Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hösvans  (läst 10492 gånger)

louise

  • Gäst
hösvans
« skrivet: 04 jun-07 kl 10:34 »
Vad har man en hösvans till?

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:hösvans
« Svar #1 skrivet: 04 jun-07 kl 17:18 »
Redskap för att samla ihop och transporterar hö. Ett slags "jättehögaffel" som sätts bak i traktorns hydraularmar. De jag sett har också haft en "överkäke" som håller fast höet när man lyfter upp svansen från marken. Överkäken sköter sig själv helt mekaniskt. När man sänker ner hösvansen till marken gapar den. När man lyfter upp för att åka iväg stänger den. Man backar helt enkelt exempelvis i en sträng tills det är fullt, lyfter upp, åker hem sänker ner och kör fram. Höet ligger nu (förhoppningsvis) i en någorlunda samlad hög för vidaretransport in i ngn lämplig byggnad.

En mycket enkel apparat. Det som kan hända är väl diverse sprickor i stommen och ev avbrutna pinnar i gaffeln om man lyckas köra ner den i marken lite våldsamt. Minns att de användes i min barndom för korta transporter mellan åker och gård. Låg eller kanske mycket låg kapacitet med dagens mått mätt, men formodligen en enkel och billig lösning om man ska köra in små mängder hö och har kort transportsträcka.  

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:hösvans
« Svar #2 skrivet: 04 jun-07 kl 18:45 »
Hej!

Förutom ovanstående kan man transportera halmbalar etc.

Jag har lagt en skiva över pinnarna och transporterat diverse grejer, eftersom jag då saknade traktorkärra.

Använde min vid höskörden som räfsa, backade ihop höet till högar, som sedan kördes in.

Ett redskap som är mycket användbart.

Edgar

Jonas R

  • Inlägg: 29
    • Bossgården
Re:hösvans
« Svar #3 skrivet: 04 jun-07 kl 22:49 »
Förutom att köra hö är den utmärkt till att köra ihop ris i högar för att elda. Ett favoritredskap som kan rekomenderas!

Jonas.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Re:hösvans
« Svar #4 skrivet: 04 jun-07 kl 23:21 »
Verkar vara något för mig, ingen som har en bild på en så man kanske kan bygga en? Att försöka få tag på en begagnad känns svårt.

/Bladhis

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:hösvans
« Svar #5 skrivet: 04 jun-07 kl 23:49 »
Verkar vara något för mig, ingen som har en bild på en så man kanske kan bygga en? Att försöka få tag på en begagnad känns svårt.

/Bladhis

Pröva med en annons på lantbruksnet (gratis), blocket, eller här. Skulle gissa att det står ganska många hösvansar i ladorna ute i landet.

louise

  • Gäst
Re:hösvans
« Svar #6 skrivet: 05 jun-07 kl 00:17 »
Det ligger en hösvans här i grannskogen som hörde till min gård innan vi delade den. Tänkte tigga till mig den... Men finns det hösvansar för häst? Hälften av redskapen som är slängda runt här är till häst och jag vet inte hur jag ska se skillnad riktigt. Nån koppling till nån sorts kraftuttag på den ser jag inte tycker jag.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:hösvans
« Svar #7 skrivet: 05 jun-07 kl 01:10 »
Den ska bara kopplas till lyftarmarna på traktorn. inte till något kraftuttag. Kan inte tänka mig att det finns till häst. När jag var barn körde vi med nåt liknande fast tvärtom. Tror det kallades släpräfsa. Inte helt säker. Redskapet drogs av en häst och hade pinnarna vända framåt. När man fått ihop tillräckligt mycket hö i räfsan drog man den till hässjan, där lossade man på en spärr som satt i handtaget, lyfte till lite i handtaget så pinnarna hakade i lite i marken. Räfsan lyftes då över höet och pinnarna släpades över och la sig bakåt. Sen fick man med hjälp av spärren och handtaget fortsätta pinnarnas rotation tills de pekade framåt igen. Hoppas att det blev någorlunda begriplgt och att jag minns handhavandet rätt. Jag var som sagt bara en liten grabb och det är över 40 år sen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:hösvans
« Svar #8 skrivet: 05 jun-07 kl 10:55 »
Jag provar med att länka till en hösvansannons,

www.blaborsen.se/asp/soegning/detail2.asp?sekt=2&rub=121&annonceid=5057628
« Senast ändrad: 05 jun-07 kl 10:55 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

  • Gäst
Re:hösvans
« Svar #9 skrivet: 05 jun-07 kl 22:53 »
Det kan ju helt klart vara en släpräfsa jag har hittat. Pinnarna är mycket kortare än på en hösvans. Är det nån ledtråd? Å den ska fästas i en ring, ser inte ut att vara nåt man får på en lyftarm.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:hösvans
« Svar #10 skrivet: 05 jun-07 kl 23:16 »
I mitt minne är nog pinnarna ca 110 cm långa. Handtaget med spärren jag pratade om sitter bakom stommen. På samma axel som pinnarna är fästade sitter det nåt liknande ett kugghjul som en spärr hakar i. Den är sen kopplad via ett stag till ett mindre handtag, ungefär som handbromsen på en cykel. När man drar i det mindre handtaget släpper spärren och man kan föra lyfthandtaget uppåt eller neråt tills man låter spärren haka i "kugghjulet". Jag skulle kunna åka bort till syrran nån dag och titta om det står kvar nån i nån av bodarna och i så fall kontrollera att min beskrivning är rätt. Och även fota den då.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

louise

  • Gäst
Re:hösvans
« Svar #11 skrivet: 05 jun-07 kl 23:41 »
Hm.. De här pinnarna är max en halvmeter. Några kugghjul finns det inte. Jag kanske har hittat ett sån som man tar bort sten med? Vad de nu kan heta.. Fast det finns ju en "klo" att fälla ner över det man samlar ihop på pinnarna, ungefär som på en hösvans. Tyvärr har jag ingen kamera, annars hade vi ju löst det här mycket fortare!
« Senast ändrad: 05 jun-07 kl 23:43 av Lollo »

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:hösvans
« Svar #12 skrivet: 06 jun-07 kl 00:04 »
Skulle man kunna tänka sig att det är nån sorts stubbrivare kanske? Hur grova är pinnarna ungefär? Ett 40 år gammalt minne från en grabb på 5-6 år kan ju spela en spratt också. Ungefär som att hö nådde upp till axlarna när man var liten men nu når det bara till knäna ungefär.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:hösvans
« Svar #13 skrivet: 06 jun-07 kl 09:16 »
Hej!

I Ulrics länkar finns bilder på diverse maskiner, bl a släpräfsor.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=73;action=display;threadid=19729

Edgar

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:hösvans
« Svar #14 skrivet: 06 jun-07 kl 10:04 »
Bilden på sid 15 verkar vara en sån släpräfsa som jag menar. På nästa sida finns en skiss på mekanikens uppbyggnad med spärren och handtaget. Enligt handhavandebeskrivningen så minns jag alltså inte helt 100% rätt, men ändock väldigt nära. Det är helt klart en sån jag beskriver.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:hösvans
« Svar #15 skrivet: 06 jun-07 kl 22:53 »
Det finns (fanns i alla fall nyss) en hösvans på lantbruksnet för 1000kr med 50% rabatt vid snabb affär.

louise

  • Gäst
Re:hösvans
« Svar #16 skrivet: 10 jun-07 kl 16:32 »
Fan, kan vi ta en gång till hur hösvansen ska fästas i traktorn. Vad behöver finnas på traktorn? Ska svansen sitta bakom eller framför? Har lyckats bli helt förvirrad. Har fått låna en traktor som bara har kraftuttag bak och inget annat verkar det som. Men har nu en hösvans..

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:hösvans
« Svar #17 skrivet: 10 jun-07 kl 23:01 »
Hösvansar (det Jag kallar hösvansar, det har funnits allehanda hölastningsredskap som monterades i frontlastare också) hängs i traktorns trepunktslyft, dvs bak på alla äldre traktorer. Trepunktslyften består av två armar som sitter monterade strax under bakaxeln och har en ledad kula med ett hål i längst ut samt ett toppstångsfäste som sitter i traktorns mittlinje högre upp. De två lyftarmarna samt toppstången bildar på så sätt ett paralellogram som gör det möjligt att lyfta och sänka exempelvis en hösvans. För att köra hösvans behövs inget kraftuttag. Kraftuttaget är en axeltapp med sex bommar (oftast) som sticker ut baktill rakt under toppstångsfästet men ungefär i höjd med lyftarmarna. Det används för att driva exempelvis slåttermaskiner, hövändare, strängare, jordfräsar och allt mellan himmel och jord.

louise

  • Gäst
Re:hösvans
« Svar #18 skrivet: 11 jun-07 kl 19:07 »
ok. så jag klarar mig inte utan nån sorts hydralarmar baktill?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:hösvans
« Svar #19 skrivet: 11 jun-07 kl 19:48 »
Hej

http://www.blocket.se/vi/11477720.htm?ca=11_s innehåller en bild på traktorn med en skrapa baktill.

Skrapan sitter fast nedtill i 2 st röda hydraularmar och upptill i en rostbrun  tryckstång, som man ser hitom den gula gräsklipparen.

Du behöver detta för att kunna manöverera hösvansen.

Kröker man en pinne på hösvansen, kan det gå att räta den om man backar fast spetsen på pinnen mot ett träd, med krökningen uppåt, och lyfter lagom mycket.

Edgar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser