Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite tankar efter Alfrida  (läst 6275 gånger)

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Lite tankar efter Alfrida
« skrivet: 17 jan-19 kl 08:34 »
Med gård uppe längst roslagskusten och med 5,5 dygn strömavbrott efter Alfrida så vill jag sammanfatta våra erfarenheter och kanske ge lite tankar till andra som funderar kring hemberedskap.

Vi var relativt bra preppade med 20L dricksvatten, 50L "tvagningsvatten" (vatten i dunkar som tidigare innehållit etanol-spolvätska, känns inte OK att dricka), elverk, fylld vedbod och en låda med mat. Mangårdsbyggnaden från sent 1800-tal, med bytta fönster och hyggligt isolerad, 2 plan cirka 180m2. En täljstenskamin i vardagsrummet på nedervåningen samt vedspis i köket. Direkt när elen gick på natten började vi elda i kaminen och höll den sedan igång i princip hela strömavbrottet. Eldvakt under nätterna och med ilägg var 45 minut. Utetemp ned till -6°C under perioden. Kaminen i vardagsrummet höll hela huset varmt och vi värmde tvättvatten i en dunk vid kaminen.

Värme: check

Torrdasset kom till heders igen och vi nyttjade det till vi fick möjlighet att montera ett reservkraftintag (RKI) till elverket efter två dygn (slarvigt att ha haft det liggande i ett halvår och inte installerat det - nåja!). Med RKI och elverk på plats kunde vi köra elverket 2*2 h/dygn för att fylla vattenförråd och nyttja WC som vanligt. Inget problem med vatten sedan heller. Diskmaskinen gick bra att köra på elverket också. Med vanlig tillgång till vatten kunde vi kompletterad hygienservetterna med vanlig tvagning.

Hygien och vatten: check

Lyckligtvis var det kallt ute så det var inga problem att tömma kyl och frys och ställa ut på altanen. Dessutom fanns det fungerande ICA-butiker inom 10 km och när landsvägen var öppen igen var det inga problem. Innehållet i "nödlådan" behövde inte heller användas eftersom förnödenheterna vi hade hemma räckte långt.

Mat och förnödenheter: check

Dagarna var korta innan mörkret kom. Med ett mobilnät som var väldigt opålitligt var det svårt att få information från olika hemsidor. Analog radio kom till heders igen och P4 var stationen att lyssna på. För att mota tristessen blev det pussel och läsa böcker medan man kurade skymning.

Morale: check

Slutsatser och ändringar:
Ljus och hygienartiklar tog snabbt slut på ICA-butikerna och det kommer vi lägga undan lite mer av till kommande avbrott. Oparfymerade baby-wipes är att föredra eftersom de kommer i stora förpackningar och har ofta en plastlucka som förhindrar uttorkning. Några kartonger till med ljus blir det också till att lägga undan.
En dunk bensin till kommer vi ställa undan. Nu fungerade visserligen butikerna och bensinmackarna men det kan snabbt ändras.

Mindre fokus på mat och mer fokus på förnödenheter. Man kan leva ganska länge på en påse havregryn, men det kanske blir lite trist.

Detta var ingen zombie-apokalyps eller generell samhällskollaps, men ändå en bra övning.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #1 skrivet: 17 jan-19 kl 09:33 »
Väldigt intressant, tack för att du delar med dig av dina nyvunna erfarenheter  :D
Tänker på det du skrev om diskmaskin som inte kan köras utan vatten och el.
Idag när väl de flesta har diskmaskin så borde det kanske finnas en flaska handdiskmedel i prepper-lådan?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #2 skrivet: 17 jan-19 kl 09:38 »
Tänker på det du skrev om diskmaskin som inte kan köras utan vatten och el.
Idag när väl de flesta har diskmaskin så borde det kanske finnas en flaska handdiskmedel i prepper-lådan?
Korrekt. Vi har ett tämligen modernt lantkök som tidigare ägaren satte in. Dvs, en modern diskbänk med små disk-hoar och minimalt med plats för att diska "på riktigt".
Diskmaskinen är ett utmärkt diskställ  ;D
Ett kort glasprogram (22 min) med disk och sedan manuell tork med handduk var en smidig lösning samt bra morale-boost när det slutade lukta sunk av den gamla disk som stod i maskinen när strömavbrottet kom.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #3 skrivet: 17 jan-19 kl 10:49 »
Tappade ni så mycket värme att det kändes nödvändigt med eldvakt? När det är kallt här lägger jag i det sista jag gör på kvällen och den som går upp först (oftast inte jag) tänder upp. Vi tappar väll ca 6 grader i köket, men bara ett par grader på övervåningen om det är några minus ute.

Nattsömnen är värd några grader...


Visst är det bra med en liten påminnelse om hur snabbt det kan bli ändrade förhållanden. Krisläge light är bra som test.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #4 skrivet: 17 jan-19 kl 10:50 »
Blir lite brydd då ni måste sitta eldvakt hela natten.

Körde el för att pannan skulle sotas och strömmen gick vid 9 på kvällen och det var 11-12 minus ute och på morgonen vid 7 var det ca 13 grader inne utan att ha eldat något.
Är en 30-tals spånkåk med ca 10 cm isolering och inte nå bytta fönster.
Det enda som är förändrat på huset är 2-3 dm mer spån på vinden.

Har hört flera söderut som har svårt att hålla värmen, så det vore kanske bra att ta reda på vad som är felet och åtgärda det.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #5 skrivet: 17 jan-19 kl 11:09 »
Normal så eldar vi bara morgon och kväll på vintern.

Ett bra sätt för att kolla hur beredskapen fungerar är att slå av huvudströmmen i 14 dar mitt i vintern och se vad man bör ordna inför ett riktigt strömavbrott, om man har svårt att fundera ut det ändå.

Tjenamoss

  • Inlägg: 23
    • Bohuslän
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #6 skrivet: 17 jan-19 kl 11:12 »
en helg kan man nog börja med.

är det något jag lärt mig så är det att man knappast funderar sig till kunskap eller erfarenhet. visst bör man ha en plan men att fantisera ihop hela situationen, det låter som Pippi Långstrump. sen att det lär vara en satans djävel med i fantasierna gör saken bara ännu mer osmakbar enligt mig.

iofs så kanske du skämtade, eftersom 14 dagar utan el misstänks ta kål på många i det här avlånga landet. ska man sen göra situationen mer verklig så bör man väl avstå att handla i mataffärer samt vara vääldigt snål med förnödenheterna och t.ex tvätta sig med svampar om man bor i lägenhet och inte har en plan att fly från staden.

raderat off topic
« Senast ändrad: 17 jan-19 kl 13:16 av christelle »
Jesus Kristus är Livet, Vägen och Sanningen. Ingen kommer till Fadern förutom genom Honom!

jag är bannad på det här forumet, kontakta mig på frankert1973@gmail.com om du vill något.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #7 skrivet: 17 jan-19 kl 11:29 »
en helg kan man nog börja med.

är det något jag lärt mig så är det att man knappast funderar sig till kunskap eller erfarenhet. visst bör man ha en plan men att fantisera ihop hela situationen, det låter som Pippi Långstrump. sen att det lär vara en satans djävel med i fantasierna gör saken bara ännu mer osmakbar enligt mig.

iofs så kanske du skämtade, eftersom 14 dagar utan el misstänks ta kål på många i det här avlånga landet. ska man sen göra situationen mer verklig så bör man väl avstå att handla i mataffärer samt vara vääldigt snål med förnödenheterna och t.ex tvätta sig med svampar om man bor i lägenhet och inte har en plan att fly från staden.


följdmoderering

Det var inget skämt, en del har svårt att fundera sig till det enklaste som att det är bra att ha ljus och tändstickor eller se till att man har något att dricka som exempel.
Har du tänkt på att när det är nå problem och de tar upp det på TV, så ser man folk bunkra vatten på affären.

Slå av strömmen för att testa är en bra ide, det går ju att avbryta när man ser att det inte går längre och åtgärda en del.
Betydligt svårare att avbryta när det är på riktigt.
« Senast ändrad: 17 jan-19 kl 13:17 av christelle »

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #8 skrivet: 17 jan-19 kl 11:35 »
Många som undrar om eldningen, så kanske lite förtydligande:

Ja, vi beslöt oss för att hålla igång kaminen i princip dygnet om (undantag dagtid när vi var ute och röjde i skogen).
Detta för att hålla oss runt 18-20°C i hela huset och inte riskera att huset sjunker i temp så mycket att det blir jobbigt att komma i kapp, något vi märkt när vi har sänkt elradiatorerna när vi varit bortresta.

Huset håller sig ganska OK varmt med de radiatorer (ca 10 kW total effekt + 1 kW golvvärme) och luft/luft värmepump som vi har. Har visserligen inte testat med att enbart hålla varmt med kaminen som enda värmekälla tidigare. Rummen mot norr (från det håll det blåste runt 20 m/s de första dagarna) stängde vi först helt. Rummen tappade då på cirka 18 timmar från 20°C till 12°C vid -6°C utetemp och en ordentlig blåst. Då beslöt vi att öppna dessa rum för att inte bjuda in fukt och för att få bättre cirkulation. Trots modern isolering viner det lite när det trycker på rakt mot fönstren.

Contura-kaminen har en märkeffekt på 8,75 kW. Egenkonvektionen såg till att sprida värmen även upp till de innersta rummen på övervåningen.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #9 skrivet: 17 jan-19 kl 11:40 »
Och med "eldvakt" menar jag att sova med timer på 45 min, vakna, hitta tofflorna, lägga in två klabbar i kaminen och sedan tillbaka i säng igen för att snabbt somna om.
Inget behov av att sitta på vedträn och stirra in i kaminen m.a.o.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #10 skrivet: 17 jan-19 kl 11:47 »
Slå av strömmen för att testa är en bra ide, det går ju att avbryta när man ser att det inte går längre och åtgärda en del.
Betydligt svårare att avbryta när det är på riktigt.

Ja, här saknar faktiskt ungarna de långa strömavbrotten vi hade förr. Så när vi fick ett förra året snabbade de sig att plocka fram stearinljusen, så de skulle hinna få känslan :) En timme höll det...


I stället för att tuta med flyglarmen en gång i månaden eller släcka ljusen en timme i det där earth hour en gång om året så kunde de bryta strömmen till alla hushåll första helgen i februari. Det skulle vara en bra genomkörare ;D Och en tradition värd att startas.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #11 skrivet: 17 jan-19 kl 12:00 »
msand, tycker det ser ok ut med din värme, och jag förstår verkligen att du inte vill tappa tempen i hela huset för det är jobbigt att hämta hem med en kamin.

Men 5-6 timmar är inte så farligt uppehåll. En lång arbetsdag efter bara en timme eldning på morgonen däremot, då hinner du inte få upp tempen alls på den kaminen. Vi har lite större kamin, men vi åker inte gärna bort någon längre tid när det är kallt. - 20 eller lägre, då funderar jag på att sätta klockan på 3 ibland, och det händer att jag går upp en timme innan frun för att det skall vara "strålande" i köket...


Man ser att det fungerar bra med en kamin även om huset inte är byggt för att värmas så. Läser man bara byggnormer och har bott hela sitt liv i hus med ett element under vart fönster så tror man lätt att det inte alls skall gå.

Tjenamoss

  • Inlägg: 23
    • Bohuslän
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #12 skrivet: 17 jan-19 kl 12:11 »
Det var inget skämt, en del har svårt att fundera sig till det enklaste som att det är bra att ha ljus och tändstickor eller se till att man har något att dricka som exempel.
Har du tänkt på att när det är nå problem och de tar upp det på TV, så ser man folk bunkra vatten på affären.

Slå av strömmen för att testa är en bra ide, det går ju att avbryta när man ser att det inte går längre och åtgärda en del.
Betydligt svårare att avbryta när det är på riktigt.

Var vänlig och håll fast vid trådens ämne
kan faktiskt lugnt säga att jag planerade survival långt innan den där broshyren kom i brevlådan, men samtidigt kan jag erkänna att jag aldrig haft någon väska färdig med mat och grejjer att bara slänga på ryggen om det händer något, förräns nu. och dessutom har jag två! :) modererat enligt ovan angiven orsak//christelle


Rummen mot norr (från det håll det blåste runt 20 m/s de första dagarna) stängde vi först helt. Rummen tappade då på cirka 18 timmar från 20°C till 12°C vid -6°C utetemp och en ordentlig blåst. Då beslöt vi att öppna dessa rum för att inte bjuda in fukt och för att få bättre cirkulation. Trots modern isolering viner det lite när det trycker på rakt mot fönstren.

huruvida det är relevant vet jag inte men jag läste precis detta på en annan hemsida:

Citera
ett vanligt exempel på strålningseffekt är när du upplever vissa platser som dragiga. Då är det egentligen din kropp som avger strålningsvärme till den kalla ytan, exempelvis i ett fönster.
https://www.isover.se/varme-och-isolering-hur-funkar-det-egentligen
« Senast ändrad: 17 jan-19 kl 13:12 av christelle »
Jesus Kristus är Livet, Vägen och Sanningen. Ingen kommer till Fadern förutom genom Honom!

jag är bannad på det här forumet, kontakta mig på frankert1973@gmail.com om du vill något.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #13 skrivet: 17 jan-19 kl 12:21 »
Bottom line kan vi säga:
Tar hellre 5 dygn utan ström på gården än 1 dygn i en lägenhet i stan alla dagar i veckan!
Kan inte ens föreställa mig 5 dygn i ett flerfamiljshus utan fungerande vatten och avlopp...

Tjenamoss

  • Inlägg: 23
    • Bohuslän
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #14 skrivet: 17 jan-19 kl 12:31 »

modererat off topic//christelle

på tal om koka vatten så har jag planer på att bygga mig en liten destillationsapparat som jag kan göra om saltvatten till drickbart, dessutom så kanske 100%? av bakterierna dör då också.

« Senast ändrad: 17 jan-19 kl 13:15 av christelle »
Jesus Kristus är Livet, Vägen och Sanningen. Ingen kommer till Fadern förutom genom Honom!

jag är bannad på det här forumet, kontakta mig på frankert1973@gmail.com om du vill något.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #15 skrivet: 17 jan-19 kl 13:48 »
Bottom line kan vi säga:
Tar hellre 5 dygn utan ström på gården än 1 dygn i en lägenhet i stan alla dagar i veckan!
Kan inte ens föreställa mig 5 dygn i ett flerfamiljshus utan fungerande vatten och avlopp...

Håller med. En av de senaste gångerna jag åkte mycket i Stockholm så kändes det lika hopplöst för dem med klippt navelsträng som man kan känna när man är långt ut på kallt hav och funderar på hur man löser det om man får en bensinbrand. En storstad på vintern är riktigt utsatt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #16 skrivet: 17 jan-19 kl 16:58 »
Jag har inte sett något behov av att hålla eldvakt på natten i något av de hus jag har haft anledning att hålla uppvärmt med kamin.
I "rucklet", som jag har mest erfarenhet av på senare år, finns en Contura 350 braskamin (ansågs bra på 80-talet, numera betraktas den modellen tydligen som en certifierad vedslukare), ansluten till murad skorsten.  Tvåvåningshus på 126 m², byggt på 30-talet, tilläggsisolerat på 80-talet.
Om huset har stått på grundvärme (direktverkande el) så tar det lång tid innan man får värme från kaminen att sprida sig i hela huset. När väl skorstensstocken är varm, som den blir vid daglig eldning, så eldas det typiskt från kanske kl 20 till 23 på kvällen, på helgerna blir det en morgon- och kanske en eftermiddagsbrasa också. Om det är runt -10 grader ute så har temperaturen i bortersta rummet på övervåningen sjunkit till 14-15 grader på morgonen, och då är det kanske 16-17 grader i köket. Man kan se på temperaturloggningen att temperaturen i köket når max runt 01-tiden på natten, alltså ca 2 timmar efter sista inlägget av ved. Så om man skulle vilja elda kontinuerligt för att hålla högre temperatur hela natten (antag t ex att man har en gammal eller sjuk person i huset som kräver värme), behöver man definitivt inte lägga in oftare än varannan timme om man sköter draget klokt och har lämplig ved som inte brinner ut alltför snabbt.

fyren

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #17 skrivet: 18 jan-19 kl 11:11 »
Härligt att höra här lever vi strömlöst året om bortsett solpanel till mobilerna. Jag märkte inte av alfrida mer än att grannar och syskon hade strömavbrott. Jo just det en stor gran vräkte ner över min nybyggda kallrök! Hade nyss slaktat getter så det var tråkigt. Jag skar upp de i små strimmor istället och kör på torkning.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk


EvaS2

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #18 skrivet: 18 jan-19 kl 12:41 »
Tack för tråden. Inser att min gård behöver inflrskaffa kraftaggregat för att trygga vattenförsörjning till alla djur.

Eldade dåligt en vintervecka när jag var ensam hemma, höll bara ca 14'C inne och vattenledningarna frös, tack och lov kom ledningarna i torpargrunden igång med hjälp av byggfläkt efter tre dygn utan sprickskador.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #19 skrivet: 18 jan-19 kl 13:19 »
Tack för tråden. Inser att min gård behöver inflrskaffa kraftaggregat för att trygga vattenförsörjning till alla djur.

Eldade dåligt en vintervecka när jag var ensam hemma, höll bara ca 14'C inne och vattenledningarna frös, tack och lov kom ledningarna i torpargrunden igång med hjälp av byggfläkt efter tre dygn utan sprickskador.

Postat med Alternativ.nu´s app


Vattenledningar är något man behöver se över verkar det som.
Hört många som det fryser för på vintern.
Själv har jag inget bekymmer med det.
Vattnet kommer in nära golvet i källaren och det börjar inte bli risk för frysning förrän nu då det varit ca -25 i snitt  några veckor och då har jag ingen värme i källaren.
Sen är vattenledningarna dragna uppåt ungefär i mitten av huset i stället för nära ytterväggar som en del har.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser