Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför "preppar" ni?  (läst 4400 gånger)

Qråkan

  • Inlägg: 25
    • -
Varför "preppar" ni?
« skrivet: 14 okt-18 kl 19:58 »
Jag preppar inte just nu, men har blivit ganska intresserad utav det. Bunkra mat och sånt.

Vad är skälet till att just du preppar? Naturkatastrofer? Tredje världskrig? För många invandrare? Ekonomisk kollaps? Annat?
Hade varit intressant att veta.  ::)

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-18 kl 20:02 »
Vi preppar för sånt som vi tror ska hända. Elavbrott förekommer lite då och då här, så det är en anledning. Det kommunala vattnet har blivit förorenat tidigare, så det är vi beredda på kan hända igen. Ytterligare en grej som kan hända är att värmepannan ger upp/krånglar (den är ruggigt gammal) så det är vi också beredda på.

Så, sånt som känns troligt. Inte zombieattacker, aliens som invaderar eller så  ;)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #2 skrivet: 14 okt-18 kl 21:10 »
Jag "preppar" inte direkt men jag har sett till att jag skall kunna klara mig utan ström, fungerande butiker och annan samhällsservice. Jag tror vi går mot en samhällskollaps, det finns många tecken på det. Det kommer inte bli någon apokalyps men jag tror arbetslösheten kommer bli skyhög, valutan värdelös och samhällsfunktionerna kommer sluta fungera. Det kommer nog bli lite som det var på Cuba, och för det har jag förberett mig.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #3 skrivet: 14 okt-18 kl 21:54 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #4 skrivet: 14 okt-18 kl 23:23 »
Jag ser mig inte som någon prepper även om en typisk stadsbo skulle kunna vinkla det så, jag är bara van att lösa problemen själv, och så har jag svårt att slänga bra att ha saker. Så det är ju på sätt och vis att förbereda sig för värre tider.

Om man skall bli en bra prepper så skall man nog tänka både på den lilla gruppen och den större, för blir det en riktig skitstorm så gäller det att få hela samhället att fungera. Det är lätt att snöa in på att man skall försvara sin hög med konserver, men i längden fungerar det inte bra.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #5 skrivet: 15 okt-18 kl 12:24 »
Preppa o Preppa jag är mest snål o föredrar o veta vad jag stoppar i mig o min familj men en konsekvens av det är ju ett eget konservlager o många sylt burkar o saftflaskor... Osv...

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #6 skrivet: 15 okt-18 kl 14:00 »
Jag tror inte det är någon större risk för total samhällskollaps eller tredje världskrig, däremot kan man tänka sig någon form av otrevligt inflytande från främmande stormakt som försvårar samhällets funktion och/eller gör det nödvändigt/hälsosamt att undvika vissa delar av Sverige. Jämför t ex med östra Ukraina de senaste åren, Norge under andra världskriget eller Sverige på Engelbrekts tid på 1400-talet.
Historien brukar upprepa sig.

En sak som jag har sagt förut och som fortfarande förtjänar att upprepas, är att den som har en hemberedskap på någorlunda god nivå aldrig riskerar att bli ensam i en krissituation. Snarare bör man vara beredd på att hushållet blir större än man är van vid. Det blir gott om arbetkraft för att hålla hushållet och ev gård igång, men det blir också många munnar att mätta och det är nog mer viktigt att ha samlat på sig kunskaper och omdöme för att leda och planera arbete och verksamhet, än att ha bunkrat en massa förnödenheter som kanske visar sig vara värdelösa när det väl kommer till kritan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #7 skrivet: 15 okt-18 kl 14:34 »
Viden större kris kommer nog det mesta som bunkrats att gå åt, så det är nog ingen större risk att spara för mycket. Annat än vid arvskifte, om det kommer före krisen, för då är kanske inte tusentals konserver så uppskattade...

andtol

  • Gäst
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #8 skrivet: 15 okt-18 kl 14:57 »
Denna är bra om man vill läsa på.

https://www.dropbox.com/s/os6i2cabdhwwz1p/basic_prepper_manual.pdf?dl=0

På vilket sätt är den bra? Förutom reklamen för de företag som länkas i dokumentet...

andtol

  • Gäst
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #9 skrivet: 15 okt-18 kl 15:09 »
Större och långa elavbrott.

Sverige blir utan olja.

Klimatförändringar. T ex vattenbrist och torrt och varmt väder (blir det en regnfattig vinter till blir det jobbigt för många lantbrukare).

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #10 skrivet: 15 okt-18 kl 15:32 »
Jag vet inte om jag kan kalla det preppa, men jag har sett till att vara välsorterad på verktyg, maskiner och förbrukningsmaterial för att kunna hålla igång fordon och hus.
Vatten, toa, dusch och värme funkar utan beroende av andra.
El klarar jag mig utan om jag måste.

Mat är det lite sämre med, men vissa varor har jag gott om.
Köper ofta större partier, när det går att fynda.
Köper inte billigt skräp utan väntar tills goda saker av bättre kvalitet av kända märken, finns till bra pris

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #11 skrivet: 15 okt-18 kl 15:45 »
Gudrun fast värre, dataavbrott, elavbrott, arbetslöshet, sjukdom. Oavsett vilket har jag så jag överlever några veckor utan att gå till affären. Det känns bra eftersom vi bor lite vid sidan av. Bekvämlighet, har man inte lust att åka och handla fast det är fredag vet jag att det finns några burkar ravioli och saft i skafferiet. Skulle inte kalla det för att preppa men en lätt utökad variant av MSBs rekommendationer för hemberedskap.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #12 skrivet: 15 okt-18 kl 17:21 »
Det är lite samma här. Längre elavbrott, stormar, knapra tider.
Jag odlar salladsgrönt på fönsterbänkarna.
Helkonserver i plåt och glas (som går att återanvända). Tomater i olika varianter i tetrapacken.

Både manuella och elektriska verktyg.
Har börjat komplettera de elektriska verktygen med batteridrivna som man kan ladda med inverter/i bilen eller liknande.

Har lampor och förnödenheter, campingutstyrsel.

Det är lite så man kan reparera och bygga sig det nödvändigaste.

Som torpjens skriver, lite utökat från MSB's rekomendationer.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #13 skrivet: 16 okt-18 kl 14:34 »
(appropå att Gotland i skrivande stund är utan elförsörjning igen...)
Den egna preppingen (nivå: egen nöd-el) syftar just till att klara dessa situationer. Långa kraftledningar genom skog som lätt kan slås ut av snö. Detta i kombination med att bo i en liten by gör att man kan anta att det kommer ta tid innan Vattenfall får ordning på strömförsörjningen. Med egen kamin och vedspis kommer elaggregatet se till att hålla vatten och kyl+frys igång.
I övrigt är det extra livsmedel för två veckor samt vatten för att säkerställa att egna pumpen går igång på nöd-el.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #14 skrivet: 16 okt-18 kl 17:14 »
Därför preppar jag:
-Zombie-apokalyps. Jag tror stenhårt på att detta är den största fara mänskligheten står inför.

De ska tydligen ägna sig åt att äta hjärnor. Just nu läser jag Jan Guillou i ett försök att minska min hjärnvolym och därmed minska skadan jag drabbas av om en zombie fångar mig.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #15 skrivet: 16 okt-18 kl 17:42 »
Därför preppar jag:
-Zombie-apokalyps. Jag tror stenhårt på att detta är den största fara mänskligheten står inför.

De ska tydligen ägna sig åt att äta hjärnor. Just nu läser jag Jan Guillou i ett försök att minska min hjärnvolym och därmed minska skadan jag drabbas av om en zombie fångar mig.

Och tänk om Bjärven kommer.

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #16 skrivet: 17 okt-18 kl 13:52 »
Man vet ju aldrig vad som kan ske i framtiden men vi preppar med tanke på följande scenarion: Krig, inbördeskrig, klimatkatastrof.

Fördelen med att bo i ett hyfsat välbevarat hus från tiden före elens intåg är ju att man har skaplig möjligheter att överleva ifall elnätet slås ut. Den enda stora saken vi saknar i dagsläget är en vedspis, den gamla slängdes troligtvis ut vid någon köksrenovering för ett antal decennier sedan. När vi renoverar köket på nytt kommer den fula kaminen knackas ned och ersättas med en vedspis.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

fyren

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #17 skrivet: 30 okt-18 kl 00:07 »
Jag har börjat "preppa" eller vad man ska säga för att jag vill se hur länge jag klarar mig utan samhället. Jag litar inte på samhället kommer att ta hand om mig i framtiden. Visst händer det inget är väl det bra, då kan jag gå i pension tidigt. Om det skulle hända något är jag glad att jag peppat. Winwin

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Varför "preppar" ni?
« Svar #18 skrivet: 31 okt-18 kl 09:29 »
Jag har inte tänkt på det som prepping egentligen, dock litar jag inte blint på samhällets försorg. Samhällsfunktioner kan ju slås ut kortare eller längre tid av olika anledningar. När jag letade hus var det ett måste att vedspisen skulle finnas kvar. Sen är det ju rätt långt för att handla här, så jag har knappast lust att åka och ströhandla. Känns naturligt att ha extra av det man använder mycket, extra djurmat, bensin, ett fröförråd, ved, värmeljus/lampolja, torrmjölk/torrjäst. Mat som kan lagras under längre tid. Fysiska faktaböcker. Det enda det är brist på alltid, är nog lakrits egentligen....

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 5 användare
olleryd, xaelanar, Hantverkaren, kincop, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser