Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorsåg till sågjigg som tar 48 cm stock  (läst 3376 gånger)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
Motorsåg till sågjigg som tar 48 cm stock
« skrivet: 18 maj-19 kl 11:36 »
Vad behöver jag för såg (egentligen hur stark och längd på svärd) för att kunna göra lite egna plankor av gammalt timmer? Ska panela ladan och tycker det är för dyrt med nytt virke. Vi rev halva ladan i vintras och det är det timret jag tänker använda (det lilla som är spikfritt förstås) att göra plank av. Dessutom kanske jag kan köpa lite stockar från avverkning av fastigheten bredvid.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Motorsåg till sågjigg som tar 48 cm stock
« Svar #1 skrivet: 18 maj-19 kl 12:21 »
Så stark som möjligt, skulle jag säga utan att ha ägt något sådant sågverk.


Jag skulle inte ge mig på att såga upp gammalt timmer från en gammal lada för att använda till panel, dels är det besvärligt för sågen, dels är så gammalt virke inte bra som panel utåt.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Motorsåg till sågjigg som tar 48 cm stock
« Svar #2 skrivet: 18 maj-19 kl 15:36 »
Så stark som möjligt, skulle jag säga utan att ha ägt något sådant sågverk.


Jag skulle inte ge mig på att såga upp gammalt timmer från en gammal lada för att använda till panel, dels är det besvärligt för sågen, dels är så gammalt virke inte bra som panel utåt.
Aha. Är det för att det bryts ner fort då det redan från början är gammalt?

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Motorsåg till sågjigg som tar 48 cm stock
« Svar #3 skrivet: 18 maj-19 kl 16:16 »
Så stark som möjligt, skulle jag säga utan att ha ägt något sådant sågverk.


Jag skulle inte ge mig på att såga upp gammalt timmer från en gammal lada för att använda till panel, dels är det besvärligt för sågen, dels är så gammalt virke inte bra som panel utåt.

Tar en fråga till på en gång. Jobbigt för sågen för att träet är så hårt? Jag behöver nämligen grova brädor till golvet också, det är upp till 55 mm tjocka och 58 cm breda plank i golvet. Det skulle ju inte bli så många snitt per stock och kanske inte ta sådan tid att såga det till golv istället?

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Motorsåg till sågjigg som tar 48 cm stock
« Svar #4 skrivet: 19 maj-19 kl 08:20 »
 Jag har lite erfarenhet av solosågen med en stihl 064 motorsåg. Och skulle säga att det tar tid att såga grova färska stockar med kedjesåg.
 Sen beror det på hur mycket tålamod man har om det är värt tiden det tar, resultatet blir riktigt bra om man ser till att ha kedjan riktigt vass hela tiden.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Motorsåg till sågjigg som tar 48 cm stock
« Svar #5 skrivet: 19 maj-19 kl 10:11 »
Jag har lite erfarenhet av solosågen med en stihl 064 motorsåg. Och skulle säga att det tar tid att såga grova färska stockar med kedjesåg.
 Sen beror det på hur mycket tålamod man har om det är värt tiden det tar, resultatet blir riktigt bra om man ser till att ha kedjan riktigt vass hela tiden.

Ok. Ja, tålamod är inte min starkaste sida, jag vill gärna bli färdig, men å andra sidan är inte en välfylld plånbok det heller.
Angående sågen så har jag förstått att den sågen med störst cylindervolym är att föredra om en har två lika starka vad gäller hästkrafter. Är det korrekt? Jag har bara en lite Stihl MS193 nu och den finns det inte ens klyvkedja till eftersom den är så klen så jag letar på blocket efter något vettigt.

wazi

  • Inlägg: 18
  • Helst i skogen
    • Närke
SV: Motorsåg till sågjigg som tar 48 cm stock
« Svar #6 skrivet: 19 maj-19 kl 13:00 »
Att klyva torr virke kräver mycket av sågen!  Har ägde båda timmerjig och Solosåg. Att klyva fasad material med kedja anses som ett slöseri då man förlora 7-8mm till varje snitt att få en 22-25mm panel.

Själv skulle jag inte tänka kör timmerjig utan minst 80cc, men stora motorn kostar en del.  Här finns en bra såg som inte kosta mycket och går lätt att modifiera:


https://www.blocket.se/horby/Motorsag_Husqvarna_61_med_hjalm_85312017.htm?ca=9&w=3


Om jag var ute efter en 'ny' såg skulle jag tar den direkt. Om du googla "Husqvarna 61 + rancher"  hitta du en hel del tips om billiga modifikation som lätt höja hästkraften på 20% vilket är extremt. 61an är välkände för hållbarhet i många år men man tar alltid risk att köpa begagnade maskiner!

Option är att försöka hitta en lämpligt stor såg att hyra i några daggar omkring Kopparberg? En bra såg affär sälja klyvkedja på löpmeter.  Jag köper ifrån:


https://www.baileysonline.com/chainsaws/chainsaw-chain/ripping-milling-chainsaw-chain.html.


Tullen på Arlanda stoppade mig en gång och frågade om jag "importerar smycken" när dom tog x-ray bilder av bagaget... En rulle klyvkedja var det:)
" It's no measure of health to be well-adjusted to a profoundly sick society"

-Krishnamurti

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Motorsåg till sågjigg som tar 48 cm stock
« Svar #7 skrivet: 19 maj-19 kl 13:03 »
Träet har till stor del förlorat sina egna träskyddsmedel, terpenerna, och suger vatten längre in. Till golv är det säkert kanon eftersom det förmodligen är bra virke från början.

Du bör borsta av stockarna bra, för det kan ha samlats mycket på dem under åren som sliter på kedjan. Sedan vet man inte, det brukar gömma sig en spik någon stans... >:(

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Motorsåg till sågjigg som tar 48 cm stock
« Svar #8 skrivet: 19 maj-19 kl 13:16 »
Tack för svaren! Jag lär mig mycket här på forumet.
Toppen med sågtipset och förklaringen av det där med träet. Rolig historia från tullen :-D
Spik är tråkigt. Jag ska lära mig att slipa sågkedjan. 

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Motorsåg till sågjigg som tar 48 cm stock
« Svar #9 skrivet: 20 maj-19 kl 08:43 »
Jag har en bekant som klyver ekstockar med stihl MS660 och en sågjigg. Det är roligt och såget låter som en motorcykel :) Han klyver visserligen uppåt 110 cm i diameter dock, kanske inte är nödvändigt med en så stor.
Han bytte nyligen till en "skip chain" som är gjord för att klyva stockar med rätt vinkel på tänderna och hoppar över varannan tand. Han är mycket nöjd.

Alltför breda plankor kan vara ett problem att lägga som golv, jag tänker att de rör sig en del när de torkar och då blir väldigt starka. 95 mm impregnerat till altanen kan ju dra av de klena skruvarna man använder där (om man är snål :) ) men den frågan lämnar jag till någon som har provat. Det kanske funkar utmärkt.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Motorsåg till sågjigg som tar 48 cm stock
« Svar #10 skrivet: 20 maj-19 kl 14:07 »
Ja, jag behöver en såg som klarar 48 cm för det är vad jiggen tar. Det är väl på håret med ett 20" svärd gissar jag utan jag måste väl upp på 24"? Angående golvet så är det brett, upp till 58 cm, det som ligger där men det är bara tjockleken jag vill matcha och det är 40 mm. Tar jag gamla stockar från ladan så är det väl så pass torrt så det inte rör sig så mycket eller händer det saker nä en sågar i det?

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Motorsåg till sågjigg som tar 48 cm stock
« Svar #11 skrivet: 21 maj-19 kl 14:00 »
Nu har jag inhandlat en renoverad Husqvarna 371. Jag ser fram emot att få prova den både på vedbacken och till sågjiggen :-)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Motorsåg till sågjigg som tar 48 cm stock
« Svar #12 skrivet: 21 maj-19 kl 18:05 »
Nu har jag inhandlat en renoverad Husqvarna 371. Jag ser fram emot att få prova den både på vedbacken och till sågjiggen :-)
Är nog i klenaste laget skulle ja tro sågen är ju bara på 3.9 kw runt 5 hp . Går väl men bara du har riktigt vassa kedjor hela tiden och köra nätt . Medans som jämförelse STIHL MS 660 är på 7.1 hp

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Motorsåg till sågjigg som tar 48 cm stock
« Svar #13 skrivet: 24 maj-19 kl 19:16 »
Bränna en såg när man sågar plank är vanligt. :)

Jag är halvt om halvt säker på att jag brände min Stihl 660 när jag sågade breda plankor för något år sen. Jag har 60 cm blad till den.

Nu vill jag bara såga färskt trä och tunna stockar.

Så nätt och försiktigt. Och låt sågen vila. Kalla dagar när det blåser är fina dagar. ;)
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Motorsåg till sågjigg som tar 48 cm stock
« Svar #14 skrivet: 24 maj-19 kl 19:20 »
Här har du en såg med långt svärd och nog med ork.

https://www.youtube.com/watch?v=pdjArDSevfs

 

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Motorsåg till sågjigg som tar 48 cm stock
« Svar #15 skrivet: 24 maj-19 kl 20:30 »
Bränna en såg när man sågar plank är vanligt. :)

Jag är halvt om halvt säker på att jag brände min Stihl 660 när jag sågade breda plankor för något år sen. Jag har 60 cm blad till den.

Nu vill jag bara såga färskt trä och tunna stockar.

Så nätt och försiktigt. Och låt sågen vila. Kalla dagar när det blåser är fina dagar. ;)
Tack för ett bra tips!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser