Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så äppelkärnor  (läst 36117 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Så äppelkärnor
« Svar #40 skrivet: 16 mar-17 kl 13:45 »
Ja, i Blekinge lär det vara för sent detta året.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Så äppelkärnor
« Svar #41 skrivet: 16 mar-17 kl 14:25 »
Hittade den här gamla tråden och väcker upp den igen. Jag har hittat ett ställe med fullt av små vildapel ca 40 cm höga och tänkte att jag skulle kunna ympa in favoritäpplena på dem.
Därför undrar jag nu om det är försent att ta ympgrenar från mina äppelträd så jag kan ympa redan i vår?
Du kan väl testa att ta ett par stycken så vet du till nästa gång  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Så äppelkärnor
« Svar #42 skrivet: 16 mar-17 kl 23:07 »
Jag tänker att det kanske funkar att direkt ympa fortfarande Du har inte mycket att förlora.

Jag har ympat om ett prydnadsäpple med en massa olika sorter. Det är tredje säsongen nu så lite kvar innan jag vet hur det blir. Men några ympar tog sig aldrig. Det är ställen jag absolut vill ha grenar på. Men jag har inte kommit loss att hämta på träden jag vill ha ris ifrån föränn nu. Så jag hämtar kvistar i Helsingborg imorgon och ympar in dem på söndag i Göteborg.  Det är lite sent och lite lång tid. Men det är ändå värt ett försök. Om inte annat så spetsar man tekniken.

Som sagt....kör!

Mvh
Magnus

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Så äppelkärnor
« Svar #43 skrivet: 19 mar-17 kl 07:16 »
Här finns en liten film om hur man förökar grundstammar. Snart skall jag klippa mitt första skott. :-)
https://youtu.be/gn9nzWr9Q1w
Tanken är snabbare än handen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 2 användare
Jona d, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser