Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen ost  (läst 25792 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Egen ost
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:25 »
Carina
 On 29 Nov, 2000 - 09:34
--------------------------------------------------------------------------------
Jag skulle för första gången prova att göra egen ost i somras.

Hade färsk, opastöriserad och ohomogeniserad mjölk från Rödkulla.
Tillsatte ostlöpe. Den ystade sig och jag skar isär ostmassan och hällde av vasslan i omgångar.
Lade ostmassan i en ostpress och lät den stå framme under natten. Vände osten några gånger i ostpressen. Lät den sedan ligga inlindad i linneduk som byttes varje dag när jag vände på osten i kylskåpet.

Ett par månader senare skulle osten smakas av, den hade surnat och smakade vidrigt.
Tråkigt efter allt jobb!

Vad gjorde jag för fel?
Var rumstemperaturen (ca 22-23 grader) för varm så den började jäsa redan första dygnet?

Blir väldigt tacksam för råd och synpunkter!
 
Boel
 Må 25 Mars, 2002 - 21:22
--------------------------------------------------------------------------------
När man läser ett ostrecept kan man tro att det är en rent teknisk procedur, eller någon sorts krånglig matlagning. Att göra ost handlar egentligen om att bli kompis med, och styra de "goda" mikroorganismerna, framför allt mjölksyrabakterier (filmjölksbakterier). Med hjälp av t.ex. temperatur och vattenhalt får vi mjölksyrabakterierna att trivas och föröka sig i lagom takt.
Vi har förändrat mycket i vår miljö - även den naturliga mikrofloran. Förr i tiden kunde man ysta på opastöriserad mjölk och vara ganska säker på att den redan från början innehöll en rik flora som dominerades av goda mjölksyrabakterier. Nuförtiden är mjölken oftast mycket fattigare på bakterier och det är inte sällan oönskade bakterier som dominerar. Det är därför inte säkert att följa ett gammalt recept på opastöriserad ost utan kunskap.
Du bör tillsätta mjölksyrabakterier (t.ex. nygjord filmjölk). Det kallas för syrakultur, startkultur eller syraväckare.
Felet med din ost var troligen att mjölksyrabakterierna inte funnits i tillräckligt antal och inte hunnit föröka sig och andra oönskade mikroorganismer har fått övertag istället. Om mjölken var "pur-färsk" så måste man dessutom ta hänsyn till att i princip inga mikroorganismer kan tillväxa i mjölken den första halvtimmen (mjölken har ett inbyggt immunförsvar). En annan liten detalj är att det är bra att vänta något dygn till innan du lägger osten i kylskåpet, (men det var inte det som var det stora felet).
Ge inte upp!
Det finns en förening som heter Sveriges Gårdsmejerister som ordnar kurser även för "hemmaystare".
Syrad färskost och Feta-ost är de enklaste att börja med, men en riktig lagrad hårdost är såklart varje självhushållares guldklimp.
 
Carina
 Ti 26 Mars, 2002 - 10:54
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

I höstas gjorde jag ett nytt försök med hårdost.
Denna gången en större på 40 liter opastöriserad mjölk. Två stora skillnader gjorde jag mot tidigare gånger. Dels värmde jag vasslan lite i taget efter att osten ystat sig så att vasslan fick en temperatur på 40 grader. Sen lät jag den ligga framme i rumstemperatur i ca en vecka innan jag saltade den och stoppade in den i kylen för lagring.
Osten luktade jättegott, såg fin ut och alla som åt av den tyckte den var jättegod, utom jag. Jag tyckte eftersmaken blev lite för skarp. Men andra tyckte inte det utan åt upp den med glädje, så jag är nöjd ändå.

Kanske ska prova med färskost istället. Om den blir mildare i smaken.
 
Kia
 Ti 26 Mars, 2002 - 21:41
--------------------------------------------------------------------------------
hej Boel,vet du var kan man köpa syrakultur? jag har ganska nyligen blivit lycklig ägare till tre getter och vill prova att göra lite ost till husbehov, läste ett recept där man använde opastöriserad mjölk som värmdes lite till knappt 40 grader, jag undrar bara om det inte blir rena bakteriehärden om man bara värmer lite sådär, ärdet inte bättre att använda den som den är?
Hälsningar Kia
 
Susanne
 Må 26 Maj, 2003 - 13:55
--------------------------------------------------------------------------------
Jag bor i stan, men vill gärna prova på att göra egen ost. Kan man göra ost på mjölk man köper i affären? I såna fall villken fetthalt? Kan man använda köpefil som syrakultur?
När man vill göra egen yoghurt, kan man använda köpeyoghurt som bas och köpemjölk? Jag har provgjort egen yoghurt med produkter från affären, men det blev mögel uppe på ytan? Kan jag peta bort det och använda yoghurten ändå?
Vad blir skillnaden på egna mejeriproduker och färdigköpta, ( ost och yoghurt ) tex pris och smak?
 
Carina
 Ti 27 Maj, 2003 - 09:38
--------------------------------------------------------------------------------
Jag tror inte att det är så bra att peta bort möglet och använda yoghurten ändå. Anledningen till att yoghurten möglade kan vara att du använde pastöriserad mjölk. Då är de goda bakterier som annars bildar själva yoghurtkulturen döda och det är onyttiga bakterier som fått fäste istället. Men det borde gå att göra yoghurt, fil, ost, osv på pastöriserad mjölk om man tillsätter den rätta bakteriekulturen och ger den rätt förutsättningar att utvecklas.
 
Boel
 On 11 Jun, 2003 - 22:14
--------------------------------------------------------------------------------
Ost ska krylla av bakterier!, men av rätt sort.
Eftervärmning när man gör hårdost ska inte gå över 39grader (håll dig till 38 om termometern inte är väldigt exakt). Vid 40grader dör filmjölksbakterierna. Ska du eftervärma till 40grader eller mer måste du använda syrakultur av yoghurt ochså (den trivs vid 40-50grader).
Nygjord ost ska innehålla levande goda bakterier annars blir det fritt fram för äckelbakterier.
Om möglet på yoghurten kom innan yoghurten började bli gammal så kan det bero på att den inte var tillräckligt sur. Syrningen hade inte lyckats. Mögel på mjölkprodukter bildar inte toxiner (gifter) i större mängd och därför kan man ta bort det och äta resten, men en misslyckad syrning kan innebära att oönskade bakterier fått fäste ochså.
Hampe - hårdostar kräva en hel del vändningar för att bli bra. Gör färskost så behöver du inte vända alls! Det går bra att pressa grynpipiga hårdostar utan press genom att ha den i fuktig, varm luft istället (t.ex. en övertäckt balja med varmt vatten i botten och ostarna i formarna på ett galler ovanför), men vända dem måste du likväl.
Mjukare ostsorter vänds inte lika ofta som hårdostarna.
Kul att ni gillar hemystning!
Hälsningar till alla
från Boel
 
Boel
 On 11 Jun, 2003 - 22:22
--------------------------------------------------------------------------------
Susanne-
fetare mjölk är lättare att ysta på, yoghurt och fil blir krämigare och det blir mer smak.
Den stora fördelen med hemgjord fil och yoghurt är att du får helt färska produkter som kryllar av nyttiga bakterier (köpegrejerna kan vara ganska döda efter en tids kylförvaring).
Att göra egen ost är en upplevelse, och din ost blir aldrig som någon annans. Använder du mjölk direkt från en gård får det du tillverkar en prägel av vad djuren ätit och vilka växter som finns just där osv.
Hälsn. Boel
 

ika

  • Gäst
Re:Egen ost
« Svar #1 skrivet: 17 okt-03 kl 17:09 »
En osttyp man som nybörjare kan lyckas med är det vi i Österbotten kallar bondost. Man värmer mjölk och tillsätter ostlöpe enligt anvisningarna på flaskan. Sedan tar man till vara ostmassan, pressar ut lite vätska (dock inte för mycket, då blir bondosten torr) och plattar ut den i en ugnsform. Salta lite ovanpå och grädda ganska högt uppe i het ugn tills osten fått lite färg. Osten måste ätas ganska snabbt, inom några dagar. Jag har för mig att man kan frysa den också, vill minnas att mamma har gjort det.

Jag är uppvuxen på en ekologisk bondgård med mjölkproduktion, och mamma brukade använda svag råmjölk till bondost. Det går även bra att använda vanlig mjölk, jag tror att butiksmjölk fungerar också. Här är det ju inte fråga om att odla rätt sorts bakterier.
Osten kan inte hyvlas som hårdost och fungerar kanske inte så bra som smörgåspålägg. Vi brukar äta den i bitar som den är, ibland har vi slängt på överbliven bonmdost i småbitar på pizza, blandat med vanlig hårdost. Man kan skära i kuber och ha i salladen...
Det här borde vara samma ost som den man i Västerbotten äter med hjortronsylt till kaffet.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Egen ost
« Svar #2 skrivet: 25 jul-17 kl 22:51 »
Hej har letat på alla sidor utan att hitta bra start kitt för att kunna göra ost är det ingen som vet var man kan hitta startkit på svenska sidor ?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Egen ost
« Svar #3 skrivet: 25 jul-17 kl 23:08 »

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Egen ost
« Svar #5 skrivet: 26 jul-17 kl 19:27 »
ostlabbet.se

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Egen ost
« Svar #6 skrivet: 27 jul-17 kl 09:20 »
Ostlabbet finns inte längre så man kommer åt det. Står bara att de ska starta ny butik. Man kan läsa deras blogg men det är allt

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Egen ost
« Svar #7 skrivet: 28 jul-17 kl 14:49 »
http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/osteri-og-mejeri-7c1.html

Den här då ;) sen finns det ju många fler utländska sidor och så kemikalia.se såklart

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Egen ost
« Svar #8 skrivet: 30 jul-17 kl 17:04 »
Nu är jag långt ifrån någon expert men jag har kommit långt på följande utrustning.

Gryta 12 l
Termometer
Hålslev
Trådsil
2 st 3 liters hinkar
   Samma sort och storlek
   Gör massa ca6-8 mm
   Hål i den ena. Den andra
   Använder du som press      genom att fylla den med lämplig mängd vatten.
Ungsgaller
Långpanna

Löpe kan du köpa på apoteket. Lämplig docerare till löpet är en spruta modell halvstor.




/Daniel
« Senast ändrad: 30 jul-17 kl 21:19 av bladhis »

 

NisBro

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Egen ost
« Svar #9 skrivet: 16 okt-18 kl 06:00 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 2 användare
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser