Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor  (läst 20950 gånger)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« skrivet: 29 sep-07 kl 17:07 »
Tråden för mopeder och motorcyklar inkl cyklar med hjälpmotor

http://www.twike.com/

http://www.ecoprofile.se/1200_481_Twike.htm



« Senast ändrad: 29 sep-07 kl 17:16 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #1 skrivet: 30 sep-07 kl 19:07 »
En sådan vill jag ha, absolut!


Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #3 skrivet: 01 okt-07 kl 17:03 »
Du kör glatt och laddar dina  batterier billigt, kanske till och med med egen producerad el. Sen skall batterierna förr eller senare bytas, och DÅ kanske det inte är lika roligt och billigt längre... :(

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #4 skrivet: 01 okt-07 kl 17:43 »
Avtog entusiasmen så snart,Tompa?
Men du håller dej iallafall varm genom att trampa,
det kan bli svårt med värmen i elbilar om vintern annars.  ;D
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #5 skrivet: 01 okt-07 kl 21:46 »
Ofta anges bara laddkostnad per mil i olika annonser med eldrivna två och trehjulingar. Det blir en fantastiskt billig driftskostnad så länge man inte behöver byta batterier. Det är ofta så jag tänker själv när det gäller alla mina idéer om eldrift. Kronor per mil och laddning
Men hur många mil räcker dessa batterier och vad kostar nya?


'






 
« Senast ändrad: 01 okt-07 kl 21:47 av Tompaiuppsala »

Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #6 skrivet: 04 okt-07 kl 17:58 »
El-bike:
Men roligt verkar de vara med el-bike!
 Lite farligt kanske, men de är det alltid för en pionjär.





Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #7 skrivet: 04 okt-07 kl 18:20 »
Jag tror mer på två hjul i fram och ett bak, det blir lätt som Mr Bean-filmerna annars.
Såg ju kul ut, men det blir nog inte poppis om många börjar susa ljudlöst i +50 knyck på gångbanorna.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #8 skrivet: 04 okt-07 kl 18:33 »
en två eller tre hjul fram eller bak. Bara att byta ett ut ett hjul mot ett med navmotor så har du din elcykel.

endast fantasin och plånboken sättre gränser för var man skulle kunnda tillverka där  :D

http://www.electro-mobile.se/navmotor.htm

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #9 skrivet: 04 okt-07 kl 18:43 »
Det var en bra länk Tompa, för en överkomlig penning är det fritt fram att experimentera..
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #10 skrivet: 15 okt-07 kl 17:01 »
Green machine

Ännu en Green Machine

NBC om Green Machine




PS.
Ja de mesta verkar finnas på ”Youtube”! Många ettor och nollor lagrade är det.
 Om de finns någon minnesbegränsning i deras servrar eller om vi har med en äkta evighetsmaskin att göra återstår nog att se.

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #11 skrivet: 16 okt-07 kl 00:06 »
Ja det mesta verkar finnas och det mesta som är intressant i dessa sammanhang länkar du också till. Det tackar vi för.
« Senast ändrad: 16 okt-07 kl 00:07 av Tompaiuppsala »

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #12 skrivet: 16 okt-07 kl 13:53 »
Så här ska min elcykel se ut. Eftersom jag inte är någon konstnär ser det ut att vara tre olika fordon, men det är det inte.  :D
Den här cykeln ska klara hela sommarhalvåret utan uppladdning.

Vingarna är inte avsedda att flyga med, de ska bara ge plats för solceller och karossen har dels till uppgift att ge lågt luftmotstånd, men den ska också dölja benen så att det inte syns att jag struntar i plikten att trampa (cykling är bara för amatörer :D). Stjärtfenan ska också göra att jag syns bättre i trafiken (full med lysdioder åt alla håll och solceller uppåt).


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #13 skrivet: 16 okt-07 kl 14:26 »
Snygg 3-plansskiss, Zigge!
Ser ut som en korsning mellan F-1:a och rymdfärja.
Men vingarna passar inte på vägar och gångbanor,
dom är för svåra att se för medtrafikanter och en ovan förare kan missbedöma bredden och t ex skada fotgängare.
Ett frågetecken också för sidvindskänsligheten.
« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 01:56 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #14 skrivet: 16 okt-07 kl 18:34 »
Tror zeke har en viktig poäng där, men så vitt jag vet finns inga tydliga regler för dessa saker så som det finns för bilar och motorcyklar. Tror sunt förnuft skulle gälla vid en rättsprövning.

Man kan bygga av mjuka material och göra så att de utstickande delarna lossnar eller fjädrar undan vid slag/krock. Mjuka radier är också en god idé. Att följa normerna för bil och MC är ett tips. Om Zigge menar allvar med skapelsen (bra tänkt förutom säkerhetsproblemen) rekomenderar jag SFRO bygghandbok (för hembyggnad av motorfordon)

Förresten, om man nöjer sig med 15 km/h kan man hävda att ett eldrivet fordon är en elektrisk rullstol och en sådan är i övrigt att betrakta som cykel. Med andra ord BEHÖVER inte Zigge vara med och trampa själv så länge det inte går fortare än 15km/h.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #15 skrivet: 17 okt-07 kl 01:14 »
Det här är 100 % seriöst.  :D

Vingarna ska jag bygga av något lätt material, kanske skumplast (Zotefoams) och de ska gå att vika in under fordonet så att det tar sig in genom dörrar. Stjärtfenan ska gå att tippa i sidled av samma anledning. Det där med säkerheten för fotgängare ska jag tänka på.

I fram ska fordonet ha ett bärhandtag så att den går att dra som en resväska på hjul uppför trappor. På handtaget ska finnas knappar som får motorn att gå i låg fart både framåt och bakåt, annars blir den för tung att släpa, uppför och nedför. Batterierna sätter jag bakom bakaxeln så att tyngdpunkten hamnar så långt bak som möjligt.

SFRO har jag funderat på, men det första exemplaret blir en cykel, då kan jag testköra den när jag vill.  :D


Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #16 skrivet: 17 okt-07 kl 16:58 »
Green Machine II
   Insider reportaget      




…Tillbaka till elcykeln:
Undrar just vad en elcykel drar för effekt(watt) vid 15 km/h, i genomsnitt? Vore bra att veta som jämförelsesiffra.



Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #18 skrivet: 17 okt-07 kl 17:31 »
En cykel kräver ca: 50 watt vid 15 km/h.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #19 skrivet: 17 okt-07 kl 18:02 »
Jag hade tidigare en elektrisk cykel av kinesisk tillverkning. Den gick c:a 20 km/t på plan väg med mig 75 kg. Motorn i hjulnavet var på 200W om jag minns rätt. 3 batterier seriekopplade=36 V och c:a 8 Ah gick väl ungefär 4-5 mil.

36x8=288Wh till helt urladdat

50 km kör man på 2,5 timme med 20 km/t. Då blir det drygt 100 W som ett medelvärde.  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser