl vara lite sport i det hela, alltså man ska ge bytet en god chans, för det är sällan någon behöver jaga för överlevnad i vårt samhälle.
Mer pyrschjakt och liknande alltså.

Personligen så jagar jag aldrig med hund.
Då jag är imot att skjuta på djur som är uppskrämda.

På den marken som jag arrenderar så är pyrshjakt lika hopplöst.
Då marken är till stor del tömd på djur pga rovdjur.
Rådjuren som förut fanns på marken går nu ute på gärdena eller i villaområdena.

Så jag lagt om en stor del av min jakt till andra djur är älg och rådjur.


Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 1997 -2007
« Svar #29 skrivet: 20 jul-08 kl 16:24 »
Försök med vargpingla på hunden har gjorts, men med tveksamt resultat.
Dom senaste fakta som jag såg om vargpingla var att ingen av dom hundarna så ingår i försöket hade blivit angripna.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: 1997 -2007
« Svar #30 skrivet: 20 jul-08 kl 18:17 »
Dom senaste fakta som jag såg om vargpingla var att ingen av dom hundarna så ingår i försöket hade blivit angripna.

Jag har jagat med hund som haft pingla men blev attackerad ändå, som tur var så var hundens ägare nära så två varningsskott fick rädda hunden den gången. I ett annat jaktlag några mil från där jag bor så kunde man se hur 2 vargar följde ljudet av pinglan som då satt på en gråhund,så den hade ju motsatt effekt.

Margit

  • Gäst
SV: 1997 -2007
« Svar #31 skrivet: 20 jul-08 kl 18:24 »
Jag har för mej även vissa jägare börjar fundera i banor av andra jaktmetoder, anpassade för vargtäta områden.
Då kanske jakthund inte är det optimala, om man säger så.
Det ska väl vara lite sport i det hela, alltså man ska ge bytet en god chans, för det är sällan någon behöver jaga för överlevnad i vårt samhälle.
Mer pyrschjakt och liknande alltså.


Såååå himla lätt är det inte att smyga på ett stånd i snårig skog och oländig terräng, jag tycker det är sport nog att lyckas med det.
Dessutom är samspelet mellan människa och hund halva nöjet.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: 1997 -2007
« Svar #32 skrivet: 20 jul-08 kl 18:25 »
Personligen så jagar jag aldrig med hund.
Då jag är imot att skjuta på djur som är uppskrämda.

På den marken som jag arrenderar så är pyrshjakt lika hopplöst.
Då marken är till stor del tömd på djur pga rovdjur.
Rådjuren som förut fanns på marken går nu ute på gärdena eller i villaområdena.

Så jag lagt om en stor del av min jakt till andra djur är älg och rådjur.


Jagar man med hund så skrämmer man inte upp några djur om man använder hundar som är anpassade för ett visst vilt,gör man något annat är det jaktbrott. Som att t.ex använda stövare vid rådjursjakt.Har jagat med tax i många år och rådjuren bryr sig inte om hunden ett dugg,detta pga att taxen driver så långsamt.Dom flesta rådjur jag skjutit för tax har kommit gåendes lugnt och stilla och en del har stått still och betat.Dom har endast gått undan lite grann när dom tycker hunden kommer för nära.Nu jagar jag med Basset Griffon den är något snabbare men det är samma sak där rådjuren kommer lugnt och stilla.

Margit

  • Gäst
SV: 1997 -2007
« Svar #33 skrivet: 20 jul-08 kl 18:33 »
Dom senaste fakta som jag såg om vargpingla var att ingen av dom hundarna så ingår i försöket hade blivit angripna.


http://www.jagareforbundet.se/news/stovare_skadad_trots.asp

Jag har vargpingla på min hund, men jag vet inte om jag tror så mycket på den  :-\

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: 1997 -2007
« Svar #34 skrivet: 20 jul-08 kl 22:06 »
Det är iaf inget skäl att utrota ett djur som hör hemma i faunan bara för att vissa vägrar att variera sin hobby.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Margit

  • Gäst
SV: 1997 -2007
« Svar #35 skrivet: 20 jul-08 kl 22:35 »
Det är iaf inget skäl att utrota ett djur som hör hemma i faunan bara för att vissa vägrar att variera sin hobby.

Nej, det tycker inte jag heller.
Nu är det väl också så att även tamdjursägare protesterar vilt, så det finns fler kategorier av människor som motarbetar vargen.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 1997 -2007
« Svar #36 skrivet: 21 jul-08 kl 00:24 »
Det är iaf inget skäl att utrota ett djur som hör hemma i faunan bara för att vissa vägrar att variera sin hobby.
Det är nog inte så många som vill utrota vargen igentligen. Men många tyckar att den skall finnas på någon annat ställe än där dom bor.. ;)

Jag tycker rävar är fina men när dom käkar upp mina höns så blir jag sur. ;)

Vi kommer att se mer och mer motstånd i framtiden. Nu är det bara några få län som har problem. Men vargen sprider sig söderut och samtidigt verkar det vara så att fler och fler folk skaffar får. Så det kommer inte bara att vara på jaktsidorna som debatten kommer att föras på i framtiden.

Kolla bara på trådarna om räv och grävling på hönssidorna. Många föreslår vapen som den enda lösningen.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: 1997 -2007
« Svar #37 skrivet: 21 jul-08 kl 07:08 »
Det är nog inte så många som vill utrota vargen igentligen. Men många tyckar att den skall finnas på någon annat ställe än där dom bor.. ;)

Jag tycker rävar är fina men när dom käkar upp mina höns så blir jag sur. ;)

Vi kommer att se mer och mer motstånd i framtiden. Nu är det bara några få län som har problem. Men vargen sprider sig söderut och samtidigt verkar det vara så att fler och fler folk skaffar får. Så det kommer inte bara att vara på jaktsidorna som debatten kommer att föras på i framtiden.

Kolla bara på trådarna om räv och grävling på hönssidorna. Många föreslår vapen som den enda lösningen.

Mitt i prick!! Som vargen sprider sig idag så kommer snart debatten om den att svänga för fler och fler kommer att bli drabbade av den på ett eller annat vis.Lösningen är ju inte att sluta jaga med hund eller skaffa sig mindre med djur eller inga alls bara för att vargen ska få vara ifred.Liksom att vi får finna oss i att vargen är här för att stanna så får den finna sig i att få lite"mothugg".Som jag i tidigare inlägg på andra trådar sagt så tycker jag inte den ska utrotas men den bör börja jagas inom vissa gränser.

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: 1997 -2007
« Svar #38 skrivet: 21 jul-08 kl 08:45 »
Liksom att vi får finna oss i att vargen är här för att stanna så får den finna sig i att få lite"mothugg".Som jag i tidigare inlägg på andra trådar sagt så tycker jag inte den ska utrotas men den bör börja jagas inom vissa gränser.

Ja alltså.. Jag kan väl hålla med i princip. Men det finns runt 150 vargar i Sverige/Norge. Är det någon som pratar eller påstår om en varg invasion? Om så vore, då skulle "mothugg" och jagas inom vissa gränser vara i rätt ordning kanske.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: 1997 -2007
« Svar #39 skrivet: 21 jul-08 kl 10:05 »
Ja alltså.. Jag kan väl hålla med i princip. Men det finns runt 150 vargar i Sverige/Norge. Är det någon som pratar eller påstår om en varg invasion? Om så vore, då skulle "mothugg" och jagas inom vissa gränser vara i rätt ordning kanske.


Den största delen av den svenska vargstammen finns ju i Värmland och Dalarna,där man räknar med att ca 70%håller till,det blir rätt många inom ett"litet"område med tanke på hur stort ett vargrevir är.Det är där man också borde sätta in åtgärder såsom licensjakt.Än så länge är ju inte populationen söderut så stor att den tål annan jakt än skyddsjakt.Det egentliga problemet är ju att det är så många på liten yta,hade man haft 180 vargar utspritt över hela landet så hade man nog inte märkt värst mycket av dom för platsbrist är det ju inte precis.

mr

  • Inlägg: 53
    • Bohuslän
SV: 1997 -2007
« Svar #40 skrivet: 21 jul-08 kl 14:16 »
En liten fråga mitt i tråden... Varför sprider sig vargen mest söder ut och inte norr?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 1997 -2007
« Svar #41 skrivet: 21 jul-08 kl 18:11 »
En liten fråga mitt i tråden... Varför sprider sig vargen mest söder ut och inte norr?
För dom kommer norr ifrån och där dog dom. ;)

När maten minskar så går dom åt det håll där det finns mera mat.
Vilket det gör på dom ställena där dom inte har varit.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: 1997 -2007
« Svar #42 skrivet: 21 jul-08 kl 23:17 »
En liten fråga mitt i tråden... Varför sprider sig vargen mest söder ut och inte norr?

Skulle tro att det beror på att vi inte har några samer i söder ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 2 användare
peterm, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser