Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dimensioner och ev råd för fix på Grålle  (läst 1849 gånger)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
Dimensioner och ev råd för fix på Grålle
« skrivet: 04 nov-18 kl 20:54 »
Hej. På Grållen jag nyss fick, en diesel från 55, finns ett litet problem (se bild) och eftersom jag tyvärr bara hann konstatera att det var en tänkbar anledning till att den inte startade innan jag var tvungen att åka tillbaka till Stockholm behöver jag lite hjälp.
Jag undrar vad det är för area på kabeln och diameter på polerna på startmotor och solenoid (eller heter det relä?) så jag kan fixa en ny kabel och kabelskor till på söndag när jag åker upp till torpet igen?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dimensioner och ev råd för fix på Grålle
« Svar #1 skrivet: 04 nov-18 kl 21:33 »
På en diesel med 12 V elsystem (som jag antar att det är), så bör man nog ha 35 mm² kabel till startmotorn, kanske kan gå ner till 25 mm² om det är mycket korta bitar.

Vet ej vad det är för skruvdimension, jag skulle gissa på mellan 5/16" och 1/2". Det har ju förekommit många olika startmotorer och andra eldelar, från olika underleverantörer.  Enklast är väl att ta med några olika kabelskor och pressa/löda dem på plats när man har provat ut vilka som passar.

Visst är det den gamla 4-cylindriga dieselmotorn som har ett visst rykte om sig att ha varit svårstartad redan som ny? Har man en traktor med den motorn gäller det att allt som har med batteri, kablage och startmotor att göra är i absolut perfekt skick om man ska ha någon som helst chans att få igång den utan motorvärmare. I modern tid har i synnerhet brittiska dieselnördar lyckats identifiera den konstruktionsmiss som gör den där motorn svårstartad, den går att åtgärda men det kräver att man lyfter av toppen. Det rör sig om olämpligt formade öppningar mellan förkammarna och förbränningsrummen, som behöver lite finbearbetning med slipstift.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Dimensioner och ev råd för fix på Grålle
« Svar #2 skrivet: 05 nov-18 kl 08:26 »
Tack för svaret :-) Det är den modellen men faktiskt utrustad med motorvärmare så jag hoppas den ska gå igång relativt bra :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser