Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alpacka  (läst 11089 gånger)

Lusa

  • Gäst
Alpacka
« skrivet: 09 jan-05 kl 14:36 »
     .
« Senast ändrad: 22 jul-06 kl 12:29 av Lusa »

lantarbetarn

  • Gäst
Re:Alpacka
« Svar #1 skrivet: 29 jan-05 kl 23:21 »
Hallå, det var lantarbetarn här igen, alpacas har jag lite info om; bodde ett halvår i USA och en gård i närheten hade alpaca som de sålde ull ifrån, har en brochyr sparad därifrån.
Har själv undrat om det finns nån i Sverige som föder upp alpaca, men har inte letat ännu.  
Hur kommer det sig att du har frågor om ämnet?
Häls. Nisse, Oskarshamn

Lusa

  • Gäst
Re:Alpacka
« Svar #2 skrivet: 31 jan-05 kl 19:30 »
Jo det finns uppfödare i Sverige!
Jag sökte och hittade en jättebra sida
http:/ /www.alpacka.se
Dom har alpackor till försäljning och uthyrning (även hingst) samt kurser man kan gå om man vill lära sej om dessa
« Senast ändrad: 22 jul-06 kl 12:30 av Lusa »

Purr

  • Inlägg: 20
    • Småland
Re:Alpacka
« Svar #3 skrivet: 31 jan-05 kl 22:25 »
Det finns minst två mej veterligen uppfödare av alpacka i Sverige. En finns uppåt landet (jag bor i småland) och en i Höör. (Tydligen en i Österleden också) Jag har varit inne på alpacka-linjen i flera år och har även besökt uppfödningen i Höör. Ett helt fantastiskt ställe. Dom har allt från Emu, jak kameler...ja allt till alpacka och lama. Vi var i en stor inhängnad med en hel flock av alpackas och lamor runt oss. Anledningen till att jag inte tog med mig allihopa är att en alpacka är ganska dyr (för min ekonomi iallafall) och man måste ha minst två.
Det finns däremot en korsning mellan alpacka och lama som är lite billigare. Lama är också billigare.

Alpacka är fantastiska djur. Om jag får råd så ska jag köpa ett par. Jag funderar på att köpa lama  för det är lite mer användning för den men mitt hjärta ligger hos alpackan.


Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Alpacka
« Svar #4 skrivet: 20 mar-05 kl 15:40 »
Så kul att se fler intresserade av alpacka. Jag har "precis" upptäckt djuret och är jättenyfiken. Har kollat lite på nätet och hittade även denna sida: http://www.lima.nu/
Vet någon vad det är för prisklasser på dem? Hur många finns det i Sverige? Vad kan man ha dem till förutom ullen?
/Lili

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Alpacka
« Svar #5 skrivet: 21 mar-05 kl 01:27 »
När jag pratade med en alpacka-uppfödare för några år sedan var priset 15.000:- - 30.000:-.

Det är möjligt att priset sjunkit lite nu när de funnits i Sverige längre tid.

Härliga djur men tyvärr alldeles för dyra för min ekonomi.
Får hålla mig till får och angorakaniner.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Alpacka
« Svar #6 skrivet: 01 nov-05 kl 09:42 »
Är det någon som vet om det går att valla Alpackor, om de är invallade förståss? Är de lika flockdjur som fåren?

peter

  • Gäst
Re:Alpacka
« Svar #7 skrivet: 01 nov-05 kl 10:55 »
undrar om det inte finns en alpacka ägare i hälsingland som även har en gårdsbutik med alpacke saker tex garn tröjor mm

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Alpacka
« Svar #8 skrivet: 01 nov-05 kl 11:21 »
 På:
www.alpacka.nu
kan man läsa om alpackorna i Hälsingland.
Jag har varit där och tittat, underbart söta och ljuvlig ull!
 Men tyvärr alldeles för dyra :'(
15000 och uppåt för en hingst och 45000 och uppåt för ett sto.
                    Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Korova Moloko

  • Inlägg: 27
    • Närke
    • Mitt bageri
Re:Alpacka
« Svar #9 skrivet: 03 nov-05 kl 19:44 »
Det var en artikel i Lantbruksmagasinet nr 11 -2005 om Alpacka. Inte så mycket fakta som man inte kan hitta på nätet, men jag tyckte det var kul.

Vissa partier verkade dock vara rätt och slätt kopierade från en hemsida som jag läste senare, men det kanske var en tillfällighet.

Desirée

  • Gäst
Re:Alpacka
« Svar #10 skrivet: 04 nov-05 kl 14:43 »
Jag skulle gått på kursen i skåne nu i höstas men fick tyvärr förhinder. Siktar på våren. Har blivit lite såld på alpackor, men som sagt ...  det är lite dyrt. De är inte heller bra att ha tillsammans med får. Alpackor har en hörna där de alltid utför sina behov. På så vis får de väldigt sällan parasiter, som fåren kan få. Ullen är såååååååååå mjuk jämfört med fårull. Säljer förövrigt stickat i alpacka om någon är intresserad. Har en tröja som är direkt från peru, helt i alpacka, storlek L.
 

Desirée

  • Gäst
Re:Alpacka
« Svar #11 skrivet: 04 nov-05 kl 14:44 »
Vad hette stället i Höör?

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Alpacka
« Svar #12 skrivet: 10 nov-05 kl 11:31 »
Ville bara tipsa om att det finns en artikel om alpackor utanför Simrishamn i nr 44 av Allers. Ingen fakta eller så... mest för skojs skull...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Ullrika

  • Inlägg: 88
    • Västerbotten
Re:Alpacka
« Svar #13 skrivet: 10 nov-05 kl 23:25 »
Hej.

Jag bor i Umeå och använder nu garn från alpacka som kommer från djur i Lycksele trakten men jag vet inte riktigt var. Finns intresse kan jag kolla det.

Ulrika
Har bjurholmshöns och värmlandsfår.

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:Alpacka
« Svar #14 skrivet: 11 nov-05 kl 10:40 »
okej nu är det två till salu i älvsbyn igen.
kolla senaste numret av "land" för telnr.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Alpacka
« Svar #15 skrivet: 11 feb-07 kl 20:07 »
Efter att ha sett alpacka på Mila-mässan i Malmö är jag så förälskad! Om man kunde få råd någon gång, bara...
Kaninuppfödare och pelargontant.

ledup

  • Inlägg: 331
Re:Alpacka
« Svar #16 skrivet: 18 mar-07 kl 21:17 »
Skillnaden på alpacka och lama:

Laman är lättare att lära och mer lik en häst (avlad för att bära/dra=ett arbetande djur)

Alpackan är avlad för pälsen och mer likt ett får till sättet (man skulle kunna säga att den är dummare eller mindre samarbets villig)

ledup

  • Inlägg: 331
Re:Alpacka
« Svar #17 skrivet: 18 mar-07 kl 21:20 »
http://www.hejdeholm.se/ säljer både alpackor och lama (skåne)

örna

  • Inlägg: 67
Re:Alpacka
« Svar #18 skrivet: 18 mar-07 kl 21:28 »
Var bara tvungen att svara på den här tråden... Jag har ingen aning om lamor eller alpackor i sverige men träffade på en hel del i NZ.
Vi var och wwoofade på 2 olika gårdar med lamaor och alpackor där! Den ena var lite mer bondgård och hade djuren för att leva på, det andra stället hade helt enkelt ett tjugotal djur för skojs skull :) Där bodde de på err halft berg och i trädgården, fungerade utmärkt som gräsklippare! Denna familj hade inte så jättebra staket till sina djur så de rymde med jämna mellanrum, men som de sa: laman är ett flockdjur och kommer tillbaka när de känner för det!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Alpacka
« Svar #19 skrivet: 19 mar-07 kl 18:09 »
Är det någon som vet om det går att valla Alpackor, om de är invallade förståss? Är de lika flockdjur som fåren?
Jag har också besökt en alpackagård, denna i Kanada.  Hjälpte till att klippa dem en dag, och förutom att de fick en gammal strumpa över nosen för att inte spy på oss, betedde de sig väldigt likt får, inklusive en som råkade komma på fel sida stängslet och sen av ren stress inte kunde se grinden och komma tillbaka... :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Alpacka
« Svar #20 skrivet: 19 mar-07 kl 18:11 »
Lusa, kul tråd det här, men Ditt första inlägg sätter myror i huvet på mig...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

long_gone

  • Inlägg: 24
  • Permakultur, takk og pris!
    • Norge
    • Parkens Grøde
Re:Alpacka
« Svar #21 skrivet: 10 maj-07 kl 19:20 »
fins det nån där ute som har alpaca eller lamor och inte  andvänder sig av ullen???
 spinner själv och är väldigt nyfiken på nya material!!
hate is not the solution
love shall bring the (r)evolution

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Alpacka
« Svar #22 skrivet: 27 okt-11 kl 20:23 »
Jag har idag varit inne på den underbara internetbokhandeln Adlibris & kollat böcker. Jag har haft riktigit svårt att bestämma mig vilka böcker jag ska ta & beställa, men bra priser på dom flesta böcker.

Beställt böcker om Alpackor & Lamor där ifrån. Det är 4 st.böcker på engelska.

En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser