Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solcellsdriven ventil från Biltema  (läst 2063 gånger)

  • Gäst
Solcellsdriven ventil från Biltema
« skrivet: 24 maj-19 kl 17:41 »
Kan det vara nåt att ha? Jag är inte jätteförtjust i plast som blir fult när det åldras. Mycket skit man köper går sönder med. Visserligen kan man bara köpa nytt igen i så fall. Det var nåt på 400 kr runt där.

Dessutom har jag ett gammalt hus. Men det bytte en massa luft i huset när solen lyste. Jag har lite dåligt med luftombyte där uppe på andra våningen.

Undrar vad byggnadsvårds intresserade har för åsikt. Eventuellt kunde man kanske sätta in det diskret så det inte förfular huset.

Men kan man ha luftvärmepump på huset så kanske man kan ha en plastventil med. Man kunde ha på ett snyggt galler i plåt på utsidan?

Ska fundera på det hela.


 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Solcellsdriven ventil från Biltema
« Svar #1 skrivet: 24 maj-19 kl 18:02 »
Köp en du och utvärdera så slår jag kanske till på en också  Yess
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Solcellsdriven ventil från Biltema
« Svar #2 skrivet: 25 jun-19 kl 10:36 »
Har ni testat?
Jag funderar på en för att driva luft genom en luftsolfångare.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solcellsdriven ventil från Biltema
« Svar #3 skrivet: 25 jun-19 kl 15:19 »
Jag testade biltemas för ett antal år sedan. Lät den ventilera en apparatlåda som stod i solen, och det dög den till. Det är inte mycket tryck i den dock, kan inte vara på mer än en watt eller två.

En eller ett par datorfläktar och en 25 W solpanel är nog lagom.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Solcellsdriven ventil från Biltema
« Svar #4 skrivet: 26 jun-19 kl 11:47 »
Är det samma modell av solcellsfläkt från Biltema som både trådstartaren och Själv är bäste dräng talar om?  Ange gärna artikelnummer på bägge fläktarna så man kan avgöra om det är samma eller inte.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solcellsdriven ventil från Biltema
« Svar #5 skrivet: 26 jun-19 kl 11:57 »
Det är inte samma som jag testade, men om du ser på vilken area solcellen har så kan du räkna ut att det inte är ett kraftpaket. Det är nog den här TS menar https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsflaktar/solcellsdriven-vaggflakt-2000040623


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 6 användare
xaelanar, Be, javill, Lucas Axman, Jon.b, pjsl

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser