Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PVC-fönster  (läst 18410 gånger)

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: PVC-fönster
« Svar #20 skrivet: 18 okt-18 kl 13:28 »
Tog över en gård med renoveringsbehov förra året. Fönstren på ladan och boden var helt körda - ruttnade och med många av rutorna borta eller spräckta. Att döma av insidan av husen verkar det ha varit så ett tag. För att snabbt kunna bomma igen hålen tog vi hem måttbeställda PVC-fönster från Kronfönster. Relativt billigt, snabbt och smidigt att installera. På med nytt foder för att smälta in.
De kommer vara lätt att ta bort och sätta in nya träfönster om andan faller på.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: PVC-fönster
« Svar #21 skrivet: 18 okt-18 kl 14:09 »
Där finns så lite kunskap om bi. Höns. Gamla redskap så nä...alternativ

Man måste inte bygga sitt hus i lera och halm för att vara här.

En annan intressant aspekt...
Är att få siffror på hela ledet.
Ett trä fönster bidrar inte till några större utsläpp under sin tillverkning men om man räknar på ett 70 år gammalt fönster så är jag ganska säker på att det släpper ut mycket mer värme än ett nytt och under 70 år blir det nog en lite större summa energi som ett gammalt träfönster har släppt ut.
nä jag är ganska säker att man inte måste uppfylla vissa preferenser för att få vara här. men jag är också säker på att en klar majoritet här förespråkar giftfria naturmaterial.

visa mig ett plastfönster som är över 20 år och ser ut som nytt. vad gör man när det spricker eller man råkar ta sönder det?

varifrån har du fått att ett träfönster släpper ut mer energi än ett plastfönster?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: PVC-fönster
« Svar #22 skrivet: 18 okt-18 kl 14:36 »
Plastfönster har vanligtvis två glas med isolerande gas eller vakuum mellan, medan 100år gamla träfönster har enkelglas. Vill man slippa is på insidan på vintern får man ha innanfönster att sätta i varje år och det är en massa krånglande med tejp för att hålla tätt och så vidare...

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: PVC-fönster
« Svar #23 skrivet: 18 okt-18 kl 15:32 »
Plastfönster har vanligtvis två glas med isolerande gas eller vakuum mellan, medan 100år gamla träfönster har enkelglas. Vill man slippa is på insidan på vintern får man ha innanfönster att sätta i varje år och det är en massa krånglande med tejp för att hålla tätt och så vidare...
de som har enkelglas i ett bostadshus året om i Sverige 2017 måste gå att räkna på en hand. har de tillgång till Internet via egen telefon eller dator så här de gjort en stor felprioritering.

att då sätta in plastfönster i denna 100åriga kåk istället för att renovera och sätta in ett innefönster av tex energiglas borde kunna liknas med att ha en gammal fin veteranbil och så smackar man dit dörrar mm från en Volvo v90 istället för att laga upp orginaldörrarna.

https://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/artiklar/f%C3%B6nster/gamla-foenster-kan-bli-baettre-aen-nya

Alla som har ett gammalt hus och som funderar på att byta fönster bör läsa länken ovan.

Är man därefter fortfarande övertygad om plastfönstrens överlägsenhet så är det bara att köra på det.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
« Senast ändrad: 18 okt-18 kl 16:39 av Landet »

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #24 skrivet: 18 okt-18 kl 18:26 »
Plastfönster har vanligtvis två glas med isolerande gas eller vakuum mellan, medan 100år gamla träfönster har enkelglas. Vill man slippa is på insidan på vintern får man ha innanfönster att sätta i varje år och det är en massa krånglande med tejp för att hålla tätt och så vidare...

Här surru har tek gått framåt, nu (för ca 20 år tillbaka) finns det 2-glas, 3-glass med bättre Uv än SAP och Elit fönster, det finns inga fönster med Vaccum utan det är Argon (ädelgas) eller Krypton (ädelgas) Uv på glas kassetterna (2-glas) är 1,0 och på SP´s 3-glas kassett är det 1,1 och PVC är från den kemiska industrin , ga kemikalie tankar som har kasserats och återanvänds med ex hög tollerans mot oljor och UV ljus. Vill man kasta paj p´å PVC-fönster är det helt ok, men ta reda på vad som gäller innan

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: PVC-fönster
« Svar #25 skrivet: 18 okt-18 kl 19:16 »
Det är inte pajkastning att plasten inte håller i 100 år, och att den inte går att renovera. Dessutom, om den är gjord av återvunnen plast, så lär den läcka en hel del otrevligheter till inomhusluften.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: PVC-fönster
« Svar #26 skrivet: 18 okt-18 kl 19:51 »
Vill man slippa is på insidan på vintern får man ha innanfönster att sätta i varje år och det är en massa krånglande med tejp för att hålla tätt och så vidare...

Äh, sluta nu. Jag har kvar innanfönstrena året runt. Det är inget krav att de måste plockas ut varje år. Var har du fått det ifrån?


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: PVC-fönster
« Svar #27 skrivet: 18 okt-18 kl 21:56 »
Äh, sluta nu. Jag har kvar innanfönstrena året runt. Det är inget krav att de måste plockas ut varje år. Var har du fått det ifrån?
Det är inget krav men det underlättar om man vill kunna öppna fönstren på sommaren

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: PVC-fönster
« Svar #28 skrivet: 18 okt-18 kl 23:31 »
Här plockar vi bara ner de innanfönster som sitter i de fönster vi vill öppna på sommaren, de flesta sitter året om.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: PVC-fönster
« Svar #29 skrivet: 19 okt-18 kl 09:32 »
Gamla fönster verkar ligga runt 2-3 i U värde.

Här finns en  räknare
https://www.energifonster.nu/sv/vad-kan-du-spara.aspx

 Enligt denna så sparar man  150kwh per år per kvm fönster.
 Så om nu ett plastfönster bara håller i 20 år så har det då sparat runt 3000kwh energi.
För ett fönster placerat i malmö
Räknar man på Kiruna så är det de dubbla

Eldar man med ved
1 kubikmeter (kbm) fast björkved med 20 % fukthalt innehåller 2 550 kWh.
( sen får man dra ifrån verkningsgraden på pannan)



 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: PVC-fönster
« Svar #30 skrivet: 19 okt-18 kl 11:23 »
Ja, om man tittar på uppgifter från firmor som vill sälja nya fönster.

Här är en sida som säger emot https://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/artiklar/f%C3%B6nster/gamla-foenster-kan-bli-baettre-aen-nya

Jag har 14 fönster på min kåk och skulle alltså spara 2000 kWh/år på att byta till plast. Nu eldar jag inte så fin ved, så besparingen skulle bli 2 kubik. Finns inte en chans att jag vinner varken ekonomiskt eller arbetsmässigt på ett sådant byte. En av bröderna föll för fönsterreklamen för ett par år sedan. Han lät byta sina 11 fönster. Det kostade dryga 100 000 kr varav hälften var material (inte plastfönster). Och en djävla massa strul med fönsterbytarna... Men på plussidan skall man nämna att han blev av med kallras på ett par ställen.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: PVC-fönster
« Svar #31 skrivet: 19 okt-18 kl 13:37 »
Gamla fönster verkar ligga runt 2-3 i U värde.

Här finns en  räknare
https://www.energifonster.nu/sv/vad-kan-du-spara.aspx

 Enligt denna så sparar man  150kwh per år per kvm fönster.
 Så om nu ett plastfönster bara håller i 20 år så har det då sparat runt 3000kwh energi.
För ett fönster placerat i malmö
Räknar man på Kiruna så är det de dubbla

Eldar man med ved
1 kubikmeter (kbm) fast björkved med 20 % fukthalt innehåller 2 550 kWh.
( sen får man dra ifrån verkningsgraden på pannan)
som att fråga en sd:are om det är bra med invandring eller okq8 om det lönar sig med elbil eller rockwool om det lönar sig att tilläggsisolera osv...

håller med själv är bäste dräng, räkna på vad fönsterbytet kostar delat på livslängd så ser du snabbt om det är en ekonomisk förtjänst förhållande till energiminskningen. det är sällan genom fönstren den mesta energin försvinner. en en komfothöjning har ju också sitt pris, dock är den lätt att få utan att sätta in fula pvc-fönster.

jag rekommenderar Energiboken, finns att köpa låna mm, till alla som är intresserade av hus, uppvärmning, miljö och energibesparing.

det vanligaste man hör nya husköpare eller förståsigpåare säga att man ska göra när man köpt ett hus är.

-byta fönster
-byta tak
-tilläggsisolera
-dränera -om
-sätta in luftvärmepump
-laminatgolv och måla vitt

följer man då också de olika leverantörernas uträkningar på hur mycket energi man kan spara på dessa åtgärder och summerar dom så skulle det nog nästan bli ett passivhus....




Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Klockaregården

  • Inlägg: 25
    • Skåne
SV: PVC-fönster
« Svar #32 skrivet: 19 okt-18 kl 13:43 »
I vårt hus från 1850-någonting har tidigare ägare satt in plastfönster på ett par ställen och jag blir förbannad varje gång jag ser dem..
Vi har även några gamla träfönster som behöver bytas och har tittat på massor av fönster, både plast, aluminium och trä och kommit fram till att *alla* plastfönster är för jävla fula!
Jag har inte sett ett enda plastfönster som ser ok ut.
Dessutom är plast gjort av olja, alltså en icke förnybar råvara, vilket vi alla bör vara väldigt varsamma med vår användning av i min mening.

Jo, jag hänger en hel del på bygga hus också.. ;-p
Stone in my hand

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: PVC-fönster
« Svar #33 skrivet: 19 okt-18 kl 15:15 »
Nu får ni tagga ner.
 Om ni inte vill använda en kalkylator med era relevanta uppgifter så får ni räkna själv.
Det är olika för olika fönster
Men 2-3 i uvärde för vad som diskuterats i tråden som gamla fönster står till och med på länken ovan som är negativ till fönsterbyte.
Här är grunddatan
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/inspiration/radgivning/fonsterutrakningar/rakna-ut-u-vardet

Ingen har väl förespråkat att byta fungerade fönster. Men om man ska byta så finns det alternativ...

Olja.... ingen som använder fossilmotor i denna tråden ;)


« Senast ändrad: 19 okt-18 kl 15:22 av Alexn72 »

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #34 skrivet: 19 okt-18 kl 15:15 »
Det är inte pajkastning att plasten inte håller i 100 år, och att den inte går att renovera. Dessutom, om den är gjord av återvunnen plast, så lär den läcka en hel del otrevligheter till inomhusluften.

Hmm konstigt att dom har EU godkännande då.

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #35 skrivet: 19 okt-18 kl 15:17 »
Plastfönster har vanligtvis två glas med isolerande gas eller vakuum mellan, medan 100år gamla träfönster har enkelglas. Vill man slippa is på insidan på vintern får man ha innanfönster att sätta i varje år och det är en massa krånglande med tejp för att hålla tätt och så vidare...

Ja prisis samma lev som SP och Elit fönster anv , vissa anvandra lev av glas men håller samma Uv så

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #36 skrivet: 19 okt-18 kl 15:19 »
Jag har satt in några plastfönster bara för att slippa allt krångel med målning och kittning. Fungerar fortfarande perfekt efter 3-4år men jag retar mig på att de öppnas inåt. Hel värdelöst men det verkar vara svårare för dom att bygga så de öppnar utåt
du kunde fått utåtgående åxå om du velat, men det blir en helt annan karm och därmed dyrar

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #37 skrivet: 19 okt-18 kl 15:32 »
I vårt hus från 1850-någonting har tidigare ägare satt in plastfönster på ett par ställen och jag blir förbannad varje gång jag ser dem..
Vi har även några gamla träfönster som behöver bytas och har tittat på massor av fönster, både plast, aluminium och trä och kommit fram till att *alla* plastfönster är för jävla fula!
Jag har inte sett ett enda plastfönster som ser ok ut.
Dessutom är plast gjort av olja, alltså en icke förnybar råvara, vilket vi alla bör vara väldigt varsamma med vår användning av i min mening.

Jo, jag hänger en hel del på bygga hus också.. ;-p

Kan bero på att det inte är Tyskingenkonst på dessa, på vårt hus satte jag in 9 st PVC fönster, och fram till idag ingen gulning, ingen kalkning ingen sprickbildning inga problem, har även en balkong dörr från SP och med 3 glas kassett. Nu gjorde jag en liten est bara för att se, tog en liten trapp stege, 1 M upp och 1 m innanför och en kökstermometer. På balkongfönstret vart det 34,4 och sen flyttade jag allt till fönstret på samma vägg i söderläge samma avstånd och höjd fast då 2 glas fönster med argon lika som SP men fick 33,5 så nästan 1 grad skilde i temp til PVC fönstren favör. Tempen ute var ca 43 C så jag vet inte riktigt om den allmäna uppfattningen är korrekt, sen kan jag hålla med om att det inte riktigt passar in på ett 50-tals hus med karaktär

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: PVC-fönster
« Svar #38 skrivet: 19 okt-18 kl 15:55 »
som att fråga en sd:are om det är bra med invandring eller okq8 om det lönar sig med elbil eller rockwool om det lönar sig att tilläggsisolera osv...

håller med själv är bäste dräng, räkna på vad fönsterbytet kostar delat på livslängd så ser du snabbt om det är en ekonomisk förtjänst förhållande till energiminskningen. det är sällan genom fönstren den mesta energin försvinner. en en komfothöjning har ju också sitt pris, dock är den lätt att få utan att sätta in fula pvc-fönster.

jag rekommenderar Energiboken, finns att köpa låna mm, till alla som är intresserade av hus, uppvärmning, miljö och energibesparing.

det vanligaste man hör nya husköpare eller förståsigpåare säga att man ska göra när man köpt ett hus är.

-byta fönster
-byta tak
-tilläggsisolera
-dränera -om
-sätta in luftvärmepump
-laminatgolv och måla vitt

följer man då också de olika leverantörernas uträkningar på hur mycket energi man kan spara på dessa åtgärder och summerar dom så skulle det nog nästan bli ett passivhus....




Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Gjorde en snabbkoll vad jag skulle sparat på mitt förra hus om jag bytte fönster och inte blev det nå passivhus inte.

Vet inte vad det huset skulle kallas, men jag skulle spara mer än jag gjorde av med.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: PVC-fönster
« Svar #39 skrivet: 19 okt-18 kl 17:46 »
Gjorde en snabbkoll vad jag skulle sparat på mitt förra hus om jag bytte fönster och inte blev det nå passivhus inte.

Vet inte vad det huset skulle kallas, men jag skulle spara mer än jag gjorde av med.
jag skrev: "följer man då också de olika leverantörernas uträkningar på hur mycket energi man kan spara på dessa åtgärder och summerar dom så skulle det nog nästan bli ett passivhus..."

det jag vill ha sagt om jag var otydlig:
om du tar vad leverantörerna påstår att du tjänar (obs hittepåsiffror) vid byte.

byt fönster spara 20%, tilläggsisolera spara 20% sätt in värmepump spara 20%, byt till snålspolande munstycke spara 5% osv

lägger man ihop leverantörernas påstådda energivinster så behöver man knappt någon tillskottsenergi. men summerar du vad det kostar så inser du att du kan (oftast) köra på rätt länge som det är innan du gör någon ekonomisk vinst. många tror också att det är en engångsinvestering inte att de behöver göra den igen om 20 år.
 
sedan är det inte allt svart eller vitt men så fort någon höjer något till skyarna för att det är så fantastiskt så finns det oftast en baksida som andra berättar om.

mina fördomar säger mig att de som installerar pvc-fönster inte är särskilt intresserade av byggnadsvård eller estetik och så får det så klart vara. men många andra och särskilt på detta forum tror jag är det.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser