Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tångbröd  (läst 3584 gånger)

Baldrick

  • Gäst
Tångbröd
« skrivet: 13 feb-05 kl 21:46 »
Jag bor i Bohuslän där tångbröd av alla de olika slag är väldigt  vanligt - men också dyrt, eftersom inte en kotte (så vitt jag vet) kommer ihåg hur det tillverkas. Dessutom tycks det ha blivit något av en delikatess...

Det finns hur många recept som helst. Jag hade en gång en arbetskamrat som hade en hel kokbok full med endast olika typer av tångbröd, men jag hann aldrig få en kopia/avskrift eftersom min förfrågan glömdes bort och hon flyttade.  Är det någon här som råkar ha ett recept på lager? Kankse ett boktips?

Re:Tångbröd
« Svar #1 skrivet: 19 feb-05 kl 22:54 »
Jag har ingen erfarenhet av tångbröd, men borde inte bara va att ta och mala ner lite tång i något annat recept du gillar :P.

Hittade detta receptet som jag inte prövat men som låter gott i alla fall.

1 l kokande vatten
2dl krossade bovete
2dl hela linfrön
5dl vetekli
5dl grahamsmjöl
1msk ättiksprit
salt, honung, fänkål
2dl kok och mald tång
1 paket jäst (50g)
1,5 l vetemjöl

Dag 1: Slå vattet över allt utom jäst och vetemjöl och låt stå över natten.

Dag 2: Rör ner tång, jäst och vetemjöl. Baka ut till limpor som får jästa på plåt. Pensla med ljummet vatten och grädda i 180 grader i ca 1 timme.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare
von tratt, chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser