Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dansk- svensk gårdshund  (läst 2704 gånger)

Annafia

  • Inlägg: 22
    • Dalarna
Dansk- svensk gårdshund
« skrivet: 09 apr-08 kl 20:29 »
Hej

Har börjat få upp ögonen för den dansk- svenska gårdshunden och undrar om det finns någon här som har erfarenhet av denna ras?
Uppvuxen på landet, i ett antis- hem, kunde inte komma därifrån och till stan fort nog. Nu är jag äntligen tillbaka på landet igen! ;)

javill

  • Inlägg: 11391
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Dansk- svensk gårdshund
« Svar #1 skrivet: 09 apr-08 kl 22:12 »
Jag har lite grann. Jag lånade en av min dåvarande pojkväns familj och tränade agility med. Det var en herrans massa år sedan och rasen var inte godkänd då och kallades skånsk terrier. I alla fall så är det en tuff hund med mycket motor. Lättlärd och pigg på det mesta, superb råttfångare. Det jag minns speciellt med den hunden var att han var lite frusen så han sov alltid i sängen under täcket.  ::) ;) Jag gillar verkligen rasen och ser bara en nackdel och det är att den fäller och håren letar sig in överallt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Annafia

  • Inlägg: 22
    • Dalarna
SV: Dansk- svensk gårdshund
« Svar #2 skrivet: 10 apr-08 kl 17:21 »
Har redan en hund som hårar en massa så jag är van.  ;D
Uppvuxen på landet, i ett antis- hem, kunde inte komma därifrån och till stan fort nog. Nu är jag äntligen tillbaka på landet igen! ;)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Dansk- svensk gårdshund
« Svar #3 skrivet: 11 apr-08 kl 10:58 »
Har en bekant som har en och de är överförtjusta i honom. Tycker han är fantastisk på alla sätt. Trevlig, glad, lättlärd osv. Alldeles lagom. Har själv varit lite sugen på en, men ska nog vänta lite med fler hundar. Har fyra redan.

Lena A

  • Inlägg: 1598
SV: Dansk- svensk gårdshund
« Svar #4 skrivet: 11 apr-08 kl 16:41 »
Det verkar vara en jättetrevlig hund. Hur är den med andra djur på gården, ex. hönor/ankor, katter, kaniner, får, getter?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Dansk- svensk gårdshund
« Svar #5 skrivet: 11 apr-08 kl 18:48 »
Min bekant säger att hennes funkar bra, hon har höns, katter o får. Men som alltid måste man vänja dom vid sina blivande kompisar från början. Det är ju lättast då. De kan ju ha vissa jaktinstinkter har jag hört.
Finns säkert de som är jobbiga i tonåren också. Finns ju inom de flesta raser.

javill

  • Inlägg: 11391
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Dansk- svensk gårdshund
« Svar #6 skrivet: 12 apr-08 kl 10:33 »
Min erfarenhet är att det fungerar bra. Man får helt enkelt lära valpen vad som gäller med de olika djuren. Att tänka på är att det är mycket hund i liten kropp. Den behöver veta vem som är ledaren i flocken.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare
GE202, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser