Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åkgräsklippare  (läst 1734 gånger)

Magica1

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
Åkgräsklippare
« skrivet: 24 maj-19 kl 03:18 »
Hej! Problem med min rider 850, åkgräsklippare.
Startar, men stannar direkt när man rör växelspaken.
Kopplat bort sensorn som stannar klippen, om man inte sitter på sätet. Och den under växelspaken.
Då går den köra.
Kopplar jag bort sensorn vid klippaggregatet, så fungerar allt.
Så undrar om det går och använda klipparen? 
Har inte fått nåt vettigt svar från där jag köpte den, o dom verkar inte veta vad det är för fel på den heller.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Åkgräsklippare
« Svar #1 skrivet: 24 maj-19 kl 07:40 »
Har du något elschema för den?

Min erfarenhet rent allmänt av åkgräsklippare är att det mesta av el- och förreglingsproblem beror på dåligt gjorda elinstallationer från fabrik. Det kan vara kabelstammar som har blivit sönderklämda, lösa jordpunkter och liknande saker. Så om man kör fast i försöken att felsöka logiskt, kan det vara bra att avsyna hela elsystemet noga.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Åkgräsklippare
« Svar #2 skrivet: 24 maj-19 kl 08:29 »
Man skall ju inte rekomendera andra att köra utan säkerhetsgrejerna, men jag skulle definitivt köra. De där givarna är besvärliga, och den vid växelspaken är till för att du inte skall kunna starta med växel i (för din säkerhets skull). Den vid klippaggregatet är också för din säkerhets skull, inte för att skydda maskinen.

Ju nyare maskin desto mer krafs.

Magica1

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Åkgräsklippare
« Svar #3 skrivet: 24 maj-19 kl 18:04 »
Klippen är gammal, köpte den begagnad.
Kollat alla kablar innan och dom verkar va okej. Är ju inte nåt proffs dock😊
Vill inte gärna lägga massa pengar på o lämna in den om jag slipper.
Tack för svar😊

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Åkgräsklippare
« Svar #4 skrivet: 24 maj-19 kl 19:10 »
Jag skulle också köra utan säkerhet.

Men är det barn inblandade så skulle jag inte ge dem möjlighet att köra den på något sätt. Eller för den delen någon annan som inte förstår att säkerheten är bortplockad.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

 

Magica1

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Åkgräsklippare
« Svar #5 skrivet: 24 maj-19 kl 23:35 »
Har vuxna barn, men skulle inte låta dom köra den ändå😊 Har plan mark och ingen risk för o välta. Så om den går o köra utan säkerhet, så ska jag testa. Tänker inte låta nån annan köra den som inte vet om att säkerheten är bortplockad.

Magica1

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Åkgräsklippare
« Svar #6 skrivet: 31 maj-19 kl 22:02 »
Har kört den nu, efter allt regn...
Nåt är ju galet. Går bara att klippa längst ner... Försöker jag starta den, fast all säkerhet är borta, o jag har hög höjd, så går det inte. Och går inte ställa höjden om inte man har klippen nere!? Elfel?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Åkgräsklippare
« Svar #7 skrivet: 31 maj-19 kl 23:01 »
Tror du har en säkerhetsbrytare kvar...

Magica1

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Åkgräsklippare
« Svar #8 skrivet: 01 jun-19 kl 01:36 »
Byglat den under sätet, tatt bort den vid växelspaken och den  vid klippen, finns det fler?
Är maskinen still o jag tar ner klippen o höjer höjden, så går det inte starta.
När man har på klippen, så går det inte justera höjden. Spaken är helt slak...

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Åkgräsklippare
« Svar #9 skrivet: 01 jun-19 kl 08:18 »
Har du verkstadshandbok och/eller elschema för den?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Åkgräsklippare
« Svar #10 skrivet: 01 jun-19 kl 11:41 »
Torbjörn är nog rätt man att guida, jag kommer faktiskt inte ihåg hur jag löste det, men att jag var ganska arg när min gjorde som din. Har för mig att det var två brytare vid växelspaken. Nu står den igen men av annan orsak.

Magica1

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Åkgräsklippare
« Svar #11 skrivet: 01 jun-19 kl 21:45 »
Köpte den begagnad på en firma, så har inga böcker. Bara det jag hittat på nätet. O det ända firman hjälpte till med, förutom att jag ska lämna in den😊, var att ta bort sätes- säkerheten.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Åkgräsklippare
« Svar #12 skrivet: 01 jun-19 kl 21:49 »
Verkstadshandböcker och annan dokumentation går ju ofta att hitta på nätet.  Kolla om inte annat under Downloads på maskinisten.net .

Magica1

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Åkgräsklippare
« Svar #13 skrivet: 02 jun-19 kl 17:07 »
Okej, ska kolla. Kan ju klippa nu iallafall, fast det blir väldigt kort😊 Tack för hjälpen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Åkgräsklippare
« Svar #14 skrivet: 02 jun-19 kl 21:03 »
Lycka till!

Jag kanske lagar min i år, eller nästa :-\ Just nu används den man går med i alla fall för att ge mycket grönt till hönsen, och den har bara en säkerhetsbrytare Yess


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser