Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Berner sennenhund - vad arbetar er hund med? (samt liknande raser)  (läst 1437 gånger)

Lottiz

  • Gäst
Hej,

Jag är nyfiken på vad folk i allmänhet låter sina Berner Sennenhundar arbeta praktiskt med. Bernern är ju inte bara en lugn gårdshund utan faktiskt en redig arbetskarl. Jag har hört nog om hur lugn, stillsam, snäll, familjevänlig, icke-krävande bernern är, nu vill jag höra allt de duger till!

Min hund är bara 1 år, men här kommer lite tankar kring:

* Han arbetar i hemmet. Stänger lådor och kylskåp, tänder och släcker lampor, ska snart läras apportering av praktiska föremål som man "plötsligt behöver".

* Han ska snart röntag. I så fall är det han som drar hem matkassar, jordsäckar och annat från affären. Kanske tjäna lite småslantar på torget som barn-drag. Klövjeväska och dragkärra för allt som är tungt.

* Han spårar och söker. Än så länge har vi bara sök efter föremål och människa, men jobbar på spår samt sök efter föremål, människa och djur. Han är i sitt esse här, letar oerhört länge och metodiskt.

Inte så mycket arbete som det skulle kunna vara, eller som han skulle önska. Men mer är ju på väg och han är en ung kille än så länge.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 3 användare
javill, von tratt, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser