Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mala hönspellets  (läst 2067 gånger)

Monica på Ället

  • Inlägg: 29
  • Bi-stÄllet
    • Blekinge
Mala hönspellets
« skrivet: 02 apr-19 kl 10:58 »
Kan man ge kycklingar mald hönspellets, någon som provat?
Blommor, bin och höns på ett litet torp i skogen.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Mala hönspellets
« Svar #1 skrivet: 02 apr-19 kl 11:32 »
Det tror jag säkert.   

Jag har ingen lämplig kvarn, men stöter i mortel. Det är inte så många veckor det behövs.  Det smuliga som brukar ligga längst ner går också bra. Man märker när de kan ta större bitar.  Men som helfoder har de vanliga hönspelletsen i underkant av protein de första sex veckorna.  Så kokt mosat ägg brukar jag lägga till.  Fast om hönsmamman får chansen sprätter hon frenetiskt för att få fram proteinrika maskar och kryp till sina små.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Mala hönspellets
« Svar #2 skrivet: 02 apr-19 kl 20:16 »
Man ska ju vara medveten om att de olika sorterna av foder innehåller olika nivåer av saker som hönan behöver olika i sina levnadsstadier.

Så dyrt är ju inte kycklingfodret, en 15kg säck brukar ju inte räcka till så många kycklingar under någon längre period så det blir ju ett evigt malande om man ska pyssla med det, de vuxna brukar gilla kycklingarnas foder mer med så någon skillnad mer än storleken är det ju.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Mala hönspellets
« Svar #3 skrivet: 03 apr-19 kl 11:01 »
Förresten, Monica, om du menar  värpfoder när du skriver, så ska kycklingar inte ha det.  Värpfoder har för mycket kalk för att vara nyttigt för kycklingar. 

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Mala hönspellets
« Svar #4 skrivet: 03 apr-19 kl 13:39 »
Jag ger mina kycklingar undulatfrön,de är lätta att gro, så får de lite grönt med, om jag inte har "kycklingpellets", vuxenfodret är för kraftigt för de små. Sen visar hönmamman vad man kan äta
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mala hönspellets
« Svar #5 skrivet: 04 apr-19 kl 09:02 »
Förresten, Monica, om du menar  värpfoder när du skriver, så ska kycklingar inte ha det.  Värpfoder har för mycket kalk för att vara nyttigt för kycklingar.
Värpfoder som i allfoder eller helfoder innehåller kalk, ja, eftersom det ska fungera som enda foder och ge hönsen allt de behöver.
Värpkoncentrat däremot innehåller inte kalk, eftersom det ska ges tillsammans med spannmål och snäckskal (eller annat kalktillskott).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Mala hönspellets
« Svar #6 skrivet: 04 apr-19 kl 10:50 »
Det kanske finns varianter hos olika fabrikat.  Men Granngårdens Bas (förut hette det allfoder) innehåller inte kalk, för det står att det ska ges till växande höns över sex veckors ålder.  Jag jämförde näringsdeklarationen med det som kallas Värpfoder och enda skillnaden var att Värpfodret innehöll mycket mer kalk (lite kalk ska nog de flesta djur ha).

Startfoder för kycklingar upp till sex veckor innehåller mer protein.


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Mala hönspellets
« Svar #7 skrivet: 04 apr-19 kl 13:04 »
Raderat otrevlig ton. Ber författaren till inlägget tänka på att anklaga trådstartaren för allehanda saker inte är till hjälp för någon. /skräptanten, moderator

NEJ du bör inte mala vuxen-mat och ge till ungarna (notera att jag skriver med mänskliga uttryck), det blir aldrig bra.
« Senast ändrad: 05 apr-19 kl 10:07 av skräptanten »

Monica på Ället

  • Inlägg: 29
  • Bi-stÄllet
    • Blekinge
SV: Mala hönspellets
« Svar #8 skrivet: 28 apr-19 kl 17:57 »
Ursäkta min svävande formulering - det var granngårdens Basfoder jag hade i tankarna :-[
Blommor, bin och höns på ett litet torp i skogen.

 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Mala hönspellets
« Svar #9 skrivet: 20 maj-19 kl 18:48 »
Varför köper ni inte Edel kycklingfoder som är färdigmald?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Monica på Ället

  • Inlägg: 29
  • Bi-stÄllet
    • Blekinge
SV: Mala hönspellets
« Svar #10 skrivet: 23 maj-19 kl 10:36 »
Varför köper ni inte Edel kycklingfoder som är färdigmald?
Tack , så mycket för tipset, men har ingen ÅF som för Edel i närheten, tyvärr.
Det är bara tre små hönsdamer som snart ska få gå ute med de andra och krafsa och leta mat i hela trädgården.
Blommor, bin och höns på ett litet torp i skogen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Hans Hultén, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser