Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekonomi jordbruksfastighet?  (läst 25296 gånger)

Karlsborg

  • Gäst
Ekonomi jordbruksfastighet?
« skrivet: 13 jun-05 kl 08:55 »
Hej!

Vi har köpt en liten jordbruksfastighet och undrar vad det innebär ekonomiskt/ skattemässigt? Fördelar/ nackdelar jämfört med "vanlig" villafastighet? Är innehavaren av en jordbruksfastighet med automatik egen företagare/ skyldig att redovisa moms eller skall firma registreras? En av oss har anställning utanför hemmet och vi tar även tacksamt emot tips om mindre verksamhet för vår lilla gård!


Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Ekonomi jordbruksfastighet?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-05 kl 20:14 »
Jag tror mig veta att du med automatik blir ett eget företag vid förvärv av jordbruksfastighet och att detta innebär att du också kan dra av samtliga utgifter du har för gården (allt från reparationer till verktyg). Nyttjar du något även privat så förmånsbeskattas detta men det kan ju ändå löna sig. Även resor till och från jordbruksfastigheten (om du ej är bosatt på fastigheten) är avdragsgilla.
Så, bokför alla utgifter och spara kvittona (skall sparas i tio år, tror jag) och så deklarerar ni dem i särskild bilaga för näringsverksamhet.

Önskar er all lycka, är själv på väg ut på landet efter allt för många år i en fågelholk i sta´n. Ni är lyckligt lottade!:)
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

BuDDHa

  • Gäst
Re:Ekonomi jordbruksfastighet?
« Svar #2 skrivet: 03 aug-05 kl 11:08 »
oj.. prata med en revisor på till exempel lantmännen revision så kan dom förklara bättre än oss här, det finns massor att tänka på när man äger en jordbruksfastighet.. glöm inte etableringsbidraget..!

RiverCottage

  • Inlägg: 224
    • Halland
Re:Ekonomi jordbruksfastighet?
« Svar #3 skrivet: 12 aug-05 kl 14:56 »
Du blir inte per automatik en "egen företagare" bara för att du köper en fastighet som är jordbruksreggad.
Du måste även ansöka om att få fakturera ( Typ F-skatt).

Om du inte gör detta utan nöjer dig med att ha ett lantbruksfastighet utan F-skatt, så finns det mängder med små fördelar.. Tillexempel, normalvillan ute på landet måste söka tillstånd om de vill bygga ett hönshus större än 10kvadrat... Du däremot som bestitter en Lantbruksfastighet får bygga ut alla byggnader (utom den egna bostaden) utan särskillt byggnadslov, om det behövs för "lantbruket"

----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Ekonomi jordbruksfastighet?
« Svar #4 skrivet: 18 sep-05 kl 18:46 »
Jag har med anledning av kommande köp av jordbruksfastighet pratat med skatteverket och de meddelade att F-skattebevis endast krävs då du planerar att driva verksamhet på gården. Om du bara ska ha den som fritidshus krävs det endast att du momsregistrerar dig (den enskilda firman som per automatik bildas då du köper gården). Denna registrering kostar ingenting men du kan sedan, som nämnts ovan, dra av de prylar du köper eller resor du gör till gården (dock ej till själva bostadshuset vilket ju kan vara en tolkningsfråga för den samvetsgranne).

Lycka till, än en gång!

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Jan M Hedlund

  • Gäst
Re:Ekonomi jordbruksfastighet?
« Svar #5 skrivet: 20 sep-05 kl 18:17 »
Titta på Jordbruksverkets hemsida om bidrag, kanske kan du få någon form av bidrag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser