Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Garva vilda pälsskinn tips tack!  (läst 1618 gånger)

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Garva vilda pälsskinn tips tack!
« skrivet: 25 nov-07 kl 23:14 »
Hejsan!
Jag har provat att garva tre baggpungar och ett litet lammskinn samt ett mårdskinn i te och därefter fettgarvat/fettat in dem.
 Ena baggpungen uringarvade och fettgarvade jag med avocado och äggula och olivolja... har behövt återfetta den då den kännts lite torr. De två senare skinnen är ännu inte klara utan fettgarvas just nu, dock utan hjärna som huvudingrediens och tran eller ister...
>Frågan är kan man betäckna det som fettgarvat om man tar äggulor, vatten, olivolja och något lite såpa och fettar in skinnen med? Finns det en risk att skinnen inte är helt igenom garvade? Hur länge ska de ligga i te om mán garvar i det? Lär innehålla ungefär 20% garvämnen. Började med svagt te och spädde på med starkare. Skinnen låg i ungefär 2 dygn...
Nu börjar mårdskinnet tappa lite av pälsstråna... och jag vill behålla dem kvar. Hur ska jag göra för att de ska sitta kvar?
Är det någon mer som provat att garva med någon alternativ metod till traditionellt krom eller bark och alungarvning?
Vill gärna höra hur det gått och hur ni gjorde!

Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser