Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderbord  (läst 2890 gånger)

Blommefåret

  • Gäst
Foderbord
« skrivet: 19 jan-19 kl 15:33 »
Hej!
Jag håller på att fixa foderbordet för att minska höspillet. Jag tänkte sätta snedställda brädor men undrar över måttet mellan? Jag har gutefår.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Foderbord
« Svar #1 skrivet: 19 jan-19 kl 16:00 »
Kan kolla exakt, men kanske 15 cm är rätt lagom om höet går att dra ut mellan spjälorna lätt.

Enda som är viktigt egentligen är att de inte sitter så att de kan fastna med huvud, horn eller klövar mellan spjälorna, tänk på att horn kan haka fast så att de inte kan bli hängandes i ett horn.
(Har hakat loss baggar några gånger då de fastnat i lösa nätdelar, de kan inte alltid haka loss hornet själva om detta händer, om de blir hängande länge i nacken kan det vara farligt)



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Foderbord
« Svar #2 skrivet: 19 jan-19 kl 17:13 »
Jag tröttnade på krånglet med foderbord som de kan sticka in huvudet i, så jag gjorde om foderborden så att det är ca 8 cm breda lodräta spälor med samma bredd emellan, och bakväggen sluttar lite brantare än 45 grader fram mot dem för att stanna en decimeter innan så det blir en plan yta som lösa blad och frön hamnar på. På så sätt slipper jag får som sitter fast eller lamm på foderbordet. Dessutom kan jag ge dem 2 dagars giva på en gång om jag måste. Jag ger mina bara grovfoder.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Foderbord
« Svar #3 skrivet: 19 jan-19 kl 19:46 »
Låter vettigt att minska avståndet till det du sade, 15 kan nog en ungtacka få in huvudet genom när jag tänker efter, eftersom gutetackorna har horn kanske de kan haka fast om det är för brett...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Foderbord
« Svar #4 skrivet: 19 jan-19 kl 21:34 »
Jo, de är ju inte lika i hornen allihopa, så skall den med störst horn komma in utan att fastna överallt så blir det rätt stora lamm på foderbordet. Jag slipper också ha så stort foderbord att alla har sin plats genom att ha ständig tillgång till foder för dem. Ett extra plus är att det inte blir det där tjatet när man visar sig.

En otäck fälla för gutar är om man har så pass smalt att de måste vrida lite på huvudet för att komma in/ur. Om det kommer en större tacka och vräker sig in på en redan upptagen plats så blir den första nedklämd och kan inte alltid vrida huvudet så hon kommer ut.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Foderbord
« Svar #5 skrivet: 20 jan-19 kl 00:37 »
Mmm... Jag dividerade med 7 cm fel i skallen när jag skrev detdär... Trött idag tydligen, bra du korrigerade det...
Var åratal sedan vi körde med småbalar (har aldrig saknat småbalarna...), men vi gjorde iaf hopfällbara som stod på ben man kunde fälla ihop och flytta.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Foderbord
« Svar #6 skrivet: 20 jan-19 kl 09:28 »
Jag använder hösilage (eller torrt ensilage :-\) nu, men både stor- och småbal hö går fint. Vräker på med tjuga, så det spelar i stort ingen roll vilket. Men stelfrusna ensilagebalar vill jag inte hantera... Fåren däremot gillar det mesta bara det inte är för grovt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Foderbord
« Svar #7 skrivet: 20 jan-19 kl 11:53 »
Andel hö kontra ensilage har ju mer med hur odlings säsongen varit generellt om man odlar eget.
(man behöver dock balansera ensilage med hö om man kör stor andel ensilage, annars kan de få magproblem)

Men, jo, kan man välja är ju hö enklare att hantera på grund av den lägre vikten, det är ju ganska lätt att göra löshö av balar, men vi brukade på tiden det begav sig bara langa upp ett antal småbalar direkt på foderbordet och ta bort snörena då vi körde det systemet (eftersom våra var frigående behövde foderplatsen lätt kunna flyttas), de gamla var ju gjorda så att en bal var ganska lagom att ta på hötjugan (fanns dock ett ännu äldre system med handpressade jättebalar som var föregångaren till rundbalsystemet), sålde den maskinen till en granne som gjorde hästhö sedan, formatet var lagom åt honom att hantera.

Jo, ibland fick man stå med hävstänger och spett när man höll på med frusna 500 kilos ensilagebalar...
Det är ju litet dilemmat om man är fårbonde då åtgången ensilage inte riktigt motiverar en plansiloanläggning men foderåtgången ändå är relativt stor om man har många djur. (åtminstone på den nivå de flesta av oss här håller på...)

Hursomhelst så är foderbordet detsamma.

Vi gjorde även tråg av delade vägtrummor av plast med påskruvade fötter av brädlappar på sidorna (en vagnsbult genom botten nära kanten och en mutter under brädbiten) så att de inte tippar, dessa kan man sedan efter behov enkelt flytta runt om man behöver stödutfodra med spannmål, maskmedel pellets eller annat, de är dessutom lätta att spola rent eller gnugga av med snö när de blir äckliga (Jag brukar stå med så att man har litet koll på vilka som äter vad, framför allt om man behöver avmaska men inte kommer åt att fånga in djuren... Så att man kan ge dem tillräckligt korrekt dos (spannmål är inte lika exakt dock bara de inte får för stor giva över lång tid så det brukar man kunna hälla direkt i tråget om de behöver sådant, mest tackor med lamm kalla vinterdagar, gutefår, mufflon och liknande skall va väldigt liten spannmålsgiva och bara om de behöver det.). Brukar också spara gamla mineralstensbaljor till samma ändamål, vi hade en gammal lada som byggts om invändigt där det gick att ta in enstaka tackor och liknande i fållor om det krisade, brukade bara ställa in en sådan återanvänd mineralbalja (per tacka) till dem därinne där man kan dosera tex fodertillskott och en extra man fyller med vatten. Men våra var frigående med ett system av vindskydd (och en stor sovhall av en ombyggd lada med djupströbädd)).









Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Foderbord
« Svar #8 skrivet: 20 jan-19 kl 12:57 »
Smart med vägtrummorna :) Man tager vad man haver...

Ett bra tips för vattnet till fåren vintertid, i alla fall det enklaste jag använt hittils, är att ta två personbilshjul och skruva/naja ihop dem med utsidan mot varandra. Då får man en lagom skål att ställa i en mineralbalja (de får då svårt att skita i baljan), och om man handlar på t ex Citygross så finns det mjuka hinkar där som rymmer 20-30 liter som passar fint. Man får skära av lyftöronen, annars kan gutarna lyfta dem med hornen. De hinkarna kan inte frysa sönder, och isen är lätt att få ur om de dricker dåligt. Mina går ofta över till att äta snö, men låser man in dem så dricker de ju som folk igen ;D

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Foderbord
« Svar #9 skrivet: 20 jan-19 kl 14:39 »
Detdär med bildäcken var smart, jag bruka räven ställa saltbaljor och annat i gamla däck, de kan rubba ett löst bildäck, men de välter det inte så lätt om de inte kommer åt undersidan.

(Ensilagebalar i rundbal går egentligen att ställa som de är i hagen och luta upp den på högkant, sedan skära ur trianglar i ovansidan (med spetsen nedåt och fördelade så att det inte går att ockupera allt på en sida (annars kan tackor ockupera foderplatsen om man bara har en ruta)) och dra ur snörena men låta plasten sitta kvar så håller den sig en tid, praktiskt om man är borta någon dag och bara har några djur, eller behöver stödfodra utöver den vanliga givan en kall vinterdag) så håller den ihop det, man kan ta upp fler trianglar underhand de äter, sedan är det bara att tippa ur det som är kvar när man kan lyfta den, (var noga med att städa bort alla plastrester sedan bara så att de inte kan få i sig bitar av emballaget eller hönät i fodret, eller snören de kan fastna med klövarna i), man kan dra ett par varv spännband i botten på balen så håller den ihop bättre, men får trampar inte ned den lika hårt som kor och hästar gör så den brukar stå rätt länge ändå.

Även om man har permanent stall åt dem så rekommenderar jag att man har någon form av rasthage till gutefår då de behöver röra sig mer än moderna raser, de blir också varma fortare än egentliga ullfår av moderna raser så de kan behöva bättre luftväxling av det skälet, men det märker man, så jag rekommenderar inte att man håller dem som uppstallade "innefår".






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Blommefåret

  • Gäst
SV: Foderbord
« Svar #10 skrivet: 20 jan-19 kl 14:56 »
Tusen tack för era svar! 8 cm 😱 Jag får göra om.. Har ni möjligtvis bilder ni skulle vilja dela med er av?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Foderbord
« Svar #11 skrivet: 20 jan-19 kl 16:50 »
Vad har ni för mått på det nu?

8 cm är ju bara ett riktmärke, inte ett krav.
« Senast ändrad: 20 jan-19 kl 22:48 av The Pink SuperSheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

Blommefåret

  • Gäst
SV: Foderbord
« Svar #12 skrivet: 23 jan-19 kl 21:38 »
Jag tröttnade på krånglet med foderbord som de kan sticka in huvudet i, så jag gjorde om foderborden så att det är ca 8 cm breda lodräta spälor med samma bredd emellan, och bakväggen sluttar lite brantare än 45 grader fram mot dem för att stanna en decimeter innan så det blir en plan yta som lösa blad och frön hamnar på. På så sätt slipper jag får som sitter fast eller lamm på foderbordet. Dessutom kan jag ge dem 2 dagars giva på en gång om jag måste. Jag ger mina bara grovfoder.
Skulle du kunna ta en bild på detta. Mitt huvud samarbetar inte..   

Blommefåret

  • Gäst
SV: Foderbord
« Svar #13 skrivet: 26 jan-19 kl 09:58 »
Vad har ni för mått på det nu?

8 cm är ju bara ett riktmärke, inte ett krav.

Just nu är det fritt att sticka ut huvudet på en lång rad. Ingen fastnar. Men spillet gör mig smått tokig..  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser