Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta kullager äldre betongblandare  (läst 2639 gånger)

Ibbe

  • Inlägg: 33
    • Skåne
Byta kullager äldre betongblandare
« skrivet: 04 maj-19 kl 19:51 »
Hej
Har någon bytt kullager (trumman) på äldre betongblandare Lescha (antar samma som Altrad)?

Jag har lossnat bultarna till locket på trumman (därinne ska kullagret sitta) men kan inte lyfta bort trumman. Finns det någon som har gjort detta?

Tacksam för era tips :-)

 

Ibbe

  • Inlägg: 33
    • Skåne
SV: Byta kullager äldre betongblandare
« Svar #1 skrivet: 20 maj-19 kl 22:47 »
Nu har min Lescha nya kullager och jag ska försöka beskriva hur jag gjorde.

Försökte "slå av" trumman men det gick inte så bra, det hände ingenting och trumman deformerades.

Efter att jag lossnat bultarna vände jag på trumman dvs hade öppningen pekande uppåt. Därefter tog jag tag i trumman och skakade den kraftigt, fram och tillbaka några gånger. Min ambition var att få kullager att dela på sig och det var det som hände. Trumman lossnade. Sedan behövde jag ta ut två kullager (eller två halvor) dvs ett i trumman och ett i locket med bultarna/på axeln. Det var svårt att få ut det som finns i trumman. Jag gjorde några snitt med Dremelliknande verktyg och slog i sönder kullagret i trumman.

Eftersom jag inte hade någon låsringstång lyckades jag förstöra befintliga låsringar (två). Eller om jag ska vara helt ärlig så brydde jag mig inte om dem...

Jag köpte två (eller jag köpte fyra, tänkte om jag råkar träffa fel med hammaren el dyl ) billiga kullager från Tyskland och två låsringar á 6kr st från Hornbach. Det finns dyrare och säkert bättre men när jag såg att gamla kullager var tillverkade i SSSR (Ryssland) och såg sådär avancerade ut valde jag att försöka göra reparationen prisvärd. Jag köpte även en Biltema låsringstång (bra att ha?, billig och många års garanti) för att kunna montera nya lösningar.

Att montera nya kullager var inte alls svårt dvs har man tagit av dem så går det lätt att montera dem...

Jag lade in mycket fett osv...

Hela reparationen kostade inte mycket pengar, nu skulle jag lätt kunna göra den igen... Det finns färdiga satser att köpa på Hornbach (enligt hemsidan) och i Tyskland men jag ville inte göra det.

Hoppas någon kan ha nytta av min beskrivning!
/I


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser