Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spartips!  (läst 22616 gånger)

skruvmejsel

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #20 skrivet: 15 feb-07 kl 23:11 »
puttar upp tråden lite...kom igen ös på med era spartips, allt möjligt!

Cedala

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #21 skrivet: 17 feb-07 kl 22:25 »
Hej!

Jag skrev detta i en annan tråd, men det är värt att upprepas!!

Dammsugarpåsar: pilla upp "linningen" och töm. Häfta sedan ihop den igen. Funkar MINST 10 ggr på raken!

Cedala.

skruvmejsel

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #22 skrivet: 18 feb-07 kl 18:54 »
Hej!

Jag skrev detta i en annan tråd, men det är värt att upprepas!!

Dammsugarpåsar: pilla upp "linningen" och töm. Häfta sedan ihop den igen. Funkar MINST 10 ggr på raken!

Cedala.

den va ju gammal... ;)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Spartips!
« Svar #23 skrivet: 18 feb-07 kl 19:30 »

Dammsugarpåsar: pilla upp "linningen" och töm. Häfta sedan ihop den igen. Funkar MINST 10 ggr på raken!


Menar du undersidan eller däruppe vid öppningen?

Morran

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #24 skrivet: 19 feb-07 kl 08:41 »
Undersidan är bäst, på de flesta påsar i alla fall, eftersom den kan rullas ihop lite före häftandet.
« Senast ändrad: 19 feb-07 kl 09:22 av Morran »

Skogshäxan

  • Inlägg: 64
  • Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
Re:Spartips!
« Svar #25 skrivet: 19 feb-07 kl 09:18 »
 ;)Frosta av frysen ofta och använd lågenergilampor, kolla de "små" utgifterna, typ fika på stan mm, godis och glass.

Använd inte kreditkort, betala kontant.

Baka eget bröd, här kan man tjäna mycket pengar.

Spara alla 10-kronor i kruka el dyl, bra till semestern och kan ge ganska mycket.

Må väl.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Spartips!
« Svar #26 skrivet: 19 feb-07 kl 12:49 »
Gör så mycket eget du bara kan. Odla egen mat, gör egna kläder (nya tyger på sybehörsaffären är dyrt, gamla tyger och garner på secondhandaffären är billigt...och roligt!) tillverka egna leksaker till barnen osv.

Skippa halvfabrikaten i maten. Fruktyoughurt är skitdyrt (och äckelsött), naturell youghurt med en klick hemkokt sylt i är både godare och billigare.
Frostiesflingor är både dyrt och onyttigt, havregrynsgröt med lite mosad frukt (från egna trädgården, om möjligt) och mjölk är grejer, det!

Låna så lite pengar som möjligt, köp kontant om du har möjlighet, precis som Skogshäxan skriver.

Välj dina utgifter - och stå för dom! Känn dej inte tvingad att lönearbeta 60 timmar i veckan bara för att ha råd med saker du egentligen inte behöver. Måste du jobba så mycket för att klara livhanken för dej och din familj, gör då det, och stå för det.

El är dyrt. Leta rätt på en skrotcontainer och släng i följande 3 elslukande saker där: Elektriska element, varmvattenberedare och elspis.

Och...
...containerdyk...om du klarar av att gå därifrån med rak rygg bärandes på ditt gratisfynd :P ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

tänk_positivt

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #27 skrivet: 17 sep-07 kl 15:46 »
puttar upp.
kom igen, fler spartips har ni väl i skjortärmarna?

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re:Spartips!
« Svar #28 skrivet: 20 sep-07 kl 17:57 »
Kolla den här tråden som undertecknad startade en gång. Här finns massor med bra spartips.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=29;action=display;threadid=2541;start=msg8480#msg8480
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
Re:Spartips!
« Svar #29 skrivet: 25 sep-07 kl 21:53 »
En sak som har gjort att vi har sparat mycket pengar varje månad är att månadsplanera mat och storhandla 1 gång imånaden sedan kompleterar man med råvaror 1 gång i veckan sen..
Vi har som sagt fått ner matkontot med många hundralappar..

Den enda naktdelen är att det är FRUKTANSVÄRT TRÅKIGT att komma på maträtter man vill ha om fyra veckor... menmen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Spartips!
« Svar #30 skrivet: 25 sep-07 kl 23:09 »
När vi förr hade hemkörning av maten från ICA så skrev jag matlista där det inte var bestämt när man skulle äta varje rätt. Då åt vi spontant det vi har sugna på just då av det vi hade. Handlade var 14:e dag. Håller med, att slaviskt följa en matlista var urtrist.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Spartips!
« Svar #31 skrivet: 26 sep-07 kl 06:53 »
En sak som har gjort att vi har sparat mycket pengar varje månad är att månadsplanera mat och storhandla 1 gång imånaden sedan kompleterar man med råvaror 1 gång i veckan sen..
Vi har som sagt fått ner matkontot med många hundralappar..

Den enda naktdelen är att det är FRUKTANSVÄRT TRÅKIGT att komma på maträtter man vill ha om fyra veckor... menmen


Ja, och så måste man ha ett jättestort kylskåp, för att inta tala om frys. Sen blir det ju lite trassligt om det händer något oförutsett som gör att man inte hinner/vill äta vissa saker. Kan bli ett visst svinn då, men det är klart att om frysen är tillräckligt stor så...

Dessutom skulle jag inte ha lust att skriva upp ingredienser till fyra veckors måltider på en inköpslista, i varje fall tror jag inte att det blir särskilt inspirerad mat då. Men det är förstås bra att ha pasta och mjöl i huset så det räcker. Fast om man ändå kompletterar varje vecka... För min del tror jag inte att det skulle vara särskilt meningsfullt, men det kan ju vara för att jag inte tenderar till spontanköp av saker vi inte behöver.

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
Re:Spartips!
« Svar #32 skrivet: 26 sep-07 kl 08:04 »
Jag säger inte att det är roligt :P

Jag säger bara att det är ekonomiskt.. för om man gör så här så och följer det så undviker man spontanköpen och man undviker att köpa det man är "sugen på"

Men visst.. det blir 10-12 rätter som man blandar om och om igen.. rätt trist.. jag har tröttnat på ris nu då vi har varit dumma nog att köpa billiga rissorter..
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Eulalia

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #33 skrivet: 26 sep-07 kl 08:10 »
.....8<....
Dessutom skulle jag inte ha lust att skriva upp ingredienser till fyra veckors måltider på en inköpslista, i varje fall tror jag inte att det blir särskilt inspirerad mat då. Men det är förstås bra att ha pasta och mjöl i huset så det räcker. Fast om man ändå kompletterar varje vecka... För min del tror jag inte att det skulle vara särskilt meningsfullt, men det kan ju vara för att jag inte tenderar till spontanköp av saker vi inte behöver.

...jag kan lova att man inte är särskilt inspirerad , de dagar man kommer hem trött o utsliten från jobbet, alla fågelungar piper högljutt om "hungrig" & "vad ska vi äta" & "jag måste dra snart"
Man öppnar skafferi, frys o kylskåp, och endast ketchup och andra trista tillbehör blickar tillbaka på en..  ::)

Att då i all hast inspirera sig till att smälla ihop en måltid, och springa ner o impulshandla är övermänskligt och idiotiskt ur ekonomisk synvinkel..

När jag storhandlar så har jag en baslista, som inte är klart definerad och utstakad i menyer, utan i grova drag innehåller basvarorna
kött&fisk
frukt&grönt
torrvaror
hygien
mejeri&extra

i en viss fördelning,  o sen tar jag det som har bra pris, storpack, eller som jag plötsligt i affären får en ide om att jag vill laga till.
När väl skafferierna är fyllda är det mycket enklare att bli inspirerad, och så finns det massor med kul kokböcker och mattrådar att ta till hjälp. :)
« Senast ändrad: 26 sep-07 kl 08:16 av Eulalia »

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Re:Spartips!
« Svar #34 skrivet: 01 okt-07 kl 20:29 »
Själv har jag startat en sajt som just ägnar sig åt spartips.
Välkommen att regga er där!

http://levabilligt.se

sannah

  • Inlägg: 126
    • -
Re:Spartips!
« Svar #35 skrivet: 06 dec-07 kl 11:56 »
vet inte om det här räknas som ett spartips eg, men min mamma har en spargris där hon lägger lite pengar varje vecka. ok, kanske inte så orginellt, MEN grejen är att den här spargrisen inte går att öppna!  ;D  de sparar för att kunna åka till liseberg nästa gång e är iväg med husvagnen. bra tips om man vill spara till något specielt utan att pengarna går åt iaf


carlie

  • Gäst
SV: Spartips!
« Svar #36 skrivet: 26 feb-08 kl 11:35 »
om man vill unna sig något gott så kan man ju göra knäck istället för att köpa godis.

Om man e riktigt "ekonomisk" så kan man ju också vika toapappret en extra gång ;D

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
SV: Spartips!
« Svar #37 skrivet: 01 mar-08 kl 13:05 »
Jag kollar alltid i livsmedelsaffärerna efter varor som är nersatta pga kort datum. En del affärer säljer med 30% rabatt andra till halva priset.

Just nu kör jag en snålmånad då jag försöker använda det som finns i skafferi och frys så att man inte bara "fyndar" utan även använder.

Nu när jag bor i eget så kan man kontrollera utgifterna mer. Jag har sophämtning 1 gång per månad, sopsorterar och komposterar så det blir absolut lägsta sopavgiften.

Lotus

  • Inlägg: 822
    • Ångermanland
SV: Spartips!
« Svar #38 skrivet: 19 mar-08 kl 15:17 »
Rolig tråd!

Har inte läst hela och vet således inte om mitt spartips finns med. Fick lite rys när jag läste tygbinda och tänkte då tipsa om menskopp.

Kan beställas från http://www.mkopp.se/shop/

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
SV: Spartips!
« Svar #39 skrivet: 26 mar-08 kl 09:40 »
Odla skott av ärter och solrosor, dyra i affären men lätta att göra själv. Så får man i sig lite nyttigt grönt innan man kan skörda i trädgården.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser