Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagom aktiv mindre ras!?  (läst 27284 gånger)

Fraggel

  • Inlägg: 28
    • Västmanland
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #20 skrivet: 11 okt-08 kl 20:54 »
På din beskrivning så skule jag vilja rekommendera den spanska vattenhunden, aqua de perro español.
Kanske kan bli i största laget, men en fantastisk familjehund. Smidig o snabb, lätt att lära, fäller minimalt (du kan ju välja att ha den helt nerklippt aller med lång päls, de blir då som rastaflätor)

På perroklubben.se kan du hitta mer om rasen.

Hoppas du hittar den hund som passar dig!
Lycka till!

Mvh Jenny

bor med sambo, 1 fd innekatt, 47 får, 4 hästar och 1 vallhund (under utbildning) på en vacker gård mitt i skogen intill en sjö

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #21 skrivet: 11 okt-08 kl 21:15 »
Västgötaspets måste bli tipset! Mycket will-to-please åtminstone i vår rare Elvis. Dessutom drar de inte in smuts. Det är faktiskt sant, på något vis lyckas han, trots ett liv i lera och bland djur, inte dra in någon smuts som våra andra två jyckar gör kilovis.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #22 skrivet: 11 okt-08 kl 21:50 »
Soleskog, tycker det stämmer väldigt bra på Isländsk fårhund också ;)
Ja, det finns mnga trevliga hundraser. Men framförallt är det individen som gör det.
Bra alltså om man vet vad man vill ha för egenskaper först. Lyft fram dem, så får du nog mer exakta tips,

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #23 skrivet: 12 okt-08 kl 13:25 »
* Godmodig hund! Inga sociala rädslor i rasen. (dvs överlag komma överens med båda tvåbenta o fyrbenta)
* Kunna följa med på både längre cykelturer och promenader i kuperad terräng (kanske ingen engelsk bulldogg alltså)
* Ha relativt mkt will-to-please
* Fungera att tävla lydnad o agility med (ingen elitsatsning)
* Helst fälla minimalt (tyvärr vill inte den jag bor med ha pudel, annars hade mellanpudel varit given)
* Inte större än storlek "agility mediumklass"
* Frisk!!

Jag gör som ett par andra här inne har gjort och rekommenderar Jack Russell. Har mer än tio års erfarenhet av rasen. De önskemål du har om hur hunden ska vara stämmer in bra på rasen.
*Hon har inga problem med att komma överens med vare sig tvåbenta eller fyrbenta.
*Följa med på skogspromenader är inga problem. De hänger med tills du stannar. Cykelturen likaså. Vid mycket cykling på asfalt är de lätta att skydda trampdynorna på. Bara att plocka upp och sätta i cykelkorgen.
*De vill alltid vara sin ägare till lags och vill mer än gärna vara med.
*Att tävla med är inga problem. De är snabba på att lära. Har tränat både lydnad och agility och de tycker det är hur roligt som helst.
*Tiken jag har nu är strävhårig. Henne rycker/trimmar vi pälsen på så är fällningen minimal.
*Vill man inte ha den kortbenta Jack Russell terriern som jag har så finns ju Parson Russell terrier.
*FRISK: Jag har aldrig haft en hundras med mindre problem.

Rekommendation från mig:

JACK RUSSELL
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #24 skrivet: 12 okt-08 kl 13:53 »
Islandshund blir min rekommendation ;)

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #25 skrivet: 17 okt-08 kl 13:14 »
Jag har oxå en lanceshire heeler och är helnöjd en otroligt lättsam hund!
Lätt präglad, lydig, lättlärd och framför allt har lätt för att varva ner!
Den kräver inget av dig om du inte orkar en dag så tillbringar den lika gärna dagen i sängen som att den är ute på övning i fält!
Den finner sig även till rätta i att åka cykelkorg om du nu skall ut på enorma cykelturer...

Sedan finns det ju en hundras till du glömt : pudel
Den har samma egenskaper som ovanstående jycke men den fäller ingenting.
Sen må pudeln vara en tanthund men de är fantastiska hundar med oförtjänt dåligt rykte, friska är de oxå.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #26 skrivet: 17 okt-08 kl 14:25 »
ledup, h.n ville ju ha mellanpudel, men sambon inte!


ameli_h

  • Inlägg: 143
    • Östergötland
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #27 skrivet: 17 okt-08 kl 15:36 »
Måste slå ett slag för SHELTIE!!! (Shetland sheepdog)

Lagom stora att sitta i knät, tar inte alltför mycket plats i sängen.
Fäller inte jättemycket, och det blir tussar som är lätta att plocka upp. Behöver, trots pälsen, inte borstas eller badas särskilt ofta. Smutsen "rinner" av.
Arbetar, tränar, lär sig gärna, men klättrar inte på väggarna om de inte får göra något. Lättlärd.
Väldigt sällskapliga mot familjen och de närmaste, men bryr sig oftast inte så himla mycket om utomstående.
Många säger att de är väldigt skälliga, men det beror helt på hur man uppfostrat hunden. (Bara för att den är liten å söt så ska den ju inte få komma undan med vad som helst.)
Sheltiesar har många topplatser inom agility.
Finns stor variation, tre färger men mängder med nyanser, det finns de som är stora som en liten collie och de som är små som en stor dvärgspets. (Båda dessa raser har varit med och "utvecklat" sheltien.)
Cykelsemester skulle nog inte vara något problem för en sheltie, de är glada bara de får vara med. (Möjligen om hunden har tjock päls, då kan det bli varmt. Men då får man stanna oftare för vätskepaus. ;D)

Som alla hundar så blir ju den vuxna hunden vad man gör den till som valp...

Vi (maken o jag) och hans familj har totalt 4 shelties de har två tikar och vi har två hanar. En av våra hanar och en av deras tikar är kullsyskon, de andra två är inte släkt med varandra eller med de andra. Det är fyra totalt olika personligheter.
Pälsen på mina två borstar jag ordentligt kanske 1-2 ggr/år (lika ofta som jag badar dem), vid fällning borstar jag mest problemområdena (där det tovar sig: byxor, svans, haklapp). Det beror lite på hurdan päls de har också, lillkillen borstar jag i stort sett aldrig.

För att inte bara ta det positiva... Sheltiesar kan ha ögonproblem, men seriösa uppfödare kollar detta innan köpet.

Läs mer: http://www.sssk.org/
Se: http://fotografen.mine.nu/ och http://karlsdal.mine.nu (mina sidor)
Fråga: http://sheltie.ifokus.se/ och http://www.sheltieforum.se/


Lycka till med valet och köpet!!  ;D Många kramar från Jango och Rocky

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #28 skrivet: 17 okt-08 kl 22:45 »
Sheltien låter väldigt mycket som Isländsk fårhund ;) Kan vara besläktade ocks har jag hört 8)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #29 skrivet: 20 nov-08 kl 00:12 »
Västgötaspets måste bli tipset! Mycket will-to-please åtminstone i vår rare Elvis. Dessutom drar de inte in smuts. Det är faktiskt sant, på något vis lyckas han, trots ett liv i lera och bland djur, inte dra in någon smuts som våra andra två jyckar gör kilovis.


Hej jag har tänkt skaffa en Västgöta kille till min gamla blandis tik som sällskap. Men de är ju så dyra.  :'(

Hoppas tomten kommer med en. Men det är väl inte troligt.

Hur ser din ut. Brun eller grå?

 

Snoken

  • Gäst
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #30 skrivet: 05 dec-08 kl 10:16 »
Tänkte skriva ett inlägg om Parson Russelln som några rekommenderat.
Jag har en kille på dryga 5 år som förstås är världens bästa hund  ;D, MEN jag vill ändå varna för att det sker mycket försköningar kring rasen. "De är små, jättesöta och lätttlärda, och det var bara förr dom användes till grytjakt". Det skiljer otroligt mycket mellan olika linjer, uppfödare osv, men att få en lättlärd Parson är en vinstlott! Otroligt många som skaffar denna söta hund får snabbt problem med deras temperament, om man inte är kunnig, bestämd och konsekvent i sin dagliga lydnadsträning och aktivering. Väldigt många Parsons har dessutom problem med andra hundar trots envis socialträning, och när de slåss så gör de oftast det på liv och död, och det spelar ingen roll om det är mot en tax eller en rottwheiler.
När någon kommer fram till mig och min hund och säger "vilken SÖT hund, en sån skulle jag vilja ha!!" så säger jag "Nej det vill du nog inte...". Går man bara efter utseendet så ligger man nog risigt till!
Många uppfödare försöker avla bort jakten, "det var bara på stenåldern man jagade med hundar, vi lever på 2000-talet nu", och detta är alltså helt emot vad rasföreningen jobbar för. Parson Russell Terriern är en jakthund, lika mycket som en Border Collie vallar. Säkert kan man komma över en parson med lite eller ingen jaktlust, men då bidrar du även till att förändra rasen, vilket jag tycker är jättesynd. Jagar man inte medvetet med sin parson kommer man förmodligen att få problem med att den börjar jaga katter, hästar, höns eller vad som helt annat som springer. Min hund kan bli ivrig på att jaga hästar fortfarande om de springer förbi, instinkten slår på direkt och han hinner komma flera meter innan lydnaden kickar in och han kommer på att han inte får jaga häst. Han har varit nära att bli ordentligt sparkad flera gånger. Katter har han heller aldrig fått jaga, men det är nu först han börjar lära sig att låta dem vara, och då träffar han på katter ute alla dagar.
En lycklig parson kräver mycket av sin ägare; god grundlydnad och sysselsättning hela tiden. De nöjer sig inte med ett par promenader per dag, de kräver mental stimulans. Sysselsätter man inte en parson så tar de gärna hand om den saken på egen hand, och/eller blir deprimerade.
Som agilityhundar är de kanon - och då menar jag verkligen som en kanonkula! De vill gärna lära sig nya saker men iallafall jag upplever ofta att min hund bestämmer sig för att en ny sak ska utföras på ett visst sätt - hans sätt - och sen har man ett hästjobb framför sig att pränta i honom hur JAG menade. Men agility tycker jag man bara ska räkna som en hobby och inte vara det enda hunden ska sysselsättas med. Sen måste förstås aktiveringen vägas av noga, de är mycket lättstressade och blir det för mycket av det goda så kan det också slå slint.
Den lilla, söta hunden får man när den är nöjd efter en dags arbete, jakt och att få vara med överallt. Måste den stanna inne hela dagarna och bara gå koppelpromenader får man nästan helt säkert ett litet monster. Om en uppfödare bara pratar om terrierns goda, GULLIGA sidor, skulle jag dra öronen åt mig mycket snabbt. Man bör vara medveten om vad den söta förpackningen innehåller också, för att alla ska bli glada. Är det utseendet och formatet man är ute efter så bör man nog välja en lättare hund.
MEN - lyckas man så får man en väldigt härlig, rolig, lyhörd och supergo hund!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #31 skrivet: 06 dec-08 kl 17:43 »
Snoken, vilken bra beskrivning du gav ;) Fler borde nog tänka över både för- och nackdelar med "sin" ras!

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #32 skrivet: 06 dec-08 kl 20:17 »
Vår västgötaspets är grå, utan någon röd ton. Han finns på en bild här: http://blog.bondgardenovrabo.se/#home 
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #33 skrivet: 06 dec-08 kl 20:43 »
Vår västgötaspets är grå, utan någon röd ton. Han finns på en bild här: http://blog.bondgardenovrabo.se/#home 


Så fina bilder.  :D

De va ena granner hong - om jag får bräka på min syd Hallänska -nordvästskånska.

Den ser faktiskt ut precis som Peggy vår gamla hund som fanns när jag var liten.

Kossan var väldigt fin. Ska jag ha någon så ska det vara en am ko.
För mjölka? nja det verkar vara jobbigt. Möjligtvis en handmjölke ko då.

Vår veterinär är precis som den du vill ha. Jätte trevlig o snabb. Inga sköterskor. Både han o hon är veterinärer. De har själv gård med djur så det vet hur folk är med väntetider. Här kan du kolla dem.

http://www.dalagarden.com/

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #34 skrivet: 07 dec-08 kl 18:27 »
Det verkar vara en lysande veterinärpraktik.Vi har en topptrevlig distriksveterinär med smådjursmottagning här i stan, problemet är bara att de inte har röntgen etc, då måste man till "di stora". Det lutar hursomhelst åt att det är dit vi åker med vår lille Elvis ch hans ben,   som tyvärr inte är bra ännu. Värst tror jag han själv tycker att det är att inte få vara med och jobba nu, vi har sjukskrivit honom och tvingat honom att tillbringa mer tid inne i soffan=inget för en västgötaspets...
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #35 skrivet: 07 dec-08 kl 18:41 »
Det verkar vara en lysande veterinärpraktik.Vi har en topptrevlig distriksveterinär med smådjursmottagning här i stan, problemet är bara att de inte har röntgen etc, då måste man till "di stora". Det lutar hursomhelst åt att det är dit vi åker med vår lille Elvis ch hans ben,   som tyvärr inte är bra ännu. Värst tror jag han själv tycker att det är att inte få vara med och jobba nu, vi har sjukskrivit honom och tvingat honom att tillbringa mer tid inne i soffan=inget för en västgötaspets...

Stackars Elvis. Hoppas han kryar på sitt ben.

Grannen hade oxå en haltande hund. Den hade blivit trampad av en ko. Efter ett tag så tyckte husse att han haltat längre än nödvändigt. En dag fick han syn på hunden innan hunden såg honom och då gick den helt normalt. Så såg den husse och oj va halt den blev på en gång. På fel ben!!
När den insåg att den hade tagit fel ben så stannade den, funderade, glodde på husse o travade iväg med alla 4 fötterna helt normalt. Man kan inte bluffa hur som helst.  ;D

Terese

  • Inlägg: 221
  • Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #36 skrivet: 08 dec-08 kl 12:26 »
Nu har inte jag haft vår hund sen hon var valp. men jag säger bara det. En Cavalier är en helt underbar ras. Vi har en blenheim tik på 6 år. henne är det full sprutt på så fort man kommer utomhus och har lite bus för sig.. Men de dagar som jag inte har lust att gå utomhus så sover hon glatt på soffan... jag tycker inte att hon hårar sådär otroligt mycket, mer än en pudel men betydligt mindre än en schäfer som vi hade tidigare..

* Godmodig hund! Inga sociala rädslor i rasen. (dvs överlag komma överens med båda tvåbenta o fyrbenta) - ingen utav de cavalierer som jag känner har det minsta problem med detta.. deras problem skulle förmodligen vara att de är otroligt barnkära och gärna vill hälsa på allt.
* Kunna följa med på både längre cykelturer och promenader i kuperad terräng (kanske ingen engelsk bulldogg alltså) - 4 timmars prommenader i skogen älskas lika mycket som en dag i soffan.. cykla gör vår Cavaliertik också, även om det inte går så fort för cyklisten.
* Ha relativt mkt will-to-please. - detta må vara inviduellt bland alla raser, jag upplever det som att hon har mycket will-to-please och sen hon steriliserades pga inflamation så är köttbulledoft på fingrarna en väldigt stark motivation..
* Fungera att tävla lydnad o agility med (ingen elitsatsning) - Jag har inte tävlat mer än några KM, men det är inte omöjligt att få en cavalier duktig på detta, finns energin att lägga ned på det hela så kommer du väldigt långt.
* Helst fälla minimalt (tyvärr vill inte den jag bor med ha pudel, annars hade mellanpudel varit given) - Fäller lite granna gör hon ju, men kammar man regelbundet så försvinner allt hår in i kammen och det blir väldigt minimalt på kläderna. Och det är lätta hår att plocka bort ifrån kläderna då de är ganska långa strån.
* Inte större än storlek "agility mediumklass" - en mindre cavalier går dom small. Och en "normal" går som medium utan några som hälst problem att ta sig över hindren. min Tik på som sagt 6 år flyger lätt över hindren..
* Frisk!! - Hjärta och ögon är ju det som är det problematiska hos cavaliererna, men det finns många uppfödare med långa och friska linjer..

Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

lisalisa

  • Inlägg: 64
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #37 skrivet: 19 jan-09 kl 00:02 »
Ville bara hålla med om terrier, dom är väldigt speciella.
Parson o jack russel är jakt hundar o dom kräver massa motion.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #38 skrivet: 19 jan-09 kl 10:55 »
Nu var det ett tag sedan jag startade tråden, och jag har med glädje läst era utförliga svar!

Det har ännu inte blivit en till hund i familjen, men vi har bestämt oss för en lapsk vallhund. När det sedan blir av får vi se, det kryllar inte direkt av exemplar av rasen, verkar det som!


Googlade på rasen. Har du läst det här? Verkar vara en krävande hund?!

http://www.alltomhundar.com/hundforum/viewtopic.php?f=8&t=64422&start=15

bacillen

  • Inlägg: 160
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #39 skrivet: 13 feb-09 kl 13:50 »
Bra val!!
Passar era krav bra tycker jag.
Dock fäller de ton ;)
Och är ofta rätt skälliga 8)

Lycka till!!
Nobody puts baby in a corner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser