Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjortron  (läst 3046 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Hjortron
« skrivet: 20 okt-18 kl 14:02 »
Undrar om Hjortron är fridlysta? Har glömt av om jag kollat det. Jag vet vart de växer i närheten. Bären är alltid avplockade då jag kollar efter dem. Hm, jag har en fuktig avdelning på tomten. Kanske skulle sätta några plantor där. Men syns plantorna nu? eller har de "gömt" sig? I våras såg jag dem inte alls. De kommer nog igång på sommaren antar jag.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hjortron
« Svar #1 skrivet: 20 okt-18 kl 14:39 »
Inte här i alla fall.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hjortron
« Svar #2 skrivet: 20 okt-18 kl 14:56 »
Man får inte gräva upp plantor i naturen. Det gäller oavsett om de är fridlysta eller inte. Undantag finns bara om du har markägarens tillstånd och arten ej är fridlyst. Hjortronen är inte fridlysta vad jag vet.

Mvh
Magnus

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Hjortron
« Svar #3 skrivet: 20 okt-18 kl 17:17 »
Man kanske kan ta ett skott då..

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hjortron
« Svar #4 skrivet: 20 okt-18 kl 21:30 »
Det räcker inte bara med att det är fuktigt för att hjortron ska trivas. Det bör vara surt, alltså t ex myrmark, också.

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hjortron
« Svar #5 skrivet: 20 okt-18 kl 21:37 »
ja och med tanke på hur mycket hjortronblad man kan hitta utan vare sig kart eller bär så står du inför en grannlaga uppgift. men lyckas du så kan du nog bli framgångsrik och/eller få gött om bär.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Hjortron
« Svar #6 skrivet: 17 nov-18 kl 13:12 »
Jag vet inget om Hjortron. Det var därför jag blev nyfiken ock frågade lite . En gubbe Jag pratade med odlade dem i sin trädgård ock han hade fått massor av bär. Vad har du för jord? frågade jag. Vanlig trädgårdsjord sa han. Jag får fundera mer på detta. Jag har ju både sol ock fukt på ett ställe i trädgården.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hjortron
« Svar #7 skrivet: 17 nov-18 kl 14:52 »
Man har odlingar i sverige av hjortron, även om norge är större på odlingen.
Det finns plantor att köpa på många plantskolor.
Här lite om hur man gör en egen hjortronmyr hemma https://www.odla.nu/inspiration/egna-hjortron


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

266 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser