Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fredagkväll-bak  (läst 5836 gånger)

aino

  • Inlägg: 130
Fredagkväll-bak
« skrivet: 28 sep-07 kl 13:26 »
Nu blev jag såå sugen på att baka!  ;D

Vad kan man svänga ihop en fredagkväll efter jobbet? Tips? Inspiration?

/aino


Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #1 skrivet: 28 sep-07 kl 13:33 »
Bagels med philadelphia och lax, flamm-kuchen med crème fraiche och bacontärningar, quiche, muffins med oliver o dyl, fyllda smördegsbakelser med svamp t ex. Det skulle jag också kunna tänka mig om jag inte skulle iväg på försenad kräftskiva ikväll.

aino

  • Inlägg: 130
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #2 skrivet: 28 sep-07 kl 16:39 »
Snubblade över det här receptet (http://www.expressen.se/mat/recept/efterratter/1.859160/hallon-och-jordgubbspizza)som verkar intressant och lagom ansträngande

Hallon- och jordgubbspizza
INGREDIENSER
25 g jäst
1 msk honung
3 dl vatten, fingervarmt
1/2 kg vetemjöl special
3/4 msk salt

Fyllning:
1-1 1/2 liter jordgubbar och hallon
100 g vit choklad

Till garnering:
florsocker
citronmeliss
SÅ GÖR DU
1. Lös upp jäst och honung i hälften av vattnet. Lägg mjöl och salt i en stor skål och gör en grop i mitten. Tillsätt jästblandningen och blanda. Tillsätt resten av vattnet och knåda till en smidig deg. Var noga med knådningen, rulla, tryck och vik! Är degen kladdig ta lite mer mjöl. Låt jäsa under bakduk i 40 minuter.
2. Ta upp degen och knåda igen. Dela den i 2 delar och kavla ut dem tunt i fyrkanter eller rundlar. Fördela bären och riv till sist över den vita chokladen. Grädda pizzorna på 225° i ca 7-8 minuter.
Tips!
Byt ut jordgubbarna mot blåbär och gör en drottningpizza.
Pizzan är god som den är men kan också serveras med glass eller grädde.

Bullaremor

  • Inlägg: 29
    • -
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #3 skrivet: 05 okt-07 kl 07:39 »
Bagels med philadelphia och lax, flamm-kuchen med crème fraiche och bacontärningar, quiche, muffins med oliver o dyl, fyllda smördegsbakelser med svamp t ex. Det skulle jag också kunna tänka mig om jag inte skulle iväg på försenad kräftskiva ikväll.

Flamm-kuchen med crème fraiche och bacontärningar...... !!! Går det att få recept?

Agneta

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #4 skrivet: 05 okt-07 kl 07:51 »
Flamm-kuchen med crème fraiche och bacontärningar...... !!! Går det att få recept?

Agneta

Här kommer receptet. Vi har inte testat alla lyxvarianter. Men den med råriven potatis är t ex väldigt god och mättande.

Deg till tre Flammkuchen:
400 g mjöl
4 msk olja
1-2 krm salt
2 dl vatten
Allt blandas. Degen ska vara ganska fast. Om den är för fast, tillsätt mera vatten eller olja. Oljan gör det lättare att kavla ut degen. Kavla ut mkt tunt och lägg på bakplåtspapper på plåt.
Fyllning:Stek bacon/skinktärningar och lägg undan. Stek ca 1/2 hackad lök (glasig, inte brun) per Flammkuchen. Blanda löken med crème fraîche, kanske 1,5 dl per Flammkuchen, och muskot. Jag brukar göra det magrare genom att blanda i sur grädde. Men gräddfil har fel konsistens. Det finns väl lätt-crème fraîche i Sverige, antar jag. Bred lök-gräddblandningen över Flammkuchen.
I standardreceptet (som är väl så gott) strör man sen bara över bacontärningarna, droppar över lite olja och sätter in plåten i så het ugn som möjligt ca 10-12 minuter.
Variationer (utgå från lök-gräddblandningen):
- Vegetariskt med purjo och riven ost.
- Alpvariant med skinka/bacon och riven emmentaler.
- Sydfranskt med tomat, skinka/bacon, skivad svamp.
- Nizzavariant med tomat och tonfisk
- Skandinaviskt med rökt lax och gräslök.
- På bönders vis med råriven potatis och skinka/bacon.
- Atlantisk variant med jakobsmusslor och räkor
- Heidis Flammkuchen: Getfärskost och tomater. Jodelei!
- 5 ostsorter och gräslök

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #5 skrivet: 05 okt-07 kl 12:04 »
En riktig pizza sitter alltid bra på fredag kvällen:

Häll lite ljummen vatten i botten på bunken, smula ner lite jäst, häll i en rejäl skvätt olivolja o salt.Fyl på med mjöl till lagom deg o jäs.

Baka ut pizzan med bara händerna på en plåt. Smeta på krossade tomater, pressad vitlök, lufttorkad skinka, några körsbärstomat halvor och lite gorgonzola eller pesto o så ös på med mozzrella!

I ugn på full värme 10min-en kvart, har ni ugn med pizza funktion kan man nästan drömma sig bort till Italien...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #6 skrivet: 05 okt-07 kl 18:30 »
Håller som bäst på att baka, tar bara en liten paus..
I ugnen gräddas som bäst en choklad-kladd-kaka, färdigbakade småfranska med solrosfrön, sesamfrön och pumpafrön jäser på plåtar. Deg till oliv-fetaost-bröd jäser i bunken... Så nu har jag en liten paus mellan varven för att kolla på alternativ...

froggis

  • Inlägg: 20
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #7 skrivet: 10 nov-07 kl 16:05 »
Oliv-fetaost-brödet, har du någe resept på det ?, det lät ju supergott ! Halloumi är en ko,får och get ost som man steker i olivolja och den tror jag kan vara perfekt som pålägg!

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #8 skrivet: 10 nov-07 kl 19:33 »
Jag brukar göra en vanlig ljus bröddeg på en halv liter vätska. Lite mer olja (oliv om man vill) än vanligt. Degen får jäsa en gång och sen trycker jag ut den så mycket det går på en plåt. Den får jäsa en stund och så lite matolja på, sen små bitar av fetaost och oliver i skivor (jag gillar egentligen inte oliver, men här är de ett måste. Sen är det bara att trycka fast osten och oliverna med händerna och till sist trycka gropar i degen med fingarna. (rakt ner så det blir som ett månlandskap) Vill man så kan man krydda med någon örtkrydda. ca 225 ° ugn i kanske 20 - 30 min (jag brukar tyvärr inte titta så noga på klockan när jag bakar bröd)

Sen är det bara att skära i rutor och äta... mums. Jättebra att ha med till jobbet till en soppa eller sallad.

Om du vill ha några mängder så meddela mig så kan jag försöka kolla det nästa gång bakar...

froggis

  • Inlägg: 20
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #9 skrivet: 11 nov-07 kl 14:43 »
Om du har lust får du gärna skriva ner bröd receptet, men annars kan jag prova något jag har hemma. Vad menar du med gropar? Ska de vara bredvid osten och oliverna eller är det de som ska vara i groparna. Känner mej förvirrad. ::) Och ska man pensla på oljan på helabrödet innan ugnen, eller häller man lite som man tycker?
Verkar ju super gott. Kul att man gjorde på hela plåten :)

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #10 skrivet: 15 nov-07 kl 16:31 »
Till en fredagskväll när man är sugen på att baka men lite trött tycker jag kalljästa frallor till lördagsfrukosten är lagom. Jättesmidigt.

Kall degvätska, blanda som vanligt men istället för första jäsningen bakar man ut frallor och lägger på plåt. Täck med bakduk och ställ in i kylen över natten (ca 12 timmar). Sov gott. På morgonen tar man fram plåten och ställer den på spisen när man slår på ugnen. Då hinner ytan på frallorna bli lite varmare innan man sätter inte plåten i ugnen.

Nybakade frallor till frukost är lyx!!

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

tulipan

  • Inlägg: 124
  • Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #11 skrivet: 23 nov-07 kl 21:15 »
Till en fredagskväll när man är sugen på att baka men lite trött tycker jag kalljästa frallor till lördagsfrukosten är lagom. Jättesmidigt.

Kall degvätska, blanda som vanligt men istället för första jäsningen bakar man ut frallor och lägger på plåt. Täck med bakduk och ställ in i kylen över natten (ca 12 timmar). Sov gott. På morgonen tar man fram plåten och ställer den på spisen när man slår på ugnen. Då hinner ytan på frallorna bli lite varmare innan man sätter inte plåten i ugnen.

Nybakade frallor till frukost är lyx!!

/Anneli


Kan man få receptet på det där. Kall jäst? hmm.. vi som inte är så inne på det där med kalljäst osv så kan du väl berätta hur man gör då... har juh bara lärt mig proceduren om bullabaket med rumstemperet osv osv 37 grader bla bla bla
För det där med nygräddade fraller lät fan i mig gott.... DOM vill jag göra..''please vill ha receptet ;-)

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #12 skrivet: 27 dec-07 kl 13:05 »
Hej tulipan!

Ledsen att det dröjt, men här kommer lite info om kalljäsning och recept.
Vilken deg som helst med jäst kan sättas som vanligt och kalljäsas. Det enda man måste tänka på är att inte ljumma degvätskan, utan alltså blanda jästen i kall vätska. När degen är färdigbearbetad bakas den ut direkt, dvs det blir bara en lång jäsning istället för att jäsa dels i bunken och dels när degen är utbakad.

Här kommer recept på 12 frukostfrallor, lagom för en plåt i kylen ;)
50 g jäst
3 dl kallt vatten
2 msk olja
1 tsk salt
ca 9 dl vetemjöl/mjölblandning efter smak

Gör som vanligt, dvs lös upp jästen i vatten och tillsätt resten inkl mjölet. Arbeta degen smidig. Baka ut till bullar och lägg på plåt och lägg över bakduk. Ställ i kylen och jäs ca 12 timmar.
Ta ut bullarna och sätt på ugnen på 225-250 grader. Då hinner bullarna bli lite uppvärmda så att inte ytan är kall när plåten sätts in i ugnen. Grädda mitt i ugnen ca 12 min.

Lycka till!

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

tulipan

  • Inlägg: 124
  • Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #13 skrivet: 24 jan-08 kl 16:58 »
Hustigern.. tack ska du ha. Trodde det var någon speciell kall jäst du pratade om :-P det där ska jag verkligen testa... härlig lördags morgon frukost:-)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #14 skrivet: 24 jan-08 kl 17:14 »
Hur får man in en bakplåt i kylen egentligen?

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #15 skrivet: 25 jan-08 kl 11:37 »
Bra fråga...  ::)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

majapiraya

  • Inlägg: 82
    • Norrbotten
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #16 skrivet: 25 jan-08 kl 13:14 »
Hur man får plats?? ? Enkelt i ett kylskåp som ekar    ;D
Annars får man möblerera litegrand, stuva om så man får jämnhöga prylar brevid varandra, så kan plåten ligga ovanpå.....
Vad gör man inte för färska morgonfrallor   :P
Bryt upp, bryt upp, den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr....Karin Boye

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #17 skrivet: 26 jan-08 kl 13:00 »
Har ett kylskåp med en dörr som inte går att öppna helt...  :-\
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #18 skrivet: 28 jan-08 kl 09:03 »
Hur får man in en bakplåt i kylen egentligen?

Här lyckas jag aldrig med det, utan brukar ställa in plåten i jordkällaren istället. Fungerar fint större delen av året!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

majapiraya

  • Inlägg: 82
    • Norrbotten
Re:Fredagkväll-bak
« Svar #19 skrivet: 28 jan-08 kl 10:34 »
Har ett kylskåp med en dörr som inte går att öppna helt...  :-\
Då var det värre med den saken. Har du inte tillgång till jordkällare, får du ställa plåten på kylig plats, Vindstrapp...annat??
Bryt upp, bryt upp, den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr....Karin Boye


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Be, Ingela Haapala

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser