Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sälja på marknad?  (läst 9701 gånger)

mommo

  • Inlägg: 36
sälja på marknad?
« skrivet: 19 dec-04 kl 09:32 »
är det nån som har nån erfarenhet av att sälja saker på marknader?
jag funderar på om det ger några pengar.
med saker menar jag saker som jag kan tillverka själv såsom smycken, kläder, hundhalsband,träslevar,sylt och så mycket mer.
min dröm är att flytta ut i skogen och bo billigt och enkelt och där jag kan odla och föda upp djur för husbehov.
men det kommer ju alltid räkningar och avbetalningar på lån så nån inkomst måste jag ju ha.
vet nån om hur reglerna är för att sälja på olika marknader?
jag vill ha ett jobb där jag kan bestämma över mig själv ;D
kanske det finns nån med liknande tankar?
jag har nämligen inget körkort än ....... ;)
festivaler kan man ju också sälja på.
mommo
andas, smek katten och värm fötterna under hunden+nybryggt kaffe = en perfekt morgon!

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:sälja på marknad?
« Svar #1 skrivet: 19 dec-04 kl 11:12 »
Vad gäller regelverk, så borde väl kommunen eller biblioteket (infoexperter!)  kunna hjälpa dig?

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

vårlök

  • Inlägg: 75
Re:sälja på marknad?
« Svar #2 skrivet: 06 feb-05 kl 17:04 »
Hejsan! Jag säljer konsthantverk (eget) på specialmässor runt om i södra delen av landet. Efter några år startade jag enskild firma för att kunna sälja på fler ställen ( vissa kräver att man registrerar moms) och i större omfattning. Det kostar ju olika mycket att stå på dessa marknader, och så går en hel del bort i moms (om man har företag) och skatt, så det gäller att sätta priserna rätt från början, annars kan det bli förlust, och det är ju inte riktigt meningen. Skatta måste man göra i vilket fall som helst, har man inget företag registrarar man sin försäljning på en extra blankett (inkomst av hobbyverksamhet) när man deklarerar.
Lycka till med försäljningen!!
PS! Det är roligt att stå på marknader och träffa på en massa glada människor, och ett bra sätt att träffa likasinnade!
Alternativare i startgroparna

Haga-Agnes

  • Inlägg: 6
  • Man är inte äldre än man känner sig :)
Re:sälja på marknad?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-05 kl 13:23 »
När det gäller exempelvis loppis så går man efter "lagen om tillfällig försäljning" som innebär att man får stå två timmar och sen flytta 50 meter (aldrig nån som kollar). Varje ort har några platser där lagen inte gäller och där man måste betala, det vet polisen, men i övrigt är det gratis. Om du säljer egna prylar, eller köpta sådana som du uppger som egna (ärvda eller liknande) så kan du redovisa på K8-blankett ihop med din deklaration. Du beskattas men inte förrän du sålt för över 100000 (hundratusen) kronor. Prylar som man hittar i soprum brukar gå bra och man kan även köpa s.k. "skräplådor" billigt på auktioner.
Tjo flöjt! :D

backstugan

  • Inlägg: 129
    • Småland
    • Avkopplad.se
Re:sälja på marknad?
« Svar #4 skrivet: 23 maj-05 kl 16:45 »
Vet någon vad som gäller för tex försäljning av hemgjord sylt? Kan jag koka upp en laddning sylt hemma i köket och sälja den på en marknad?
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:sälja på marknad?
« Svar #5 skrivet: 26 maj-05 kl 00:02 »
När det gäller försäljning av livsmedel borde den lokala miljö-
och hälspvårdsinspektören eller motsvarande kunna ge besked om vad som krävs.
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser