Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv  (läst 4084 gånger)

elektronikfreak

  • Inlägg: 17
    • Öland
    • Elektronikfreak
Någon som testat att ersätta isolering i väggar, tak och golv med ull från får? Läste att av all ull som klipps är det bara knappt fyra procent som blir till garn. Övriga 96 procent är spillprodukter som eldas upp eller grävs ner.   >:(

Källa: Arkitekten Martina Eriksson och formgivaren Barbro Lomakka

willematthews

  • Inlägg: 1
    • Ångermanland
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #1 skrivet: 08 dec-18 kl 10:51 »
Jobbar med timmerhus/byggnadsvård och har tänkt på samma sak många gånger då grannarna har får och vi skall skaffa egna. Isoleringsmässigt fungerar det väldigt bra, men frågan är hur det står sig mot skadedjur över tid. Tänker på Malar, Pälsängrar, larver osv.. Får prova att bygga en "testvägg" och se hur det går efter några år.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #2 skrivet: 08 dec-18 kl 13:11 »
Skickade en liknande fråga till alternativ.nu på Fb. Och googlade.

Finns ett antal som använt fårull som isolering. På goggle var det skrivet om lerinblandning i ullen.

Jag ska testa i hönshuset till att börja med. Skadedjur gillar tydligen inte ull men fanns en varning för mal.

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

RickardR

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #3 skrivet: 08 dec-18 kl 16:36 »
se till att det är tvättat annars luktar både ni och huset får;)
den som frågar är aldrig vilsen

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #4 skrivet: 08 dec-18 kl 18:43 »
Och kom då ihåg att ull bryts ner av alkaliska tvättvätskor. Använd alltså INTE vanligt pulvertvättmedel, såpa, soda eller liknande. Det är bättre med ett neutralt eller ännu hellre lite lätt surt tensidbaserat tvättmedel - modernt handdiskmedel eller allrengöring av god kvalitet (läs det finstilta på etiketten och kolla pH-värdet först), eller ett flytande fintvättmedel som uttryckligen är avsett för ylle.
För att slippa parfymstank i huset, så är det nog klokt att välja ett oparfymerat tvättmedel.

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #5 skrivet: 27 dec-18 kl 09:19 »
Jag började isolera en vägg med råull igår faktiskt. Men jag täcker allt med lerputs sen annars får man nog som sagt flygfän också. Det finns kommersiell ullisolering från tyskland men den är kemiskt behandlad. Det är en verkstad jag isolerar nu så bryr mig inte om nån eventuell fårlukt. Tycker det luktar rätt mysigt.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #6 skrivet: 27 dec-18 kl 09:23 »
Spännande.

Fortsätt gärna dela erfarenheter

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #7 skrivet: 27 dec-18 kl 17:22 »
Står i senaste numret av "gård och torp" att ull som isolering är utsatt för malangrepp och att importerat material kan vara impregnerad med 1-2% malmedel, som består av giftiga halogenorganiska föreningar.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #8 skrivet: 27 dec-18 kl 17:58 »
Jag undrar hur pass vanliga de där malarna är, för jag har haft ett antal råa fårskinn liggandes under ett skärmtak några år nu utan några angrepp. Och ullhögen sedan sista klippningen låg öppen utan att det syntes några kryp. Har faktiskt aldrig sett någon mal i ullen.

Här stod det lite om ett par projekt https://lantliv.com/vi-gillar/isolera-med-ull/

Och på ylle.net hittade jag följande:
Citera
Klädesmal är en liten fjäril som lever av hår, dun och fjädrar. Tyvärr har den även en förkärlek för yllefibrer. Tidigare var den lilla malen ett stort problem, och man bekämpade den friskt med malkulor av naftalen. I dag vet vi att klädmalens larver behöver ett kostkomplement till ylle, såsom döda insekter eller organsikt material som matrester. Med dagens rena ull, torrare inomhusklimat och ett par sunda rutiner är det lätt att hålla den lilla skadegöraren borta.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #9 skrivet: 27 dec-18 kl 18:45 »
Jag undrar hur pass vanliga de där malarna är, för jag har haft ett antal råa fårskinn liggandes under ett skärmtak några år nu utan några angrepp. Och ullhögen sedan sista klippningen låg öppen utan att det syntes några kryp. Har faktiskt aldrig sett någon mal i ullen.

Har nyligen haft malangrepp, men då inne i bostadshuset. Inga problem med saltade skinn eller råull som ligger i stallet. Däremot med tvättad ull,ylletyger och vissa garn som jag haft i huset och skinnspill som jag hade i en stor säck på vinden.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #10 skrivet: 27 dec-18 kl 19:09 »
Står i senaste numret av "gård och torp" att ull som isolering är utsatt för malangrepp och att importerat material kan vara impregnerad med 1-2% malmedel, som består av giftiga halogenorganiska föreningar.

Är inte de förbjudna inom EU sedan 2006 i och med RoHS-direktivet? Liksom t ex de otrevligaste av de halogenhaltiga flamskyddsmedlen i plast.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #11 skrivet: 27 dec-18 kl 19:27 »
Har nyligen haft malangrepp, men då inne i bostadshuset. Inga problem med saltade skinn eller råull som ligger i stallet. Däremot med tvättad ull,ylletyger och vissa garn som jag haft i huset och skinnspill som jag hade i en stor säck på vinden.

Men du bor ju nästan i tropikerna ;D

Det är ju inte kul att få en hel husisolering uppäten, men det känns som att risken är rätt liten här. Men det som stod om att de impregnerar ullen med lervatten låter som en enkel grej för att sova tryggare när kusarna far kring kåken. För det finns tydligen fler som kan äta ull enligt sidan, nämligen pälsängern. Den har jag i alla fall haft några av här som ätit på döda möss, och i Norrköping åt de på torkade kaninskinn. Men där är det mycket mildare vintrar och fuktigare på sommaren, så där finns det t ex husbock som saknas här.

Tror att de djur som är värst är mössen, för de gillar att bygga bo i väggar om materialet medger skapande av gångar.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #12 skrivet: 28 dec-18 kl 01:15 »
Men du bor ju nästan i tropikerna ;D

Det är ju inte kul att få en hel husisolering uppäten, men det känns som att risken är rätt liten här. Men det som stod om att de impregnerar ullen med lervatten låter som en enkel grej för att sova tryggare när kusarna far kring kåken. För det finns tydligen fler som kan äta ull enligt sidan, nämligen pälsängern. Den har jag i alla fall haft några av här som ätit på döda möss, och i Norrköping åt de på torkade kaninskinn. Men där är det mycket mildare vintrar och fuktigare på sommaren, så där finns det t ex husbock som saknas här.

Tror att de djur som är värst är mössen, för de gillar att bygga bo i väggar om materialet medger skapande av gångar.

Ja såhär års skulle jag inte ha något emot att bo i tropikerna.  ;D

Det verkar inte som om möss är så förtjusta i fårull. I alla fall inte i otvättad ull. Har inte sett spår efter någon i den råull vi har i stallet. Däremot trivs de bra i halm och hö.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #13 skrivet: 28 dec-18 kl 09:54 »
Det låter positivt!

Det är svårt att förstå sig på mössen, de gillar gullfiber men ratar ull ??? ::)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #14 skrivet: 28 dec-18 kl 11:11 »
Det låter positivt!

Det är svårt att förstå sig på mössen, de gillar gullfiber men ratar ull ??? ::)

Mössen kanske tycker ullen är ohygienisk?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #15 skrivet: 28 dec-18 kl 13:05 »
Eller så misstänker de att fåren ger igen på nåt sätt för att mössen sket i vinterfodret, för det kan ju inte vara att den kliar. Jämfört med gullfiber är ju en ylletröja rena silket...

Jag misstänker att mössen känner sig hemma i gullfiber, för den luktar muspiss redan när man öppnar förpackningen.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #16 skrivet: 28 dec-18 kl 14:46 »
Tror inte det blir så effektivt om man inte finfördelar fibrerna jämnt. Man kan ju köpa ullfiberisolering redan idag. Det heter isolen. Behandlat med Borax som skydd mot insekter. Fördelarna med ull är många. Bland annat transporterar den fukt bäst av alla, bättre isoleringsvärde och är betydligt mer motståndskraftig mot mögel.  Det är en relativ ny produkt på marknaden så det är inte så många som har den i sortimentet ännu. 

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #17 skrivet: 28 dec-18 kl 15:07 »
Ja såhär års skulle jag inte ha något emot att bo i tropikerna.  ;D

Det verkar inte som om möss är så förtjusta i fårull. I alla fall inte i otvättad ull. Har inte sett spår efter någon i den råull vi har i stallet. Däremot trivs de bra i halm och hö.  :P

Det sägs att rådjur inte heller gillar fårull, det händer ju att man hänger upp ulltussar för att hålla rådjur borta från sina odlingar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #18 skrivet: 28 dec-18 kl 18:54 »
Det sägs att rådjur inte heller gillar fårull, det händer ju att man hänger upp ulltussar för att hålla rådjur borta från sina odlingar.

Man sätter ullen så att de inte kan bita av toppen utan att få ull i munnen. Men det är ett jäkla pill, bättre att blanda linolja och blästersand och stänka på med en diskborste, rådjuren gillar inte att tugga sand heller.

Danskar´n

  • Inlägg: 23
    • Medelpad
SV: Ull som ersättning för isolering i väggar, tak och golv
« Svar #19 skrivet: 18 jan-19 kl 20:36 »
Man ska inte underskatta den naturliga lanolinen i fårull, för att begränsa insektattacker.  Om man vill ha ren o tvättat ull till isolering, kan man använda Cypress timmer närmast ullen - den aromatiska oljan i cypress håller insekter borta - å luktar säkert bättre än ullen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

826 gäster, 6 användare
Björkris, xaelanar, Dot, polyamorista, EncEnl, kloge74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser