Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  upptäcka dåliga ägg  (läst 2001 gånger)

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
upptäcka dåliga ägg
« skrivet: 24 maj-19 kl 17:33 »
Hur är det, stämmer det verkligen att skillnaden mellan dåliga och friska ägg är att de dåliga flyter medan de friska sjunker?  Detta ser man titt och tätt som ett sätt att ta reda om ett ägg är dåligt.   Men någon här på forumet som verkar insatt skrev att det inte stämmer.  Om ett ägg flyter beror det helt enkelt på att det har torkat en del. Det kan vara helt OK att använda ändå.

På vintern har jag ibland använt ägg av egen produktion som är ett par månader gamla. Jag har gått efter om det luktar bra och ser bra ut när man slår upp det. 

Ett dåligt ägg luktar illa, även genom skalet.  Eller?

Hur gör ni andra som har egna ägg ?

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: upptäcka dåliga ägg
« Svar #1 skrivet: 24 maj-19 kl 18:39 »
Luftbubblan i ägget blir normalt större med tiden och då flyter ju ägget. Men har det legat fuktigt och varmt så kan det bli dåligt trots att det inte flyter, och torrt och kallt ger ett friskt ägg som flyter.

Ägg håller jättelänge, och man både ser och känner på lukten om det är dåligt. Ibland känner man det genom skalet.

Det kanske är ett på tusen som är dåligt här, men det räcker om man knäcker det rätt ner i en stor bunke som man redan fyllt med andra ingredienser. Så jag knäcker nästan alltid äggen först eller i en separat skål.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: upptäcka dåliga ägg
« Svar #2 skrivet: 25 maj-19 kl 22:00 »
Tack, precis  vad jag trodde.

Och jag har förresten inte heller stött på något dåligt ägg av mina. efter 10 år.  Utom något hårdkokt som jag hittat ute månader efter påskens ägggömmaraktiviteter, då inte alla ägg återfunnits.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, javill, Be, Lucas Axman, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser