Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan fönsterkitt bli för gammalt?  (läst 4175 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Kan fönsterkitt bli för gammalt?
« skrivet: 20 okt-18 kl 19:23 »
Jag hittade några burkar fönsterkitt ,Linoljekitt i källaren som gått ut för länge sedan. Men de är oöppnade.
Jag skrev till Dana lim i Danmark ock frågade efter bäst före datum. Efter 2 år är de för gamla fick jag till svar.

Men det har jag struntat i. Jag provar ändå. För vad är det som blir för gammalt? kan man ju undra. Jag har inte märkt att det är nåt fel på kittet. Burken jag använt nu är står det 3/2014 på. Jag ser det som ett expriment.


Finns det någon expert på kitt här som har en åsikt?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kan fönsterkitt bli för gammalt?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-18 kl 21:05 »
Om det fungerar som det ska, så är det inte för gammalt.
Ev bästföredatum är väl satt för att en återförsäljare inte ska råka sälja gamla burkar som kan ha råkat torka ihop (och min erfarenhet när det gäller bästföredatum på kem-tekniska produkter är att de brukar vara satta helt och hållet på måfå, ofta av någon som saknar djupare tekniska erfarenheter och kunskaper om sin arbetsgivares produkter).  Hur länge kittet verkligen håller sig beror ju mycket på hur tät burken har varit och under vilka förhållanden den har lagrats.

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kan fönsterkitt bli för gammalt?
« Svar #2 skrivet: 20 okt-18 kl 21:40 »
håller med den ovan, extra linolja och inknådning av det brukar göra lite torrt gammalt kitt medgörligt igen. är det dock så hårt att det är stelt är det inte värt besväret om du ens skulle gå. heller inget kul att jobba med om det innehåller torra "smulor".

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

295 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser