På en diesel med 12 V elsystem (som jag antar att det är), så bör man nog ha 35 mm² kabel till startmotorn, kanske kan gå ner till 25 mm² om det är mycket korta bitar.
Vet ej vad det är för skruvdimension, jag skulle gissa på mellan 5/16" och 1/2". Det har ju förekommit många olika startmotorer och andra eldelar, från olika underleverantörer. Enklast är väl att ta med några olika kabelskor och pressa/löda dem på plats när man har provat ut vilka som passar.
Visst är det den gamla 4-cylindriga dieselmotorn som har ett visst rykte om sig att ha varit svårstartad redan som ny? Har man en traktor med den motorn gäller det att allt som har med batteri, kablage och startmotor att göra är i absolut perfekt skick om man ska ha någon som helst chans att få igång den utan motorvärmare. I modern tid har i synnerhet brittiska dieselnördar lyckats identifiera den konstruktionsmiss som gör den där motorn svårstartad, den går att åtgärda men det kräver att man lyfter av toppen. Det rör sig om olämpligt formade öppningar mellan förkammarna och förbränningsrummen, som behöver lite finbearbetning med slipstift.